اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تشدید بازرسی و نظارت برای تنظیم بازار، در روزهای پایانی سال

تشدید بازرسی و نظارت برای تنظیم بازار، در روزهای پایانی سال
در روزهای پایانی سال، برنامه‌هایی برای کنترل و تشدید نظارت بر بازار و دسترسی آسان مردم به کالاهای اساسی در نظر گرفته شده که در این روزها اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها نشان از این موضوع دارد که این روزها در نقاط مختلف کشور و در آستانه آغاز سال نو شمسی و مقارن با روزهای پایانی سال، بازارها و بازارچه‌های عرضه مستقیم  نوروزی در شهرهای مختلف کشور در حال برپاشدن است و مردم در آستانه نوروز برای خرید شب عید و آغاز سال جدید در حال تکاپو هستند.

در همین زمینه مجید شجاع، دبیرکل اتاق اصناف ایران اظهار کرد: طرح فروش فوق‌العاده برای سهولت خرید برای همه مصرف‌کنندگان در همه استان‌ها در حال اجرا  است و نظارت ویژه‌ای بر حراج کالای این نوع بازارچه‌ها در پایان سال صورت می‌گیرد.

شجاع ادامه داد: هرساله در روزهای پایانی سال طبق سنوات گذشته طرح‌های بازرسی و نظارت برای تنظیم بازار پایان سال اجرا می‌شود و امسال نیز حدود یک هزار و ۵۰۰ بازرس در سراسر کشور به‌صورت دو شیفت فعال هستند و فعالیت بازرسین و طرح‌های نظارتی از ابتدای اسفندماه آغاز شده و ادامه دارد.

وی توضیح داد: در تأمین کالاهای بازار پایان سال به‌خصوص کالاهای اساسی مشکل و کمبودی وجود ندارد و طرح فروش فوق‌العاده بر اساس ظرفیت قانونی در سراسر کشور برگزار می‌شود و تجربه برگزاری فروش فوق‌العاده سال‌های قبل نشان داده که اجرای این طرح به‌مراتب موفق‌تر از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده کمک مؤثری به مصرف‌کنندگان برای خرید با قیمت مناسب داشته باشد و هم رونقی برای فروش بازار و کسبه ایجاد کند.

نمایشگاه‌های شب عید در پنج نقطه تهران برقرار خواهند بود

علیرضا فخاری، استاندار تهران نیز این روزها از برگزاری نمایشگاه‌های شب عید و ماه رمضان در پنج نقطه شهر خبر داد و گفت: نمایشگاه‌های عرضه مایحتاج شب عید و ماه رمضان در تهران و شهرستان‌های این استان باهدف عرضه با قیمت و کیفیت مناسب با پراکندگی قابل‌توجه در پنج نقطه حکیمیه، ارم، مصلی، خاوران و بوستان ولایت و همچنین شهرستان‌های استان تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حقیقت این نمایشگاه‌ها عیدانه و رمضانی هستند تا اقلام مورد نیاز شهروندان برای شب عید و ماه مبارک رمضان را به‌صورت مستقیم در اختیار آنها قرار دهند.

فخاری افزود: باید تنوع کالایی در نمایشگاه‌ها تأمین شود و این نمایشگاه‌ها در سطح استان پراکنده خواهند بود تا مردم به‌منظور تأمین کالا مجبور نشوند به شهر تهران مراجعه کنند، بی‌تردید مراجعه مردم از سطح شهرستان‌ها به شهر تهران باعث ایجاد ترافیک و مصرف بالای سوخت می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: کمبود کالایی برای شب عید وجود ندارد؛ اما لازم است تا نظام توزیع بهبود پیدا کند و ساماندهی جدیدی برای آن در نظر گرفته شود و از سوی دیگر با تحول در حوزه نظارت بتوانیم کنترل قیمت و بازار را در دست داشته باشیم.

شهرداری تهران هم از برپایی صدها غرفه باهدف ساماندهی دست‌فروشان در آستانه سال جدید در مناطق مختلف خبر داد و اعلام کرد: باتوجه‌به اینکه در ایام پایانی سال شاهد افزایش تردد به‌منظور خرید و افزایش تعداد دست‌فروشان و بساط گستران هستیم، دراین‌خصوص نقاطی برای برپایی غرفه عرضه کالا و محصولات خرد انتخاب شده‌اند. این غرفه‌ها از همین روزها به‌تدریج آغاز بکار می‌کنند و تا ۲۹ اسفندماه به‌صورت روزانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

شایان‌ذکر است که در این نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها علاوه بر فروشندگان خرد و دست‌فروشان، زنان سرپرست خانوار و بساط گستران نیز می‌توانند با مراجعه به اداره امور بانوان یا اداره ساماندهی شهرداری‌ها با ارائه مستندات، از این خدمات بهره‌ ببرند.

توزیع میوه شب عید آغاز شد

به گفته مسئولان، فرایندهای اجرایی تهیه دو قلم میوه پرمصرف در نوروز شامل پرتقال و سیب انجام شده و خرید توسط مباشر مربوطه انجام و اکنون در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود تا در روزهای پایانی سال عرضه شود، همچنین به دلیل هم‌زمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان، کالاهای اساسی ماه رمضان مانند برنج، شکر، خرما، گوشت منجمد مرغ و گوشت قرمز منجمد را نیز در تنظیم بازار در نظر گرفته شده و در محل‌های مشخص عرضه خواهند شد.

آغاز طرح اقدام مشترک نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری بسیج اصناف

سعید محمدی‌پور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از آغاز طرح اقدام مشترک بازرسی بازار با همکاری اصناف تهران خبر داد و گفت: در این طرح مقرر شده تمام دستگاه‌هایی مثل سازمان جهاد کشاورزی، بسیج اصناف، بسیج اقشار، سازمان صمت و تعزیرات حکومتی که بعد از اجرای قانون انتزاع وارد عرصه بازرسی شدند، تحت لوای یک مدیریت یعنی استانداری، امکاناتشان را در اختیار بگذارند و به‌صورت یکپارچه در طرح نوروز و ماه رمضان اقدامات مشترک انجام دهند.

وی افزود: قرار است در این طرح روزانه ۱۲۰ تیم بازرسی در اقصی‌نقاط شهر تهران فعال شوند که از تمام کالاهای اساسی و کالاهای موردنیاز ایام پایان سال و ماه رمضان بازرسی می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر علاوه بر کالاهای اساسی، پوشاک، کفش، آجیل و خشکبار و همچنین مایحتاج ماه رمضان مثل خرما و غیره در اولویت بازرسی هستند.

آغاز فروش حضوری بلیت نوروزی اتوبوس

همچنین با نزدیک‌شدن به تعطیلات نوروزی، برنامه‌ریزی برای سفرهای مردمی هم آغاز شده و یکی از روش‌های حمل‌ونقلی، ‌اتوبوس‌های عمومی است که از پرتقاضاترین وسایل به‌خصوص در سفرهای نوروزی هستند.

داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز درباره اقدامات و طرح‌های نوروزی گفت: طرح نوروزی این سازمان  از ۲۴ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت و پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس‌های بین‌شهری از اول اسفندماه به‌صورت اینترنتی آغاز شده و هم‌زمان به‌صورت حضوری هم در پایانه‌های مسافری امکان تهیه بلیت وجود خواهد داشت.

وی توضیح داد: در سامانه‌ای نیز لیست انتظار برای اتوبوس‌های مسافری راه‌اندازی شده و در وب‌سایت پایانه‌های مسافری قرار دارد که مسافران در صورت مواجهه با تکمیل ظرفیت اتوبوس‌ها می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند تا در صورت انجام سرویس فوق‌العاده، به آنها اطلاع‌رسانی شود.

مانند دو سال گذشته طرح (نمایشگاهی به وسعت ایران، یا فروش فوق‌العاده‌) برگزار می‌شود

قاسم نوده‌ فراهانی، رئیس اتاق اصناف درباره اقدامات نوروزی اصناف تهران به راه دانا اظهار کرد: برای نوروز سال ۱۴۰۲ مثل دو سال گذشته فروش فوق‌العاده‌ای در سطح کشور داریم که نام آن (نمایشگاهی به وسعت ایران) است و این طرح جایگزین نمایشگاه‌های بهاره است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این طرح ایجاد حس خوب خرید با نرخ و کیفیت مناسب برای مردم، حمایت از کسب‌وکارها به‌ویژه صنوف تولیدی و توسعه فرصت‌های شغلی در بنگاه‌های تولیدی و توزیعی و ممانعت از تمرکز فروش است.

رئیس اتاق اصناف گفت: مردم در خرید مستقیم کالا از واحدهای صنفی اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید کالا از نمایشگاه‌های بهاری را دارند؛ اما یکی از مشکلاتی که معمولاً با آن مواجهیم این است که اصناف همواره طرح‌های خوبی را اجرا کرده؛ اما در ارائه آمار ضعیف هستند که این طرح نیز مشوق اصناف برای ورود به بازار شب عید و رونق کسب آنها خواهد بود.

نوده فراهانی افزود: زمان اجرای طرح فروش فوق‌العاده نوروزی (نمایشگاهی به وسعت ایران) از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه