اخبار داغ

کارشناس انرژی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

لزوم افزایش بودجه پژوهشی و آزمایشگاه مرجع برای رشد صنعت نفت

لزوم افزایش بودجه پژوهشی و آزمایشگاه مرجع برای رشد صنعت نفت
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به لزوم ورد دانش‌بنیان‌ها به صنعت نفت و گاز، گفت: بودجه پژوهشی و آزمایشگاه مرجع در صنعت نفت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ همواره تحریم‌ها یکی از اصلی‌ترین موانع در رشد  و توسعه کشور به‌ویژه در حوزه  انرژی و صنایع  نفت و گاز به شمار می‌رود؛ اما در این راه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به کمک این حوزه آمده و با بومی‌سازی بسیاری از قطعات و تکنولوژی‌ها به‌نوعی دست به افزایش تولید و موجب استقلال در این‌گونه صنایع شوند.

عدم استفاده از دانش موجب کاهش بهره‌وری صنعت نفت و گاز شده است

مهرداد عباد کارشناس انرژی و از اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با دانا، درباره این موضوع اظهار کرد: اهمیت ورود دانش‌بنیان در صنایع بزرگ همچون نفت و گاز باتوجه‌به آنکه شرایط تحریم مشکلاتی برای صنایع بزرگ ایجاد شده، بر کسی پوشیده نیست؛ ازاین‌رو در جهت رفع تحریم‌ها باید اقداماتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک صنایع بزرگ آمدند چرا که به‌واسطه شرایط تحریم در حوزه نفت و گاز از دنیا عقب‌ افتاده بودیم و لازم بود این کندی به نحوی اصلاح و بازسازی شود.

عباد با اشاره به اینکه بهره‌وری ماشین‌آلات تولید و استخراج به‌واسطه عدم استفاده از دانش دنیا پایین است، افزود: باتوجه‌به مزیت کالای صادراتی، ایران در چند حوزه خاص برای ترویج علم باید سرمایه‌گذاری کند، اما به سبب عدم استفاده از فناوری جدید با چالش‌هایی روبروست.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: علی‌رغم آنکه ایران در حوزه گاز از پتانسیل بالایی برخوردار است که باید سرمایه‌گذاری شود  و در صنایع برق نیاز به امکانات دارد؛ بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث جداسازی هلیوم و دیگر مسائل مورداستفاده در این صنایع باید ورود کنند.

بودجه پژوهشی و آزمایشگاه مرجع در صنعت نفت وجود ندارد

وی در ادامه گفت: دولت در بحث پژوهش و فناوری باید بودجه را افزایش دهد به‌طوری‌که هرکس بخواهد به این نوع تکنولوژی‌ها وارد شود، بتواند اساتید را دور هم جمع کند تا بازخورد بهتری را به دست آورد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تأثیر دانش‌بنیان‌شدن نفت و گاز بر صنعت ادامه داد: ورود دانش‌بنیان در بحث نفت و گاز به دلیل پتانسیل بالا جای کار زیادی دارد.

وی توضیح داد: برای کشور ما کالاهای راهبردی مزیت بسیار بالایی دارند تا بتوانیم از خام‌فروشی و خام‌سوزی جلوگیری نماییم. مسئله اصلی در زمینه دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت کشور، تمرکز بر جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه زنجیره ارزش است که با توسعه ساخت تجهیزات و فرایند این مهم امکان‌پذیر است.

وی افزود: دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت می‌تواند به‌جای خام‌فروشی، محصولات با ارزش‌افزوده بالا را به وجود آورده و به فروش برساند.

عباد با اشاره به اینکه ایران در کالاهای راهبردی از مزیت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: ایران در بحث نفت و گاز به دلیل پتانسیل بالا از مزیت بیشتری برخوردار است، اما طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط تحریم و عدم ورود تکنولوژی امکان جداسازی مشتقات گاز وجود نداشت که لازم است این روند اصلاح شود.

وی با انتقاد از بودجه پایین پژوهش و فناوری طی ۲۰ سال اخیر گفت: بنا بر آمار ۲ تا ۳ پژوهشکده فناوری در صنعت نفت داریم که چند سالی است این پژوهشگاه‌ها بودجه نمی‌گیرند و حتی در خیلی از محصولات تولیدی، آزمایشگاه مرجع هم نداریم. براین‌اساس بدون تعامل با کشورهای دارای دانش به‌نوعی کار در این زمینه را داریم سخت‌تر می‌کنیم.

 

نویسنده: معصومه خداوردیان
 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه