اخبار داغ

در پی صدور حکم بازداشت برای پوتین؛

هشدار مسکو به ایروان درباره تایید اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی

هشدار مسکو به ایروان درباره تایید اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی
روسیه به ارمنستان درباره تایید اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی و پیوستن رسمی به توافق‌نامه رم، هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از تاس، یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تصمیم ارمنستان برای تایید اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی که به‌تازگی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را صادر کرده، برای ایروان عواقبی در پی خواهد داشت.

این دیپلمات روس که نخواست نامش فاش شود، گفت که مسکو به ایروان اطلاع داده که چنین اقدامی روابط روسیه-ارمنستان را به شدت تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

وی افزود: به‌دنبال اقدام دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر صدور حکم غیرقانونی بازداشت رهبر روسیه، مسکو برنامه‌های رسمی ایروان برای پیوستن به توافق‌نامه رم و تایید اساسنامه (این دیوان) را کاملاً غیر قابل قبول می‌داند.

این هشدار شدیدالحن سه روز پس از آن صادر شده که دادگاه قانون اساسی ارمنستان راه را برای پارلمان این کشور جهت تایید توافق‌نامه رم هموار کرد. دولت وقت ارمنستان در سال ۲۰۰۴ این معاهده را امضا کرده بود.

دولت نیکل پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان هنوز درباره اینکه آیا این توافق‌نامه را برای تصویب به پارلمان این کشور ارسال خواهد کرد یا نه، شفاف‌سازی نکرده است. قانون اساسی ارمنستان، برای تایید و تصویب چنین معاهده‌ای سه ماه فرصت تعیین کرده است.

روابط روسیه و ارمنستان در ماه‌های اخیر به دلیل آنچه ایروان عدم حمایت مسکو از ارمنستان در مناقشه با جمهوری آذربایجان خوانده، تیره و تار شده است.

کارشناسان حقوقی بر این باورند که به رسمیت شناختن توافق‌نامه رم، ارمنستان را مکلف می‌کند تا در صورت سفر احتمالی پوتین به ایروان، وی را بازداشت کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه