اخبار داغ

گزارش دانا به بهانه پخش سریال «حبیب»؛

سریال هایی که به بهانه داعش ساخته شد/ داستان پایتخت تا سقوطی که دردسرساز شد

سریال هایی که به بهانه داعش ساخته شد/ داستان پایتخت تا سقوطی که دردسرساز شد
به بهانه پخش سریال «حبیب» از شبکه دوم سیما، سریال هایی را مرور کرده ایم که با موضوع نبرد با داعش تاکنون از تلویزیون پخش شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی دو روز پیش سریال حبیب محصول مشترک ایران و سوریه با موضوع نبرد با داعش و حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه از شبکه دوم سیما به روی آنتن رفت. کار جدیدی که بسیج صدا و سیما به عنوان نخستین سریال تلویزیونی ایران در سوریه با ۲۹ قسمت، ماجرای مستشاران در سوریه و داستانِ محورت مقاومت، حزب‌الله و فرماندهان ایرانی را روایت می‌کند.
در این مجموعه تلویزیونی، امین زندگانی نقش یک نیروی امنیتی ما که به عنوان مستشار در سوریه فعالیت می‌کند را مقابلِ دوربین ایفا کرده است. سوگل طهماسبی نقش همسرِ او و بقیه بازیگران عمدتاً سوری‌اند.
این سریال را کارگردانی از سوریه به نام جود سعید ساخته و فرزاد هوشیار پارسیان در مقام تهیه‌کننده حضور دارد.
علاوه بر امین زندگانی، سوگل طهماسبی و ابوالفضل همراه، بازیگرانِ سوریه‌ای همچون قمرخلف و لجین اسماعیل، امانه والی، رباء الحلبی، ،علا قاسم، اسامه المصری، حسین عباس، یحیی بیازی و … در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

داستان نقی، ارسطو و داعشی ها

به بهانه پخش این سریال مروری داریم به سریال هایی که با موضوع نبرد با داعش ساخته و پخش شده است؛ شاید اولین بار نوروز 97 بود که نقی معمولی به همراه خانواده اش برای سفری تفریحی راهی ترکیه می شود و به دلیل اتفاقاتی سر از سوریه درمی آورد.

سریال پربیننده «پایتخت» در فصل پنجم خود که به گواه آمار یکی از پربییننده ترین فصل های این مجموعه بوده، با سرمایه گذاری سازمان فرهنگی هنری اوج به روی آنتن می رود. در این فصل تماشایی در قسمت نخست می بینیم که ارسطو ماشین شاسی‌بلندی خریده و خانواده را برای خوردن هویج بستنی میهمان می کند، اما در میانهٔ راه ماشین چپ می‌کند و در آب می‌افتد. خانواده نقی بر سر این اتفاق صدمات شدیدی دیده‌اند و نقی به دلیل این موضوع رابطه‌اش را با ارسطو قطع می‌کند. او برای عوض شدن روحیهٔ خانواده پس از این حادثه، آن‌ها را به ترکیه می‌برد. در میانهٔ راه، نقی با ارسطو روبرو می‌شود و درگیری لفظی میان این دو رخ می‌دهد، اما پس از آن با هم صلح می‌کنند. آن‌ها در کشور ترکیه سوار بر بالن می‌شوند. مسئول هدایت بالن بر اثر مصرف مشروبات الکلی سکته کرده و در حین پرواز می میرد. سپس بالن آن‌ها را به سمت سوریه و جبههٔ داعش می‌برد و در ادامه اتفاقات عجیب و غربی برای آنها می افتد که اغلب بینندگان این فصل از سریال را به خاطر دارند.

نبرد با داعشی ها در تهران

احمد معظمی بعد از کارگردانی دو سریال «سارق روح» و «ترور خاموش» با ساخت مجموعه نمایشی «خانه امن» سه گانه سریال سازی خود را با موضوع معمایی پلیسی و جنایی تکمیل می کند. ابوالفضل صفری به عنوان تهیه کننده، معظمی را در این سه گانه همراهی کرده است و این بار «خانه امن» درباره حضور نیروهای داعشی در تهران برای انجام عملیات های خرابکاری است که با رصد و پیگیری نیروهای عملیات و اطلاعات ایران خنثی می شود.

سریال «خانه امن» داستان دو مامور امنیتی به نام‌های کمال و افشین را روایت می‌کند که یکی مسئول تیم ضد تروریستی و دیگری مسئول تیم مبارزه با مفاسد اقتصادی و پولشویی است. کمال (با بازی حمیدرضا پگاه) طبق اخبار واصله مطلع می‌شود قرار است تیم‌های تروریستی داعش عملیات‌هایی را در ایران به راه بیندازند. کمال و تیمش با اطلاعاتِ دریافتی از خارج از کشور به ردزنی یکی از نیروهای داعش می پردازند تا از طریق او بتوانند رابطش در تهران را شناسایی کنند. رفته رفته طی این ماجرا دو پروندهٔ پیچیدهٔ تروریستی و اقتصادی به هم گره می‌خورند.

حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، سیما تیرانداز، سامان صفاری، پرویز فلاحی پور، شهره سلطانی، سپیده خداوردی، شیوا ابراهیمی، رحیم نوروزی، سوگل طهماسبی، حمیدرضا عطایی، نیلوفر کوخایی، ارسطو خوش رزم و دانیال عبادی از بازیگران این مجموعه بودند کهدر زمان پخش یکی از پربیننده ترین سریال های سیما لقب گرفت و قرار شد که فصل دوم آن هم ساخته شود که تاکنون این کار عملی نشده است.

سقوطی که در سایه سنگین مهدویان دردسرساز شد!

ساعات پایانی پنجشنبه 15 دی ماه و به صورت کاملا ناگهانی و بدون اینکه از قبل اعلام رسانه ای شود، قسمت اول مینی سریال «سقوط» از شبکه نمایش خانگی فیلیمو منتشر شد؛ سریالی که زمان پخش آن پیش تر به دلیل حضور و بازی حمید فرخ نژاد در این سریال و حاشیه هایی که بر سر خروج او از کشور بوجود آمد، در هاله ای از ابهام قرار داشت؛ اما شبانه و به یکباره از طریق شبکه نمایش خانگی منتشر می شود و عجیب تر آنکه بعدتر مشخص می شود که این مینی سریال حتی مجوز انتشار خود از ساترا را دریافت نکرده و این احتمال وجود دارد که با اجازه نهادهای بالادستی مجوز انتشار آن صادر شده است.

درست است که سجاد پهلوان زاده اولین تجربه کارگردانی خود را در این سریال پشت سر می گذراند و پیش تر او را به عنوان تدوینگر آثار سینمایی می شناختیم، اما در تیتراژ، نام محمد حسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان به چشم می خورد و ترکیب عوامل پشت دوربین تا بازیگرها همه این گزاره را تایید می کند که گویا مهدویان همه کاره سقوط است و در بهترین حالت ممکن، ماجرای تولید در یک رفاقتی چندین ساله جلو رفته است.

سجاد پهلوان زاده که پیش تر به عنوان تدوینگر فیلم هایی همچون «ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری» مهدویان را همراهی کرده است، در سریال «زخم کاری» نیز به عنوان تدوینگر حضور داشته است. محمدرضا منصوری نیز به عنوان تهیه کننده «سقوط»، قبل تر با تهیه کنندگی فیلم سینمایی «شیشلیک» رفاقت خود را با مهدویان آغاز کرده بود. هادی بهروز فیلمبردار ثابت اغلب آثار مهدویان در سقوط به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور دارد ضمن اینکه بهزاد جعفری طادی طراح صحنه آثار مهدویان نیز در این کار حضور دارد و حبیب خزاعی‌فر هم مثل همیشه به عنوان آهنگساز همراه این تیم است.

با این حال مینی سریال «سقوط» با همه حواشی فرامتن آن خواسته تا جنایت های داعشی ها را به تصویر کشد و اگر انصاف را در نظر بگیریم در کلیت ماجرا موفق بوده هرچند در فیلمنامه اشکالات مشهودی وجود دارد که بیننده را آزار می دهد.

حمید فرخ نژاد، سجاد بابایی، الناز ملک، عباس جمشیدی فر و وحید آقاپور از بازیگران چهره این سریال اند که در حال حاضر از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه