اخبار داغ

گزارش زنده از انتخابات ترکیه؛

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دور دوم/ اردوغان پیروز انتخابات شد

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دور دوم/ اردوغان پیروز انتخابات شد
اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حدود ۵۳ درصد را در مقابل ۴۷ درصد قلیچداراوغلو به دست آورد و بدین ترتیب برای ۵ سال دیگر رئیس جمهور این کشور شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دور دوم انتخابات ترکیه با باز شدن شعب اخذ رای از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شده است.

در این دور از انتخابات بیش از ۱۹۱ هزار صندوق در ۱۰۹۴ شعب اخذ رأی در ۹۷۳ منطقه در سرتاسر ترکیه مستقر شده است.

دور اول انتخابات در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) هم‌ زمان با انتخابات پارلمانی برگزار شد، اما هیچکدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

اردوغان در دور اول حدود پنج امتیاز از رقیب خود کمال قلیچداراوغلو برتری داشت.اما او نتوانست ۵۰ درصد لازم برای پیروزی در دور اول را به دست آورد.

سینان اوگان، نامزد مقام سوم ریاست جمهوری، یک ملی‌گرای افراطی، با اشاره به گروه‌های طرفدار کرد، گفت که از اردوغان بر اساس اصل «مبارزه مستمر (علیه تروریسم») حمایت می‌کند. اوگان ۵.۱۷ درصد آرا را به دست آورد.

میزان مشارکت در انتخابات دور اول در چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری بالغ بر هشتاد و هشت درصد و نه درصد در داخل ترکیه و چهل و نه امتیاز چهار درصد در خارج از کشور بوده است.

بیش از شصت و چهار میلیون ترک حق رای دادن در نزدیک به یکصد و نود و دو هزار مرکز رای گیری را دارند.

شعبه های اخذ رای عصر چهارشنبه گذشته در بیرون بسته شد و رای گیری در نقاط مرزی تا ساعت پنج بعد از ظهر ادامه دارد و انتظار می رود نتایج چند ساعت پس از بسته شدن رای گیری اعلام شود.

ناظران انتظار دارند که نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات امروز نیز بالا باشد.

بر اساس داده های منتشر شده توسط خبرگزاری آناتولی، بیش از 1.9 میلیون رای دهنده ترک مقیم خارج از کشور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

این خبرگزاری به نقل از اداره عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که روند رای گیری برای رای دهندگانی که در خارج از کشور اقامت دارند تا عصر یکشنبه در گذرگاه های مرزی ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات این مرجع، یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۵۳ رای دهنده در دور دوم انتخابات تا شامگاه شنبه در مقاطع دیپلماتیک و معابر مرزی رای خود را به صندوق انداختند.

اختصاص مسکن آماده برای صندوق های رای در مناطق زلزله زده

ساکنان ایالت های ترکیه آسیب دیده از زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳صبح امروز یکشنبه برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند.

رای دهندگان در ایالت های غازیانتپ، قهرمانماراش، مالاتیا، سانلیورفا، آدی یامان و کیلیس به سمت صندوق های رای هجوم آوردند که در داخل خانه های پیش ساخته ساخته شده در باغ مدارس آسیب دیده از زلزله آماده شده بود.

مراکز سرپناه موقت در نواحی نورداغی و رفورما در استان غازیانتپ شاهد هجوم گسترده رای دهندگان برای رای دادن بود.

رای دهندگان در ایالت های آسیب دیده هاتای، عثمانیه و آدانا نیز به پای صندوق های رای رفتند که در مدارسی که از زلزله آسیب ندیده بودند و مراکز پیش ساخته دایر شده بودند.

مقام عالی انتخابات: روند رای گیری بدون مشکل پیش می رود

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه تایید کرد که روند انتخابات بدون مشکل پیش می رود و تقاضا برای دور دوم انتخابات زیاد است.

احمد یانار رئیس کمیسیون با بیان اینکه در حال بررسی لغو ممنوعیت انتشار نتایج در ساعات اولیه پس از بسته شدن صندوق ها هستند، گفت: کمیسیون پس از بسته شدن صندوق ها جلسه ای تشکیل می دهد و تاریخ رفع آن را تعیین می کند. ممنوعیت انتشار نتایج انتخابات

وزیر کشور ترکیه: حدود ۶۰۰ هزار پرسنل برای تامین امنیت انتخابات

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در بیانیه ای ویدئویی با بیان اینکه ۶۰۰ هزار و ۲۵۱پرسنل امنیتی برای تامین امنیت انتخابات تعیین شده اند، گفت: هماهنگی ها برای تامین امنیت حوزه های رای گیری ادامه دارد.

سویلو - در حالی که قرار بود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رای دهد - ممنوعیت حمل سلاح خارج از نیروهای انتظامی را اعلام کرد.

اردوغان رأی‌ خود را به صندوق انداخت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه و یکی از نامزدهای اصلی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه همسرش با حضور در یکی از شعب اخذ رأی در استانبول، رأی خود را به صندوق انداخت.

اردوغان در حالی که در یکی از حوزه‌های رای‌گیری در استانبول رای می‌داد، گفت: ترکیه میزان پایبندی خود به دموکراسی را تایید کرده است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: مردم رئیس جمهور خود را انتخاب خواهند کرد و انتظار دارند روند دسته بندی سریع انجام شود.

قلیچدار اوغلو رأی خود را به صندوق انداخت

کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف خلق، رهبر حزب جمهوری خواه خلق، گفت که انتخابات در شرایط سختی برگزار می شود.

او در حالی که رای خود را در یکی از حوزه های رای گیری در آنکارا، پایتخت این کشور به صندوق انداخت  از همه شهروندان خواست تا پای صندوق ها بروند و از آرای خود دفاع کنند.

او گفت: «ما در معرض تلاش برای تحریف قرار گرفته‌ایم، و من از شهروندان می‌خواهم که برای دموکراسی واقعی که ما می‌خواهیم به صندوق‌ها مراجعه کنند.

رئیس مجلس ترکیه: انتخابات دور دوم بی سر و صدا برگزار می شود

مصطفی سنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه امروز یکشنبه گفت که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بی سر و صدا برگزار می شود.

این اظهارات وی پس از رای دادن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که اوایل امروز در سمت آسیایی استانبول آغاز شد، بیان شد.

شینتوب در بیانیه خود گفته است که بر اساس آنچه در شعبه اخذ رای دیده و یا بر اساس اطلاعاتی که از بقیه شهرها دریافت کرده، انتخابات نسبت به دور قبل انتخابات آرام و سریعتر برگزار می شود.

سینان اوگان رای خود را به صندوق انداخت

سینان اوغان نامزد «ائتلاف اجدادی» برای دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در آنکارا، پایتخت این کشور رای خود را به صندوق انداخت.

اوغان پس از رای گیری در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که این انتخابات ثبات را به ارمغان می آورد و برای کشور و مردم خوب خواهد بود.

مراکز رای گیری درهای خود را بسته اند

مراکز رای گیری در سراسر ترکیه عصر یکشنبه درهای خود را بسته اند تا برای شمارش آرا در دور تعیین کننده انتخابات ریاست جمهوری که رئیس جمهور آینده را تعیین می کند، آماده شوند.

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه: هیچ خبری مبنی بر منفی بودن رای گیری دریافت نکرده ایم

احمد یانار، رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، گفت که هنوز هیچ خبری در مورد جنبه‌های منفی که بر روند رای‌گیری تاثیر گذاشته است، دریافت نکرده‌اند.

اردوغان: از همه برادرانم می‌خواهم تا زمان اعلام نتایج رای‌گیری را تماشا کنند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و نامزد ائتلاف مردمی، در جمع مسئولان حوزه های رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری که شامگاه یکشنبه درهای آنها بسته شد، سخنرانی کرد.

اردوغان گفت: «از همه برادرانم می‌خواهم تا زمان اعلام نتایج رأی‌گیری را تماشا کنند».

وی افزود: اکنون زمان آن است که از اراده ملت خود تا آخرین لحظه محافظت کنیم.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۲۰ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان ۶۰.۸۳ درصد آرا را از آن خود کرد و رقیب او کیلیچداراوغلو پس از شمارش ۲۰ درصد آرا، ۳۹.۱۷ درصد آرا را به دست آورد.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۲۸ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان ۵۹.۲۱ درصد آرا را از آن خود کرد و رقیب او کیلیچداراوغلو پس از شمارش ۲۸ درصد آرا، ۴۰.۷۹ درصد آرا را به دست آورد.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۳۶ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان ۵۷.۹۵ درصد آرا را به دست آورد در حالی که رقیب او کیلیچداراوغلو پس از شمارش ۳۶ درصد آرا، ۴۲.۰۲ درصد آرا را به دست آورد.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۴۵ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان ۵۶.۸ درصد آرا را به دست آورد در حالی که رقیب او کیلیچداراوغلو پس از شمارش ۴۵ درصد آرا، ۴۳.۲ درصد آرا را به دست آورد.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۷۰ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان پس از شمارش ۷۰ درصد آرا، ۵۴.۶۲ درصد و قلیچداراوغلو ۴۵.۰۳ درصد آرا را کسب کردند.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۸۳ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان با شمارش ۸۳ درصد آرا ۵۳.۵۰ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۵۰ درصد آرا را به دست آوردند.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۹۱ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان با شمارش ۹۱ درصد آرا ۵۳.۰۱ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۹۹ درصد آرا را به دست آورده اند.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۹۶ درصد آرا

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان با شمارش ۹۶ درصد آرا ۵۲.۹۱ درصد و قلیچداراوغلو ۴۷.۰۹ درصد آرا را به دست آورده اند.

نتایج انتخابات پس از تفکیک ۹۹ درصد آرا

یک خبرنگار به نقل از منابع ترکیه ای اعلام کرد که اردوغان پس از شمارش ۹۹ درصد آرا، ۵۲.۸۷ درصد و قلیچداراوغلو ۴۷.۱۳ درصد آرا را کسب کردند.

رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد

نتایج غیررسمی نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از پیشی گرفتن از کمال قلیچداراوغلو، نامزد مخالفان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، امروز یکشنبه در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پیروز شد.

اردوغان حدود ۵۳ درصد را در مقابل ۴۷ درصد قلیچداراوغلو به دست آورد و بدین ترتیب برای پنج سال دیگر رئیس جمهور این کشور شد.

بیش از ۶۰ میلیون رای دهنده دعوت شدند تا برای انتخاب رئیس جمهور خود رای دهند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده درصد مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۸۳ درصد واجدان شرایط بوده است.

امیر قطر پیروزی اردوغان در دوره جدید را تبریک گفت

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در پیامی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پیروزی در دور جدید انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

شیخ تمیم در توییتر خود نوشت: برادر عزیزم رجب طیب اردوغان، این پیروزی را به شما تبریک می گویم و برای شما در دوره جدید خود آرزوی موفقیت می کنم.

امیر قطر افزود: برای برادرم رجب طیب اردوغان آرزو می کنم به آنچه مردم ترکیه آرزوی پیشرفت و رفاه را دارند دست یابد و روابط دو کشورمان بیش از پیش توسعه یابد.

طرفداران اردوغان پیروزی او را جشن گرفته‌اند

هزاران نفر از طرفداران رجب طیب اردوغان یکشنبه شب همزمان با اعلام نتایج غیر رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پیروزی او در این دور از انتخابات را جشن گرفتند.

این جشن در حالی برگزار می‌شود که هنوز نتایج نهایی دور دوم انتخابات ترکیه اعلام نشده است.

تبریک کشورها و دولت ها به اردوغان به خاطر پیروزی در دوره جدید

نخست وزیر لیبی: من به برادرم، رئیس جمهور اردوغان، به خاطر پیروزی در دوره جدید ریاست جمهوری و تجدید اعتماد مردم به سیاست موفق او تبریک می گویم، همچنین به مخالفان ترکیه به دلیل پایبندی به قوانین دموکراسی، حتی اگر ناموفق بود، تبریک می گویم.

رئیس جمهور الجزایر پیروزی اردوغان در دوره جدید را تبریک گفت.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان، پیروزی اردوغان در دوره جدید ریاست جمهوری را تبریک گفت.

نخست وزیر پاکستان: انتخاب مجدد تاریخی اردوغان به ریاست جمهوری ترکیه را به رئیس جمهور ترکیه تبریک می گویم.

خبرگزاری سومالی: رئیس جمهور سومالی پیروزی رئیس جمهور ترکیه در انتخابات را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه مالت: پیروزی مهم رئیس جمهور اردوغان را از صمیم قلب تبریک می گوییم.

نخست وزیر مجارستان: من به رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به خاطر پیروزی شایسته اش تبریک می گویم.

فیلم آواز خواندن اردوغان در جشن پیروزی اش در انتخابات ترکیه

 

بیشتر بخوانید:

دوئل در دور دوم انتخابات ترکیه برای تعیین سرنوشت/ برنده نهایی بازی قدرت کیست؟

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد/ اردوغان ۴۹ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد

انتخابات سرنوشت ساز در ترکیه/ اردوغان در آستانه امتحان نهایی 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه