اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

لاستیک بازهم گران شد/ اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت بازار با کارخانه

لاستیک بازهم گران شد/ اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت بازار با کارخانه
درحالی‌که در دو سال اخیر چندین بار قیمت تایر افزایش‌ یافته، امروز دوباره تولیدکنندگان تایر داخلی، رسماً در سایت‌های فروش خود اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ طی دو سال اخیر هر سال به بهانه افزایش هزینه‌های تولید بیش از دو بار قیمت تایرهای تولید داخل افزایش‌ یافته است و هر بار از سوی مقامات دولتی و وزارت صمت این افزایش تکذیب و پس از چندی با صدور مجوز مربوطه از سوی ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت، دوباره گرانی ۲۰ الی ۳۰ درصدی اعمال شده است.

تایر دوباره گران شد

این بار نیز خریداران لاستیک بیش از یک ماه است که از کمبود لاستیک در بازار شکایت دارند و سایت‌ها و سنترهایی که وظیفه توزیع لاستیک به قیمت دولتی را دارند ماه‌ها است که از ارائه خدمات به مشتریان طفره می‌روند و به بهانه عدم وجود لاستیک در انبار این کالا را توزیع نمی‌کنند. سنتر بارز ماه‌ها است که در تهران نوبت دریافت تایر به مشتریان نمی‌دهد و سایت کویر تایر هم که بنا بود هر روز رأس ساعت ۸ صبح شارژ شود، موجودی ندارد.

همه اینها در حالی است که همه‌ساله از جمله سال جاری ستاد تنظیم بازار و ستاد حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بررسی قیمت تایر را به فروردین‌ماه موکول می‌کرد؛ اما تولیدکنندگان و فروشندگان تایر بدون دریافت هیچ مجوز افزایشی، اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کردند.

سرویس سنتر تهران نوبت دریافت لاستیک به مصرف کننده ها نمی دهد.

مصطفی تنها دبیر انجمن تایرسازان درباره افزایش خودسرانه قیمت لاستیک از سوی تولیدکنندگان به راه دانا گفت: کلیه شرکت‌های تایرسازی  در روزهای اخیر باتوجه‌به اینکه در بازار قیمت‌ها تا بیش از دوبرابر قیمت رسمی افزایش پیدا کرده است اقدام به افزایش قیمت نموده‌اند؛ زیرا قیمت تایر امروز در بازار دوبرابر قیمت رسمی است و تایری که یک و نیم‌میلیون تومان قیمت رسمی دارد در بازار قیمتش به حدود سه میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی مابه‌التفاوت قیمت بازار و کارخانه تفاوتی ۱۰۰ درصدی دارد.  

 وی ادامه داد: از سوی دیگر کارخانه‌های تولیدی به‌شدت در حال زیان دهی هستند. با روند تورم فزاینده کنونی که در کشور وجود دارد مواد اولیه تولیدکنندگان گران‌تر شده و نرخ ارز و مبنای نرخ محاسبه عوارض گمرکی نیز تغییر پیدا کرده و به همین میزان سایر هزینه‌های ما نیز افزایش داشته است و برخی از کارخانه‌های ما که روی نقطه سربه‌سر بودند اکنون زیان‌ده شده‌اند.

دبیر انجمن تایرسازان توضیح داد: در این شرایط بیست درصد به قیمت تایرهای رادیال سواری اضافه شد؛ اما در مقابل برای اینکه مصرف‌کننده فشار مضاعفی را احساس نکند قرار شد بخش قابل‌توجهی از محصولات تولیدی از طریق پلتفرم‌هایی مثل دیجی‌کالا با سلام و ... به فروش برسد و مستقیماً در اختیار مردم قرار بگیرد تا قیمت‌های کنونی بازار شکسته شود.

عدم وجود لاستیک در سایت فروش شرکت کویر تایر

وی در پاسخ به این سؤال که با این افزایش قیمت کنونی میزان عرضه تایر افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر گفت:  در حال حاضر برای حل همین مسئله بخشی از تولید هر کارخانه به سنترها تزریق خواهد شد و مردم حداقل می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که کالای موردنیاز به دستشان خواهد رسید و وقتی کارخانه‌ها از این زیان خارج شوند توان تولید خود را بر این قرار خواهند داد که تولید را افزایش دهند و بازار را اشباع کنند.

این بار با ستاد تنظیم بازار هماهنگی صورت گرفته است

دبیر انجمن تایرسازان در پاسخ به این سؤال که آیا برای این افزایش قیمت مجوزی صادر شده یا مثل دوره‌های قبل افزایش قیمت تصمیمی خلق‌الساعه بوده است، گفت: تصور می‌کنم این بار با ستاد تنظیم بازار هماهنگی صورت گرفته است.

 

نویسنده: امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه