اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

رمز و راز سفرهای گروسی به ایران/ گروسی سربازی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی

رمز و راز سفرهای گروسی به ایران/ گروسی سربازی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز گذشته به تهران سفر کرد تا شاید در جریان این سفر شاهد روزنه ای برای احیای مذاکرات برجامی باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز گذشته به تهران سفر کرد تا شاید در جریان این سفر، تهران و آژانس بر سر فرمول پاسخگویی به سوالات توافق کنند.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانا درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: سفر گروسی به ایران تاکنون خروجی خاصی نداشته و اتفاق خاصی صورت نگرفته است. با مرور سفرهای رافائل گروسی میبینیم هر دفعه که ایشان به ایران سفر کرده است، اطلاعاتی را جمع آوری و سپس خارج کرده است و همین نشان از این دارد که آژانس قابل اعتماد نیست.

آصفری افزود: اگر آژانس قابل اعتماد بود، امروز بایستی اقدامات و رفتارهایی که رژیم صهیونیستی در فعالیت های هسته ای خود دارد را پیگیری می کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد:‌ اینکه در هر فرصتی اجازه دهیم آژانس به ایران بیاید و بعد از سفر ایشان اتفاق خاصی صورت نگیرد و مجددا کشورهای اروپایی یک تعریف جدیدی را برعلیه ایران تصویب کنند و یا موضع گیری های خلاف فنی و مهندسی بر فعالیت های هسته ای ایران گرفته شود و فعالیت هسته ای را صرفا به سمت و سوی اینکه ما خلاف آن را عمل می کنیم اعلام کنند؛ این ها نشان می دهد آقای گروسی به عنوان یک سرباز برای آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی دارد فعالیت می کند و با حضورش در ایران تا به حال هیچ گزارش فنی، دقیق و کارشناسی را ندیده ایم که داشته باشد.

اگر ایران برجام را کنار بگذارد به نفع اروپایی ها وآمریکایی ها نخواهد بود

وی با اشاره به اینکه ایران علاقه ای ندارد که برجام را کنار بگذارد، تاکید کرد: اگر ایران بخواهد برجام را کنار بگذارد مواردی مثل NPT هم کنار گذاشته خواهد شد و فعالیت هسته ای را تا غنی سازی بیش از ۶۰ درصد پیش خواهیم برد و آن موقع دیگر خیلی به نفع اروپایی ها وآمریکایی ها نخواهد بود، لذا  امیدواریم به نقطه ای نرسیم که بخواهیم از برجام خارج شویم و تصمیمات دیگری بگیریم.

آصفری در پایان تصریح کرد: تا به حال خروجی از این سفر ها ندیده ایم و امیدواریم که برای یکبار هم که شده گزارشات و نتیجه آژانس فنی باشد تا سیاسی و امنیتی.

برجام پرونده‌اش خیلی وقت است که بسته شده است

در این باره محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی اظهار کرد: نتیجه ای برای سفر آقای گروسی به ایران مشاهده نمی‌کنم و ۲ دلیل هم برای این مسئله دارم؛ نخست سابقه و تجربه سفرهای قبلی آقای گروسی است، ایشان هر زمان که به ایران آمده و هر اطلاعاتی را جمع‌بندی کرده و بعد از آن‌ها استفاده معکوس کرده است در صورتی که جمهوری اسلامی ایران این اطلاعات را برای شفاف‌سازی و برای اینکه تردید‌ها را برطرف کند، داده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: یک نکته دیگر این است که آقای گروسی قبل از اینکه خود را متعهد به انجام کارهای حرفه‌ای بداند یعنی تعهد سازمانی داشته باشد، متعهد به غربی‌هاست یعنی برای یک کار تکنیکال فنی به ایران نمی‌آید، انگار برای انجام یک ماموریت سیاسی به ایران آمده و انگار باید به غربی‌ها پاسخگو باشد.

عباس‌زاده مشکینی با تاکید بر اینکه آمدن گروسی به ایران نفعی به حال ما نخواهد داشت، گفت: اعتقاد دارم اصلا یک مدت نباید گروسی را به ایران راه می‌دادند، زیرا واقعاً اطلاعاتی که می‌آید می‌گیرد و می‌برد را علیه ما استفاده می‌کند، به نظر من برجام پرونده‌اش خیلی وقت است که بسته شده است آن هم هنگامی که ترامپ از آن خارج شد و ایران در دولت آقای روحانی یکطرفه شروع به اجرای برجام و امتیاز دادن کرد و هیچ امتیازی نگرفت.

به گزارش دانا؛ حال باید منتظر ماند و دید سفر «رافائل گروسی» به ایران که در بحبوحه اختلافات ایران و آژانس و انتشار گزارش اخیر درخصوص افزایش ۱۸ برابری سقف میزان ذخایر اورانیوم‌‌‌ غنی‌‌‌ شده ایران در برجام انجام گرفته، آورده‌ای خواهد داشت و برای دو طرف مفید و مثبت خواهد بود یا خیر؟ و آیا این سفر را می توان روزنه ای برای احیای مذاکرات برجامی و توسعه همکاری‌های آینده قلمداد کرد؟ البته این در حالی است که در آخرین سفر معاون گروسی به ایران نتیجه رضایت‌‌‌ بخشی از مذاکرات طرفین حاصل نشد.

بیشتر بخوانید:

ایران در پی بی‌عهدی طرفین برجام تصمیم به کاهش تعهدات برجامی گرفت

می‌توانیم با همکاری ایران داروهای هسته‌ای را تولید کنیم

ارتباطات، رفت‌وآمدها و گزارش‌ها باید اعتمادآفرین باشد

خبرنگار : فاطمه میرزاآقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه