اخبار داغ

گزارش دانا از پیوند کنسرت و نمایش؛

آغوش باز تالار وحدت برای هفت خان اسفندیار

آغوش باز تالار وحدت برای هفت خان اسفندیار
کنسرت نمایش «هفت خان اسفندیار» حسین پارسایی نمایش یکی از داستان های مشهور شاهنامه است که در هفت خان، حکایت سفر اسفندیارِ رویین تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به آفرید از چنگ تورانیان را روایت می کند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» از ششم اردیبهشت ماه در تالار وحدت اجرای خود را آغاز کرده که با استقبال مخاطبان روبرو شده است؛ کنسرت نمایش «هفت خان اسفندیار» به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی نمایش یکی از داستان های مشهور شاهنامه فردوسی است که در هفت خان، حکایت سفر پرماجرای اسفندیارِ رویین تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به آفرید از چنگ تورانیان روایت می شود.

پارسایی که پیش از این تجربه چنین پروژه هایی را داشته این بار به قلم محمدرضا کوهستانی که تجربه همکاری با وی را دارد، برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی را به تالار وحدت آورده است؛ این نمایش محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی اجرا می شود و یوسفعلی میرشکاک به عنوان مشاور محتوایی پروژه، پارسایی و گروه هفت خان اسفندیار را کمک می کند.

بردیا کیارس به عنوان رهبر ارکستر در کنار پوریا خادم آهنگسازی این پروژه را برعهده دارند و علی براتی طراح حرکت و سهیل دانش اشراقی، طراح صحنه، لباس و اکسسوار «هفت خان اسفندیار» هستند. همچنین بامداد افشار سازنده موسیقی الکترونیک و طراح صدا این پروژه است.

مهرماه سال گذشته قرار بود این نمایش موزیکال اجرای خود را آغاز کند که در پی حوادث و ناآرامی های اجتماعی سیاسی کشور در آن زمان، قاعدتا این اجرا به تعویق افتاد؛ در ابتدا قرار بود امین حیایی در نقش گرگسار تورانی، غزل شاکری در نقش کتایون مادر اسفندیار، الهام کردا در نقش جادو زن و اشکان خطیبی در نقش اسفتدیار رویین تن ایفاگر نقش های اصلی این کنسرت نمایش باشند اما با حاشیه هایی که برای این بازیگران بوجود آمد، چهره های دیگری جایگزین آنها شدند. حالا امین زندگانی در نقش اسفندیار و بانی پال شومن در نقش گرگسار تورانی ایفاگر نقش های اصلی این نمایش موزیکال هستند؛ فریبا کوثری، امیررضا دلاوری، امیر کاوه آهنین جان، اصغر پیران، محسن حسینی، رضا راد، ندا سیاس، مونا صوفی، نیکا افکاری و سایه پارسایی از دیگر بازیگران این کنسرت نمایش هستند. هر روز ساعت ۱۸ تالار وحدت با بلیت های ۱۲۰ تا ۳۶۰ هزارتومانی میزبان تماشاگران و مخاطبانی است که قصد دیدن این کنسرت نمایش اند.

مرور کارنامه پارسایی؛ از الیور توئیست و بینوایان تا علمدار

حسین پارسایی که در کارنامه کاری خود تجربه برگزاری و کارگردانی کنسرت نمایش های دیگری را نیز داشته، در همین قالب هنری، موسیقی نمایش «علمدار» را که مضمونی عاشورایی داشت در تالار وحدت به اجرا رسانده بود؛ این پروژه موسیقایی که با روایتگری پرویز پرستویی و همراهی ارکستر سمفونیک تهران و به قلم امیر رضا کوهستانی اجرا شد، در واقع بازآفرینی این پروژه نسبت به دو سال گذشته بود و قرار شد همه عواید و سود مالی این کار به همت موسسه خادمین حضرت علی بن ابی طالب(ع)، به مناطق محروم اختصاص پیدا کند.

شاید برای اولین بار بود که پارسایی در سال 96 به همراهی متنی از امیررضا کوهستانی، موسیقی نمایش «الیور توئیست» را در تالار وحدت کارگردانی کرد. حضور نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و مهناز افشار در این نمایش کافی بود تا به دلیل استقبال بالای تماشاگران، روزی دو سانس این نمایش موسیقی میزبان تماشاگرانش باشد.

یکی از چالش های مهم نمایش این بود که بازیگران باید دیالوگ های خود را با حالت آوازی بیان می کردند و همین به سختی کار اضافه کرده بود و تماشاگران برای دیدن این بازیگران در فرم و قالبی جدید تالار وحدت را در آن سال قرق کرده بودند وگرنه همه حتی به جزئیات داستان الیور توئیست هم آشنایی داشتند. همین استقبال باعث شد تا پارسایی در سال بعد به سراغ پروژه بزرگتری در همین قالب برود.

اجرای تئاتر موزیکال «بینوایان» با حضور چهره های سرشناس بازیگری و با بلیت های ۲۵۰ هزارتومانی خود در هتل اسپیناس پالاس تهران حاشیه های زیادی برای پارسایی و گروهش ایجاد کرد. چون با سرمایه گذاری صادق رنجکشان حدود ۸ میلیاردی برای این کار هزینه شده بود، شاید در نگاه نخست قیمت این بلیت ها طبیعی به نظر می رسید اما جامعه تئاتر بین که درنهایت بلیت های ۱۰۰ هزارتومانی برای دیدن نمایش های فاخر در تالار وحدت داده بودند، این بلیتها برایشان گران می آمد و حق هم داشتند.

 پارسا پیروزفر، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی، هوتن شکیبا، اشکان خطیبی، امیرحسین فتحی و امیر کاوه آهنین جان از بازیگران چهره و سرشناسی بودند که پارسایی را در این پروژه موزیکال همراهی می کردند. بردیا کیارس رهبر ارکستر این نمایش و سیامک احصایی طراحی صحنه این کنسرت نمایش را برعهده داشتند.

برادران پورناظری؛ روایت سی و سی صد

تابستان سال ۹۶ همایون شجریان به همراه سهراب پورناظری کنسرت نمایش «سی» را در کاخ سعدآباد به مدت یک ماه برای مخاطبان و دوستاران موسیقی و نمایش به روی صحنه بردند؛ اجرایی که نغمه ثمینی دیالوگ نویسی آن را برعهده داشت و حمید نعمت الله به عنوان مشاور، این پروژه بزرگ را یاری می کرد.

داستان عشق زال و رودابه که نتیجه این عشق سوزناک رستمی می شود که نماد پهلوانی در اسطوره های ایرانی لقب می گیرد؛ بهرام رادان و سحر دولتشاهی در نقش زال و رودابه و مهدی پاکدل در نقش رستم، صابر ابر در نقش ضحاک و دلنیا آرام ایفاگر نقش مادر زال در این پروژه کنسرت نمایش بودند که با صدای جادویی همایون شجریان و دلربایی هایی که سهراب پورناظری با سازهای سه تار، کمانچه و تنبور انجام می داد، مخاطبان را مسحور این صدا و موسیقی می کرد.

اما تیرماه سال گذشته سهراب پورناظری که پیش از این پروژه «سی» را در کارنامه کاری خود داشت، با تغییر در گروه قبلی این بار کنسرت نمایش «سی صد» را در همان محوطه کاخ سعدآباد اجرایی کرد. رضا بهرام قطعات آوازی و امیر جدیدی علاوه بر بازیگری، کارگردانی این پروژه را برعهده داشت.

ماجرا به حمله چنگیزخان مغول و ظلم آنها در ایران و داستان کتاب سوزی شان در نیشابور اشاره داشت؛ جواد عزتی، مهران غفوریان، طناز طباطبایی، ماهور الوند به عنوان بازیگران چهره این پروژه و علی نصیریان در نقش چنگیزخان و رضا کیانیان در قالب ویدیو مپینگ، حضوری کوتاه در این پروژه داشتند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه