اخبار داغ

مرور دانا بر حاشیه های اختتامیه جشنواره فیلم فجر؛

فیلم های ناقصی که جایزه گرفتند/ بغضی که شکسته شد!

فیلم های ناقصی که جایزه گرفتند/ بغضی که شکسته شد!
همیشه و هرساله جوایزی که در بخش های مختلف جشنواره به عوامل و بازیگران داده می شود، با حاشیه هایی همراه است که در تاریخ جشنواره به یادگار می ماند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیشب همزمان با 44 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور اهالی هنر، فرهنگ و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات برج میلاد برگزار شد و برگزیدگان بخش های مختلف سودای سیمرغ و بین الملل معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

همیشه و هرساله جوایزی که در بخش های مختلف به عوامل تا بازیگران داده می شود، با حاشیه هایی همراه است که برخی از آنها از سلیقه هیات داوران ناشی می شود و برخی صحبت هایی است که معمولا برندگان بعد از دریافت سیمرغ می گفتند و گاها یا سانسور می شد و یا از تلویزیون پخش نمی شد که در مجموع همه این ها باعث حرف و حدیث هایی از طرف اهالی رسانه می شود و چند روزی بعد از اختتامیه، کماکان تنور جشنواره را داغ نگه می دارد؛ در این گزارش سعی کرده ایم به همین حواشی گاها فراتر از متن اشاره کنیم.

بغضی که شکسته شد

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه جشنواره امسال باشکوه تر از سال های گذشته برگزار شده و نگاه و دوربین کارگردان ها از تهران به سایر شهرهای کشور رفته، همه اینها نشانگر حضور نیروهای جدید و خلاق در حوزه سینماست.

خزاعی با بغض گفت که امروز بسیار خوشحال است که چهار ماه تبلیغات دشمن برای برگزار نشدن جشنواره با شکست روبرو شده و علاوه بر برگزاری باشکوه جشنواره، بوی انقلاب را می شود از این جشنواره استشمام کرد.

فیلم های مزخرف و ناقصی که جایزه گرفتند!

امسال به دلیل ناآرامی ها و التهاباتی که در چند ماه گذشته در کشور اتفاق افتاد، شروع کار بسیاری از فیلم ها با تاخیر اتفاق افتاد و به همین دلیل در جلسه ای که به میزبانی دبیر جشنواره و همه تهیه کنندگان فیلم های بخش سودای سیمرغ، پیش از آغاز جشنواره برگزار شده، به اتفاق آرا این تصمیم گرفته می شود که سیمرغ آرا مردمی جشنواره حذف شود.

به همین دلیل برخی فیلم ها نتوانستند تا در ایام جشنواره، نسخه کاملی از اثر خود را به سینما ها برسانند؛ به عنوان مثال فیلم سینمایی «گل های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت که قرار بود در سانس ساعت 19 روز سه شنیه 18 بهمن ماه در سینمای اصحاب رسانه به نمایش گذاشته شود، به دلیل همه نواقص، ابتدا اعلام شد که با تاخیری یک ساعته به نمایش گذاشته می شود و حتی در همان روز وزرای ارشاد و نفت نیز در پردیس سینمایی ملت برای دیدن این فیلم آمده بودند که درنهایت فیلم به نمایش درنیامد و فردای آن روز در ساعت 23 درحالی به نمایش درآمد که کارگردان فیلم در نشست خبری «گل های باوارده» این فیلم ناقص را یک «مزخرف» نامید و با گلایه از اینکه این فیلم برای نمایش عمومی هنوز خیلی کار دارد، از اصحاب رسانه عذرخواهی کرد.

همین ماجرا برای فیلم «سینما متروپل» نیز تکرار شد. بعد از تماشای فیلم، باشه آهنگر در مقام کارگردان در نشست خبری گفت که این فیلم برای اکران عمومی هنوز 40 درصدی کار دارد و عذرخواهی می کنم که شما فیلمی ناقص را تماشا کرده اید.

اما با همه این تفاسیر در شب اختتامیه جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم سینمایی «گل های باوارده» و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جشنواره به «سینما متروپل» می رسد!

سیمرغ های دوقلو و حاشیه ساز!

همیشه در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر، سیمرغ های بازیگری از پرحاشیه ترین بخش های جوایز در بین اصحاب رسانه هستند و این بار نیز این موضوع و جوایز بی شماری که در این بخش اهدا شد، حرف و حدیث های بسیاری را بوجود آورد.

حاشیه اول) امسال دو شرکت خودروساز ایران خودرو و سایپا از حمایت کننده های مالی جشنواره بودند و به بازیگر نقش اول مرد علاوه بر سیمرغ یک خودروی تارا هدیه شد و ماجرا از همین جا شروع شد که به بازیگر نقش اول زن به جای خودروی تارا، یک خودروی شاهین هدیه داده شد. قیمت خودوری تارا (در خوشبینانه ترین حالت مدل دنده ای نه اتوماتیک) حدود 100 میلیون تومان از شاهین گران تر است و همین اختلاف در دادن هدیه باعث حاشیه هایی در شب اختتامیه شد.

حاشیه دوم) در این دوره سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به مجید صالحی برای بازی در فیلم «شماره ده» و استاد علی نصریان برای بازی در فیلم «هفت بهار نارنج» اهدا شد؛ در دوره سی و پنجم جشنواره نیز دو سیمرغ بلورین به بهترین بازیگر نقش اول زن داده شده بود؛ مریلا زارعی برای فیلم «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی در ان سال برای فیلم «رگ خواب» سیمرغ گرفته بودند.

امسال درحالی دو سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد داده شد، که پیش از این جایزه سه دیپلم افتخار برای بازیگر نقش مکمل مرد اهدا شد! هومن برق نورد برای «سینما متروپل»، فرهاد قائمیان برای «غریب» و پژمان جمشیدی برای «یادگار جنوب» هر سه دیپلم افتخار از این جشنواره به یادگار بردند. بدون شک اهمیت، بزرگی و شان یک جایزه و سیمرغ در یک فستیوال و جشنواره به تک بودن آن است و وقتی تعداد جوایز یک بخش به عناوین مختلفی همچون دیپلم افتخار، شایسته تقدیر و جایزه هایی با این عناوین زیاد می شود، قطعا از اهمیت جایزه اصلی کاسته خواهد شد و این ایراد و اشکال بزرگی بود که به هیات داوران وارد بود.

حاشیه سوم) این جمله که «اگر به جای این هیات داوران، افراد دیگری بودند، قطعا انتخاب های متفاوتی داشتند» از کلیشه ای ترین جملات این چند سال اخیر بعد از اختتامیه جشنواره فیلم فجر بوده است؛ برخی بازی ها آنقدر چشمگیر و بیننده را شگفت زده می کنند که هیچ داور با انصافی نمی تواند آن را نادیده بگیرد؛ به عنوان مثال مگر می شود بازی زاله صامتی در «سرهنگ ثریا» را دید و جایزه بهترین بازیگری را به پردیس پورعابدینی داد! و یا مگر می شود بیننده ای بازی بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی در فیلم «غریب» را تا سال ها از یاد ببرد؟! اما با کمال تعجب هیات داوران نام حمیدیان را حتی به عنوان نامزد بهترین بازیگرهم در لیست بلند بالایشان نمی آورند!!

رقابت «بچه زرنگ» با خودش!

امسال فیلم سینمایی انیمیشن «بچه زرنگ» در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که بنا بر انصاف از بهترین انیمیشن های ساخته شده در چند سال اخیر بوده است؛ انیمیشنی که با دوبله جذاب و رنگارنگی که از لهجه های مختلف وام گرفته، فیلمنامه خوب و کارگردانب بهتر از آن، یکی از امیدهای گیشه در سال آینده خواهد بود.

اما «بچه زرنگ» تنها انیمیشن حاضر در این جشنواره بود و چرا هیات داوران باید این انیمیشن را در بخش های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، تدوین، صدا و موسیقی متن در کنار سایر فیلم های جشنواره نامزد کنند؟! یعنی تدوین، کارگردانی و سایر موضوعات دیگر انیمیشن با یک فیلم سینمایی به لحاظ تکنیکال هیچ تفاوتی ندارد که باید با یکدیگر مقایسه شوند؟

در نهایت هیات داوران سیمرغ بهترین پویانمایی جشنواره امسال را به «بچه زرنگ» اهدا کردند و مشخص نشد که این انیمیشن در رقابت با کدام اثر این سیمرغ را دریافت کرده است!

فیلم های اولی که خوش درخشیدند

امسال کارگردان اولی ها با فیلم های خوبی همه را شگفت زده کردند و توانستند با آثار خود ثابت کنند که از این به بعد در نیمکت سینما جایی برای آنها خالی نگه دارند؛ آرمان خوانساریان با فیلم حال خوب کن «جنگل پرتقال»، لیلی عاج با فیلم زنانه و ملتهب «سرهنگ ثریا» و محمد عسگری با فیلم درام عاشقانه و جنگی «اتاقک گلی» از فیلم های درخشان 44 امین جشنواره فیلم فجر بودند.

لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» علاوه بر دیپلم افتخار کارگردان فیلم اولی، جایزه ویزه وزیر ارشاد را با عنوان گوهرشاد از آن خود کرد و در حالی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول به محمد عسگری برای «اتاقک گلی» رسید که این فیلم توانست جایزه ویژه هیات داوران و جایزه آرمان را از طرف شهردار تهران به دست آورد.

 

مصطفی پورکیانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه