اخبار داغ

رئیس هیئت مدیره CNG:

کاهش ۳ درصدی مصرف CNG در سبد سوخت کشور طی سال جاری

کاهش ۳ درصدی مصرف CNG در سبد سوخت کشور طی سال جاری
جوهری گفت: سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور رو به کاهش است به طوری که در سال گذشته سهم سی ان جی در سبد سوخت ۲۰ درصد بود که در سال جاری به ۱۷ درصد رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  محسن جوهری رئیس هیئت مدیره CNG در نشست خبری بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صنعت CNG و سوخت‌های جایگزین گفت: ایران از لحاظ منابع گاز در جهان بعد از روسیه رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و از گسترده‌ترین شبکه گاز برخوردار است و شرکت‌های تولیدی در زمینه تأمین تجهیزات، مخزن‌سازها زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه این صنعت در اختیار دارند.

وی افزود: سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور رو به کاهش است به طوری که در سال گذشته سهم سی ان جی در سبد سوخت ۲۰ درصد بود که در سال جاری به ۱۷ درصد رسیده است.

جوهری اضافه کرد: به طور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت سی ان جی و حتی در برخی از شهرها ۷۰ درصد این ظرفیت خالی است، که کل مصرف سی ان جی در سبد انرژی کشور سه درصد بوده که این رقم بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به وجود ۱۵ هزار جایگاه سی ان جی در روسیه گفت: ۱۵ هزار جایگاه سی ان جی در روسیه وجود دارد در حالی که این عدد در ایران ۲۵۰۰ جایگاه می‌رسد که ۵۰ درصد آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن سی ان جی افزود: مهم‌ترین مشکل در این حوزه قیمت گذاری است و متأسفانه طی سال‌های اخیر برنامه دولت‌ها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به نتیجه نرسیده است این در حالی است که اگر سی ان جی را نداشتیم روزانه حدود ۱۷ میلیون دلار ارز باید از کشور خارج می‌شد.

وی اضافه کرد: با نبود سی ان جی سالانه شش میلیارد دلار را از دست می‌دادیم و این موضوع بیانگر اهمیت نقش سی ان جی در کشور است. اگر مصرف را به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم ۱۰ میلیارد دلار سالانه ارزآوری برای کشور را شاهد خواهیم بود.

جوهری کل خودروهای دوگانه سوز که توسط خودروسازان داخلی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است را ۱۲ هزار و ۳۹۶ دستگاه اعلام کرد و گفت: این عدد نسبت به سال قبل از آن ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی در خاتمه از ارائه پیشنهاد توزیع سه سال سوخت سی‌ان‌جی به طور رایگان خبر داد و گفت: اکنون این پیشنهاد در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی بوده و احتمال تأیید آن بسیار زیاد است.

در ادامه این نشست علی محمودیان، مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته با بیان این‌که به طور میانگین مصرف بنزین در کشور بین شش تا هفت درصد نرخ رشد دارد، تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۸۲ پروژه‌ای در کشور کلید خورد که به واسطه آن بحث دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی مطرح شد در آن زمان دانش فنی را از اروپا وارد می‌کردیم و تا پایان سال ۱۳۹۰، ۲۰ میلیون مترمکعب سی ان جی جایگزین بنزین شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ رشد مصرف انرژی هفت درصد بود اما بعد از آن میزان مصرف بنزین افزایش بالایی داشت.

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری با بیان این‌که به دلایلی طرح دولت برای تبدیل یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودروی دوگانه‌سوز اجرایی نشد و اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانستیم ۱۰ میلیون بنزین را صرفه‌جویی کنیم، افزود: از پایان سال ۱۳۹۸ هیچ کالایی را در حوزه توسعه صنعت سی ان جی از خارج از کشور وارد نکرده‌ایم و اکنون توانایی بالایی در تولید تجهیزات داریم به طوری که به کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه و آفریقا این تجهیزات را صادر می‌کنیم.

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری با اشاره به واردات بنزین از روسیه اظهار کرد: روسیه اولین دارنده ذخایر گاز در دنیا بوده و در این حوزه نیز گام‌هایی را به منظور توسعه گاز طبیعی برداشته است و اکنون به عنوان صادر کننده بنزین می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به مصوبه‌ای که در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۷ به تصویب دولت رسید تصریح کرد: مطابق این مصوبه ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اکنون در صندوق ذخیره سازی برای ایجاد ایمنی وجود دارد اما وارد مرحله اجرا نشده است.

در ادامه این نشست شهرام اتفاق، مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته گفت: حدود ۱۸ درصد منابع گازی جهان برای ایران است اما در حوزه صادرات نقش ویژه‌ای نداریم و عمده گاز در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی با اشاره به کشورهایی که از سی ان جی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند، گفت: چین، آرژانتین، هند، ایتالیا، برزیل، هند و تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از سوخت سی ان جی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند.

مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین سی ان جی و خدمات وابسته افزود: این یک فناوری است که از دهه ۱۳۸۰ وارد کشور شده و در این حوزه نیز توانایی بزرگی را به دست آورده‌ایم.

اتفاق خاطر نشان کرد: سه درصد از تولید گاز طبیعی در کشور سهم سبد حمل و نقل است که این موضوع چهار میلیارد دلار صرفه‌جویی سالانه را به همراه دارد و اکنون قابلیت افزایش ظرفیت دو برابری موجود است که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی ایجاد کنیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه