اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

«عربستان» اهداف مذاکرات سودان در جده را اعلام کرد؛ ادامه درگیری ها در خارطوم

«عربستان» اهداف مذاکرات سودان در جده را اعلام کرد؛ ادامه درگیری ها در خارطوم
وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع از روز شنبه مذاکرات مقدماتی را در شهر جده برای آتش بس و تسهیل ورود کمک های بشردوستانه به سودان آغاز کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم به یک آتش‌بس مؤثر و موقت در روزهای آینده دست یابیم.

بر اساس این بیانیه که عصر یکشنبه منتشر شد، عربستان سعودی و ایالات متحده از دو طرف خواستند با هدف دستیابی به یک آتش بس کوتاه مدت مؤثر، گفتگو کرده و برای تسهیل ورود کمک های بشردوستانه اضطراری تلاش کنند.

وزارت خارجه عربستان افزود: هدف از این گفتگوها تعیین جدول زمانی برای مذاکرات گسترده جهت دستیابی به توقف دائمی درگیری ها است.

ریاض از طرف‌های درگیر خواست تا به آتش‌بس موجود احترام بگذارند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز خودداری کنند تا فضای مثبتی برای مذاکرات مقدماتی حفظ شود.

سرتیپ نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش سودان گفت: مذاکرات در حال بررسی مکانیسم های تمدید آتش بس است و هیچ توافق آتش بس نهایی یا مسائل سیاسی را شامل نمی شود.

وضعیت میدانی نبرد در سودان

به گفته المسلمی الکباشی درگیری ها در مرکز پایتخت ادامه دارد، زیرا صدای گلوله باران در نقاط مختلف مرکز خارطوم شنیده می شود. صدای سلاح های سنگین و سبک به طور متناوب در مجاورت کاخ جمهوری شنیده می شود و هواپیماهای جنگی بر فراز پایتخت پرواز می کنند. با این حال در بیانیه‌های دو طرف درباره تحولات میدانی یکشنبه، صحبتی از درگیری‌ها که نتایج تازه‌ای در میدان داشته است، نشده است.

حضور دبیرکل سازمان ملل در آدیس آبابا

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در آدیس آبابا تحولات بحران سودان را مورد بحث و بررسی قرار داد و از عواقب این بحران بر کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرد.

روز یکشنبه، مارتین گریفیث، کمیسر عالی سازمان ملل در امور بشردوستانه، برای مذاکره درباره سودان وارد جده شد.

اری کانکو، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که گریفیث در حال حاضر در جده به سر می برد و هدف از این سفر گفتگو درباره مسائل بشردوستانه مربوط به سودان است و هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه بتواند در مذاکرات درباره دستیابی به آتش بس جدید شرکت کند، وجود ندارد.

ایالات متحده و عربستان سعودی از آغاز مذاکرات اولیه در جده بین نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع خبر دادند. دو کشور از دو طرف درگیری در سودان خواستند تا زمانی که آتش‌بس حاصل شود و درگیری پایان یابد، به طور جدی در این گفتگوها شرکت کنند.

از زمان آغاز درگیری ها در 15 آوریل، خارطوم، در وضعیت هرج و مرج به سر می برد. این نبرد که 22 روز ادامه دارد، بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، 700 کشته و 5000 زخمی برجای گذاشته است، و 115000 نفر به کشورهای همسایه آواره و پناهنده شده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه