اخبار داغ

جنگ داخلی و پیش‌بینی ۴ سناریو برای سودان

جنگ داخلی و پیش‌بینی ۴ سناریو برای سودان
مرکز مطالعات استراتژیک و امنیتی آمریکا با ادامه درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع به دومین هفته خود، ۴ سناریو پیش‌بینی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرکز مطالعات استراتژیک و امنیتی آمریکا، معروف به استراتفور، در ارزیابی خود از رویدادهای جاری گفت: احتمالاً درگیری شدید در شهرهای اصلی ادامه خواهد داشت.

این مرکز در گزارش خود با اشاره به اینکه وضعیت در خارطوم، امدرمان و سایر شهرهای سودان همچنان ناآرام است، افزود: این امر دولت‌های خارجی و سازمان‌های بشردوستانه را بر آن داشته تا برای بسیاری از سناریوهای احتمالی در روزها و هفته‌های آینده آماده شوند.

به احتمال زیاد جنگ ادامه خواهد داشت

به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو ادامه جنگ شدید شهری است، اگرچه فشار فزاینده آمریکا، عربستان سعودی و سایرین ممکن است به توقف کوتاه مدت جنگ منجر شود و در روزها و هفته های آینده با حداقل ۴ سناریو مختلف روبرو شویم.

اولین سناریوی محتمل این است که نیروهای مسلح با یک آتش بس دوره ای موافقت کنند، اما درگیری های پراکنده در مراکز شهری ادامه خواهد داشت.

این مرکز بر این باور است که بعید است آتش بس دائمی یا نامحدود حاصل شود، اما فشار بین المللی برای اجازه تخلیه ساکنین ممکن است باعث شود تنش میان یک یا هر دو طرف درگیر جنگ را برای مدت کوتاهی متوقف کنند.

چه چیزی مانع آتش بس می شود؟

این گزارش ادعا می‌کند که مخالفت‌ها و تقسیم‌بندی‌ها در ارتش سودان، محدودیت‌های اصلی برای آتش‌بس موقت و تأمین تجهیزات بشردوستانه و مراقبت‌های پزشکی به مردم در مناطق جنگی است، زیرا تندروها در نیروهای مسلح خواستار پیروزی کامل بر نیروهای واکنش سریع هستند.

دومین سناریوی احتمالی، ادامه درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهرها بدون آتش‌بس، با توجه به توانایی‌های نسبتاً برابر نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع از نظر تعداد پرسنل و تجهیزات است.

این خطر وجود دارد که کشورهای منطقه ممکن است به طرف های خود در درگیری با پول، سلاح و سایر اشکال حمایت نظامی کنند.

مرکز مطالعات استراتژیک و امنیتی آمریکا در ارزیابی خود اضافه کرد که طبق گزارش ها، نیروهای واکنش سریع از طریق مزدوران روسی (واگنر) حمایت می شوند که احتمالاً جنگ در خارطوم را طولانی تر می کند.

درگیری به روستاها کشیده شده است

سناریوی سوم که گزارش آن را تا حدودی محتمل توصیف می‌کند این است که یکی از دو طرف، طرف مقابل را شکست دهد و طرف دوم را مجبور کند به مناطق روستایی در مناطق دورافتاده کشور پناهنده شود.

طبق ارزیابی سناریوی چهارم که احتمالا بعید است،  این است که ارتش و نیروهای واکنش سریع با آتش بس دائمی موافقت کنند، اما خطر بروز خشونت در آینده همچنان پابرجاست.

مركز آمريكايي بر اين باور است كه اين احتمال وجود دارد (هرچند بسيار اندك) كه فشار بين المللي (به ويژه اعراب) جای خود را به آتش بس نامحدود بين طرف های درگير در روزها يا هفته های آينده بدهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه