اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

بررسی روابط ايران و چين/ رابطه ایران و چین مبتنی بر منافع دو جانبه

بررسی روابط ايران و چين/ رابطه ایران و چین مبتنی بر منافع دو جانبه
با توجه به حضور چین در سطح جهان می‌توان گفت که این کشور در آینده نیز برای اقتصاد جهانی و همچنین سیاست جهانی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین رابطه ایران و چین مبتنی بر منافع دو جانبه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک هفته ای است که از آغاز اجلاس سالانه کنگره ملی خلق چین به عنوان مهمترین نهاد قانونگذاری در این کشور و کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین  گذشته است. اجلاسی که قرار است در آن نقشه راه روابط و سیاست خارجی چین با دیگر کشور ها بررسی شود.

باید گفت چین یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است که با داشتن تاریخچه‌ای طولانی و غنی، نقش مهمی در روابط بین المللی دارد. این کشور با رویکردی گسترده، با بیش از ۱۷۰ کشور روابط دیپلماتیکی برقرار کرده و در طول دهه های اخیر، روابط آن با کشورهای خاورمیانه نیز توسعه یافته است.

بنابراین این کشور به عنوان یکی از کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان، روابط گسترده ای با ایران در زمینه‌های مختلف از جمله بازرگانی، انرژی، سیاسی و امنیتی دارد و با توجه به تنش های موجود در روابط ایران با برخی کشورها و با تاکید بر حل بحران های منطقه ای، به تحقق صلح و ثبات منطقه ای اهمیت داده و به دنبال توسعه روابط دوجانبه با ایران است. از نظر این کشور، ایران یکی از کشورهای مهم منطقه خاورمیانه و با اهمیت برای تامین نیازهای انرژی جهان است.

بیشتر بخوانید:

نقشه راهی روشن برای روابط آینده ایران و چین/ منافع قابل توجه ایران در توافق ۲۵ ساله

در حوزه اقتصادی نیز چین و ایران تاکنون توانسته اند روابط تجاری خود را گسترش دهند و همکاری های موثری در حوزه انرژی به خصوص در حوزه نفت و گاز داشته و پروژه های نفتی و گازی مشترکی را در دستور کار قرار دهند. باید گفت چین به دلیل وابستگی خود به تامین انرژی، همیشه به دنبال گسترش همکاری با کشورهای تولید کننده نفت مانند ایران است. این کشور یکی از بزرگترین شریک های تجاری ایران در زمینه همکاری های اقتصادی است که با صادرات محصولات خود به ایران، تجارت دوجانبه را توسعه داده است.

در مورد سیاست خارجی چین نسبت به ایران نیز می توان گفت چین به دنبال توسعه روابط دوجانبه با ایران و حفظ صلح و استقرار ثبات در منطقه است. این کشور معتقد است که حل بحران های منطقه ای به طور توام با تلاش های تروریستی، برانگیختگی ها و تحریم های بین المللی، موجب تهدید امنیتی منطقه و جهان خواهد شد. به همین دلیل به دنبال حل بحران های منطقه ای با همکاری با دیگر کشورهای منطقه و جهان است.

رابطه چین و ایران تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار نخواهد گرفت

در این باره حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با بیان اینکه رابطه چین و ایران رابطه ای تعریف شده است، گفت: چین، ایران و روسیه سه کشوری هستند که در مثلث موسوم به چار (چین، ایران و روسیه) قرار دارند.

وی تاکید کرد: دژ محکمی در برابر نفوذ و هژمونی آمریکا از این سه کشور بزرگ منطقه (چین، ایران و روسیه) تشکیل شده است، به اعتبار اینکه روسیه یک قدرت نظامی، چین یک قدرت اقتصادی و ایران هم یک قدرت اعتباری و پرنفوذ منطقه ای است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه کشورهای چار، کشورهایی هستند که به لحاظ ظرفیت های نظامی، اقتصادی و اعتقادی جایگاه مقتدری دارند، اظهار داشت: رابطه چین و ایران رابطه استراتژیک و تعریف شده است که تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار نخواهد گرفت.

هانی زاده با بیان اینکه رابطه چین و ایران تاثیرات اقتصادی به سزایی دارد، تصریح کرد: چین قصد دارد در آینده ۵۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند و با توجه به اینکه در منابع نفتی، حفاری و توسعه راه های ریلی و همچنین مترو و سایر مسائل عمرانی تجریه بالایی دارد، می تواند به ایران کمک کند، لذا رابطه با چین مبتنی بر منافع دو جانبه خواهد بود.

به گزارش دانا؛ با توجه به حضور چین در سطح جهان می‌توان گفت که این کشور در آینده نیز برای اقتصاد جهانی و همچنین سیاست جهانی تاثیرگذار خواهد بود. همچنین، در سال‌های اخیر چین با انجام تحقیقات و توسعه فناوری‌های نوین و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان تبدیل شده است. به این دلیل، می‌توان گفت که چین در آینده همچنان از این روند پیروی خواهد کرد.

 

خبرنگار : فاطمه میرزاآقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه