اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

ورشکستگی دومینویی بانک های آمریکایی/ سیگنیچر پس از سیلیکون‌ولی زمین خورد

ورشکستگی دومینویی بانک های آمریکایی/ سیگنیچر پس از سیلیکون‌ولی زمین خورد
ورشکستگی دومینویی بانک‌های آمریکایی و تکرار بحران ۲۰۰۸ تهدیدی است که موجب شد دو بانک بزرگ امریکایی سیلیکون‌ولی و سیگنیچر در کمتر از ۷۲ ساعت ورشکست شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ بانک سیلیکون‌ولی، بانک حامی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری به‌ویژه فناوری‌های مالی و فعال در زمینه رمزارزها، اواخر هفته گذشته و تنها ظرف ۷۲ ساعت ورشکست شد و بانک سیگنیچر نیویورک، نیز در کمتر ۴۸ ساعت پس از اعلام سقوط بانک سیلیکون‌ولی اعلام ورشکستگی کرد تا جایی که فعالان بازارهای مالی آمریکا این حادثه را سومین فاجعه بانکی بزرگ در تاریخ آمریکا دانستند.

این سقوط‌ بانک‌های امریکایی در چند روز اخیر نه‌تنها مشتریان، سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خود را شوکه کرد؛ بلکه بازار پولی و مالی ایالات متحده را هم با این نگرانی رو به رو کرد که ممکن است این‌ بحران مالی به سایر بانک‌ها هم منتقل شود.

سقوط این بانک‌ها در شرایطی حادث شد که ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی که منبع شرکت‌های اعطاکننده وام بر پایه ارزهای دیجیتالی چون بلاک فای و نیز تعدادی از شرکت‌های منتشرکننده ارز‌های دیجیتالی نیز بود منجر به نگرانی فعالان حوزه ارز دیجیتال شد و سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را نیز تحت‌تأثیر قرار داد.

این ورشکستگی‌ها پس از چند سال به نوعی بزرگ‌ترین ورشکستگی یک بانک آمریکایی از زمان واشنگتن میچوال (Washington Mutual) و پس از جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

در توضیح سقوط بانک سیلیکون‌ولی باید بدانیم که این بانک در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد و خود را به‌عنوان بانک متخصص در زمینه حمایت و پشتیبانی مالی از استارت‌آپ‌های فناوری مطرح کرد و تقریباً تأمین مالی نیمی از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری نو و مراقبت‌های بهداشتی را بر عهده گرفت.

این بانک بر اساس گزارش کمیسیون بیمه فدرال با دارایی ۲۰۹ میلیارددلاری در پایان سال گذشته جزو ۲۰ بانک برتر کشور امریکا قرار داشت.

چرا بانک‌های مطرح آمریکایی در حال سقوط هستند!؟

یکی از دلایل سقوط بانک‌های مطرح امریکایی این است که بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) از یک سال پیش و با هدف کاهش نرخ تورم، شروع به افزایش مستمر نرخ بهره کرد. سرعت فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره چنان بالا بود که هزینه‌های استقراض و اخذ وام از سرعت رشد قیمت سهام‌ شرکت‌های فناوری سیلیکون‌ولی فراتر رفت و این عامل موجب تسریع ورشکستگی شد.

نرخ‌ بهره بالا و ارزش اوراق‌قرضه بلندمدتی را که بانک سیلیکون‌ولی و سایر بانک‌ها در دوران بهره بسیار پایین و نزدیک به صفر خریده بودند، کاهش یافت، درحالی‌که بازدهی اوراق ۱۰ ساله‌ای که اخیراً از سوی خزانه‌داری آمریکا منتشر شده به ۳.۹ درصد رسید و به مجموعه اوراق‌قرضه ۲۱ میلیارددلاری این بانک‌ها تنها ۱.۷۹ درصد سود تعلق ‌گرفت که این موضوع هم مزید بر علت شد.

هم‌زمان با این مشکلات، سرمایه‌‌گذاری پرریسک نیز سیر نزولی به خود گرفت و استارت‌آپ‌ها را ناگزیر کرد که بیش‌ازپیش به فکر استفاده از سرمایه‌ها و سپرده‌های خود در بانک‌هایی چون سیلیکون‌ولی و سیگنیچر بیفتند؛ بنابراین، در شرایطی که این بانک‌ها با کوهی از زیان از محل اوراق‌قرضه مواجه بودند، سرعت برداشت مشتریان از حساب‌ها و سپرده‌هایشان افزایش یافت.

همه این مشکلات وقتی بیشتر شد که بانک سیلیکون‌ولی اعلام کرد که ناچار شده، بخشی از اوراق بهادار خود را با متحمل شدن زیان، نقد کند و همین باعث شد تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نگران شدند و برداشت‌های خود را از این بانک افزایش دهند که این عامل هم یکی از دلایل سقوط این بانک به‌حساب می‌آید.

همه عوامل ذکر شده در نهایت موجب شدند تا هر گونه معامله سهام بانک سیلیکون‌ولی متوقف شود و تلاش‌های مدیران ارشد بانک برای افزایش سریع سرمایه یا یافتن خریدار نیز بی‌نتیجه بماند. به‌این‌ترتیب نهاد تنظیم مقررات بانکی ایالت کالیفرنیا به‌سرعت مداخله کرد و پس از تعطیلی بانک، آن را تحت نظارت شرکت بیمه سپرده فدرال قرار داد.

حال این سؤال پیش خواهد آمد که آیا ورشکستگی دو بانک سیلیکون‌ولی و سیگنیچر اثر دومینویی خواهد داشت و سایر بانک‌های آمریکایی در پی این دو بانک از پا خواهند افتاد یا نه؟

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
شهرام -> 1401/12/22
پاسخ

آمریکا به زودی به نابودی متلق میرسه ☺️