اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد مالیات بر عایدی سرمایه/ نحوه محاسبه و معافیت‌ها

صفر تا صد مالیات بر عایدی سرمایه/ نحوه محاسبه و معافیت‌ها
مالیات بر عایدی سرمایه از طرح‌هایی است که باهدف کاهش سوداگری و التهاب بازارهای مسکن، ارز و خودرو و برای سوق‌دادن سرمایه‌ به بخش مولد، مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی مالیات است که از برخی افرادی که اقدام به خریدوفروش در حوزه بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه یا ارزهای خارجی می‌نمایند، دریافت می‌شود و نرخ و میزان مالیات بر عایدی سرمایه، از ۰ تا ۴۰ درصد (بسته به نگهداری ملک و یا کالاهای مزبور در مدت‌زمان مشخص)، در نوسان است.

تفاوت مالیات بر ارزش‌افزوده با مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر عایدی سرمایه همان‌طور که بسیاری تصور می‌کنند شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند؛ اما در اصل ماهیت آن‌ها تفاوت وجود دارد. مالیات بر ارزش‌افزوده جز مالیات‌های غیرمستقیم محسوب می‌شود؛ اما این در حالی است که مالیات عایدی سرمایه در دستهٔ مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه به کجا رسید؟/ برخی از نمایندگان خواهان مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند

مالیات بر ارزش‌افزوده بر سودی تعلق می‌گیرد که حاصل کار انجام شده بر روی یک محصول است و در واقع به کالا و خدماتی تعلق می‌گیرد که در چرخهٔ تولید قرار دارند و یا  مولد هستند.

بر خلاف مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات عایدی سرمایه به سود حاصل از فروش کالاهایی تعلق می‌گیرند که مولد نیستند و صاحبان آن‌ها به هیچ طریقی به ارزش آن‌ها اضافه نکرده‌اند.

برای مثال در زنجیرهٔ خرید و معاملهٔ زمین بین سه شخص، نفر اول که آن را به نفر دوم فروخته و هم چنین نفر دوم که آن را به نفر اول فروخته است، هیچ‌کدام چیزی به زمین مورد معامله چیزی نیفزوده است.

به‌صورت کلی بر تمامی چیزهایی که در زنجیرهٔ تولید تا عرضه قرار ندارند و بدون تغییر توسط افراد خریدوفروش می‌شوند درصد مالیات عایدی سرمایه محاسبه می‌شود.

میزان دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف چقدر است؟

در کشورهای مهم دنیا که از نظر اقتصادی، سرمایه‌داری به‌حساب می‌آیند، به‌عنوان‌مثال در انگلیس و ایالات متحدهٔ آمریکا این نرخ حدوداً ۲۸ درصد و در آلمان و استرالیا نیز این نرخ در حدود ۲۵ درصد است.

جدول میزان دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف



نحوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات بر عایدی سرمایه، بر سودی که از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی‌های قابل‌سرمایه‌گذاری محاسبه شده و توسط دولت دریافت می‌شود.

در واقع این مالیات بر سودی که شخص از فروش سرمایه‌هایی از قبیل مسکن، ارز، طلا و سکه و … به دست می‌آورد اعمال می‌شود.

برای مثال اگر فردی در سال ۹۳ به مقدار ۲۰۰ میلیون تومان طلا خریده باشد و در سال ۱۴۰۰ با فروش آن طلا ۳۵۰ میلیون تومان به دست آورده باشد، این مالیات بر روی سود این فروش که ۱۵۰ میلیون است محاسبه می‌شود.

توضیحات وزیر اقتصاد درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه

در این باره وزیر اقتصاد در مجلس توضیح داد: مالیات بر عایدی سرمایه قشر مرفه و ثروتمند جامعه را هدف قرار می‌دهد و معمولاً، فعالیت‌های غیرمولد که ناشی از سوداگری هستند را در برمی‌گیرد؛ بنابراین، انواع مالیات بر عایدی سرمایه را می‌توان صرفاً در خصوص بخش کمی از مردم که به نحو گسترده، فعالیت‌های مذکور را انجام می‌دهند، مقرر نمود؛ نه همه افرادی که این معاملات را انجام می‌دهند .

با تصویب دولت در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، ازاین‌پس خریدوفروش ملک و خودرو و طلا و همین‌طور انواع ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. البته در مورد اندوخته طلا بیان شده است که تا میزان ۱۵۰ گرم طلا، مستثنی و جدا شده و معاف از مالیات خواهد بود. البته برابر سخن نمایندگان تصویب‌کننده این طرح، هدف از این طرح در واقع مالیات بر سوداگری و دلالی‌های کاذب است و شامل حال ۹۹ درصد مردم نمی‌شود.

دولت در طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دنبال ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و کسب درآمد نیست

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه باهدف بازدارندگی از فعالیت‌های غیرمولد در دستور کار مجلس قرار گرفت. دولت توضیح داد که در این طرح به دنبال ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و کسب درآمد نیست، بلکه درصدد است تا جلوی سوداگری‌ها در بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن را بگیرد.

صالحی تأکید کرد: با تصویب این طرح، سرمایه‌ها از بازارهای کاذب جمع شده و به سمت توسعه صنایع و یا بازارهای سرمایه سوق داده می‌شود.

وی با اشاره به بهبود شرایط در بازار سرمایه گفت: این بازار وضعیت مناسب و مثبتی گرفته است و همین امر منجر می‌شود تا مردم رغبت بیشتری کنند تا سرمایه‌های سرگردان را وارد این بازار کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه کمک می‌کند تا مردم به‌جای پس‌اندازکردن پول در حساب بانکی و یا گرایش به سمت بازارهای غیرمولد، سرمایه را وارد بازارهای مولد کنند.

صالحی گفت: بررسی و اصلاح این طرح در مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده و برای دریافت تأیید به شورای نگهبان ارسال شده است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه پس از اصلاح برای تایید به شورای نگهبان رفت

به گزارش راه دانا، با تصویب کلیات این طرح در جلسه ۲۱ اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی وارد بررسی و تصویب جزئیات آن شد. روند بررسی مواد ۱۷گانه طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در جلسه روز ۲۰ فروردین به پایان رسید و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۳ ماده از این طرح برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شده، از این کمیسیون خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح و ارائه این مواد به صحن علنی، اقدام کند.

در نهایت پس از بررسی مجدد ماده ۵ این طرح که به سازوکار حمایت از گزارشگران فساد می‌پرداخت، بررسی دو ماده ارجاع شده به کمیسیون نیز که در مورد میزان حمایت مالی از گزارشگران است، در جلسات اخیر مجلس، بررسی شد.
با تصویب ماده اصلاحی ۱۳ در آخرین جلسه مجلس، روند بررسی این طرح پرسروصدا در مجلس به پایان رسید و باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان درباره مواد طرح مذکور ماند.

نکته‌ای که درباره این طرح باید توجه داشت این است که این نوع مالیات‌ها در کشورهایی از جهان اجرایی می‌شود که تورم تک‌رقمی دارند و میزان این مالیات هم کمتر از میزان مالیاتی است که در کشور ما برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی اجرا می شود که تورم تک رقمی دارند

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اجرای این طرح در کشوری که دچار بیماری تورمی ۴۰ تا ۵۰ درصد است، مردم و فعالان اقتصادی مقصر افزایش قیمت محصولات نیستند و فعالان اقتصادی نیز به جهت ازمیان‌نرفتن ارزش پول مجبور هستند که به فعالیت‌های سود ساز اقتصادی و به‌اصطلاح سفته‌بازی دست بزنند پس برای اجرای عادلانه و صحیح این قانون شایسته است ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فعال شوند و تورم کنترل شود و پس از آن دولت مثل سایر کشورهای جهان دست به اجرای این قانون بزند.

درباره همین موضوع بیشتر بخوانید:
دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
ناظمی -> 1402/03/13
پاسخ

مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی اجرا می شود که تورم تک رقمی دارند

حضوربخش -> 1402/03/13
پاسخ

دولت در طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دنبال ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و کسب درآمد نیست

جویای عدالت -> 1402/03/06
پاسخ

چرا وقتی مردم مقصر افزایش دارایی هاشون نیستن و صرفا تورم موجب افزایش دارایی می شه حالا باید بابت چیزی که تغییرش در دست خودشون نیست مالیات اون هم به این شکل فزاینده بدن؟ واقعا مسئولان این مسائل رو نمی بینن؟