اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جزئیات نحوه پرداخت عیدی و پاداش به کارگران

جزئیات نحوه پرداخت عیدی و پاداش به کارگران
عیدی یکی از حقوق قانونی کارگران بود و در صورت عدم پرداخت آن توسط کارفرمایان، حق مراجعه و اعتراض به مراجع حل اختلاف قانون کار برای کارگران وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس قانون کار هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق مصوب در هر سال، دستمزد دریافت کند، پس بنا براین عیدی کارگران نیز به هیچ وجه از دو برابر حداقل حقوق مصوب سالیانه برای کارگران کمتر نخواهد بود.

فرمول محاسبه عیدی کارگران به این صورت است  که کارکرد عیدی در ماخذ عیدی ضرب و بر ۳۶۵ تقسیم می شود. در صورتی که سال مورد نظر، سال کبیسه باشد، یعنی اسفند ماه ۳۰ روزه بوده،  محاسبات عیدی متناسب با ۳۶۶روز محاسبه می شود. همچنین در موارد معافیت مالیاتی آن سال نیز متناسب با ۳۶۶روز در نظر گرفته می‌شود.

در واقع کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه مشغول بوده اند هم عیدی در نظر گرفته می شود، منتها با فرمولی متفاوت از دیگر کارگران دارای سابقه یک سال به بالا. به این نحو که عیدی متعلق به این دسته از کارگران به نسبت مدت کارکرد ایشان در کارگاه محاسبه می شود مثلا اگر کارگری ۷ماه در کارگاهی مشغول به کار بوده است، عیدی وی بر طبق ۷ ماه کار کرد او در کارگاه محاسبه می شود.

طبق آن چه که در قانون کار ذکر شده است، به تمامی مشمولان قانون کار، اعم از نیروی  قرارداد دائمی، نیروی قراردادی موقت و کار معین، کارمزد بگیران وکارگران فصلی نیز به نسبت کارکردشان در کارگاه، عیدی تعلق می گیرد.

همچنین تمامی مستمری بگیران که از کارافتاده، بازنشستگان و مستمری بگیران بازمانده سازمان تامین اجتماعی، همانند بازنشستگان و موظفان مشمول مقررات استخدام کشوری عیدی پرداخت می‌ شود، این امر به این معنا است که میزان عیدی پرداختی این دسته از افراد، هر ساله  توسط هیأت دولت تعیین و به مشمولان پرداخت می شود.

بر اساس ماده ۷۴ قانون کار مدت مرخصی استعلاجی که به تایید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد جزء سوابق کار کارگران محسوب می شود بدین ترتیب اگر کارگری به مرخصی استعلاجی که به تایید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد، برود، جز سوابق کاری وی محسوب و علی القاعده مشمول عیدی پایان سال نیز می شود.

براساس ماده ۳۹قانون کار؛ مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود.

در مورد کارگرانی که به صورت ساعتی در کارگاه مشغول به کار هستند و بدین ترتیب برای ایشان حقوق ماهانه ثابت در نظر گرفته نشده است و دستمزد آن ها در هر ماه بستگی به ساعات کاری ایشان متغیر می باشد، برای محاسبه عیدی و پاداش این دسته از کارگران، میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار می گیرد.

بر طبق قانون کار، مبلغ پرداختی که بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه های مشمول قانون کار که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند، باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

لازم به ذکر است؛ عیدی مبلغی بوده که در پایان هر سال سالانه به طور اجباری توسط کارفرما به کارگر جهت شروع سال نو پرداخت می شود واز وظایف مهم کارفرمایان که در قانون کار است. اما پاداش پرداختی از انواع مختلفی برخوردار دارد که کارفرمایان اصولا با توجه به صلاحدید و قوانین کارگاه خود در طول سال کاری، به کارگران حائز و واجد شرایط مربوطه خود پرداخت می کنند.

در نهایت باید گفت عیدی یکی از حقوق قانونی کارگران بود و در صورت عدم پرداخت آن توسط کارفرمایان، حق مراجعه و اعتراض به مراجع حل اختلاف قانون کار برای کارگران وجود خواهد داشت.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه