اخبار داغ

گزارش میدانی دانا از وضعیت اجاره‌بها در آستانه فصل جابه‌جایی؛

سرایت نحوه محاسبه دلاری اجاره املاک به مرکز و حومه شهر تهران

سرایت نحوه محاسبه دلاری اجاره املاک به مرکز و حومه شهر تهران
درحالی‌که اعلام شد در سال جاری به‌واسطه کمبود منابع بانکی وام ودیعه مسکن افزایش نخواهد یافت به بررسی اجمالی اجاره‌بها در برخی نقاط تهران و حومه پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در روزهای اخیر ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وام ودیعه مسکن گفت: فعلاً برنامه‌ای برای افزایش این وام نداریم؛ اما وام متقاضیان نهضت ملی مسکن تا ۵۵۰ میلیون تومان افزایش میابد. وی در پاسخ به این سؤال که باتوجه‌به افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره آیا وام ۱۰۰ میلیون‌تومانی می‌تواند قدرت مستأجران برای پرداخت رهن را پوشش یا افزایش دهد، اظهار کرد: باید بانک مرکزی به این سؤال پاسخ دهد. علت مخالفت بانک مرکزی با بحث افزایش این نوع وام نیز به محدودیت منابع بازمی‌گردد.

آخرین آمار تورم در حوزه مسکن

این خبر در حالی نشر شد که بر اساس جدیدترین اعلام مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌به‌نقطه اجاره در اردیبهشت ۱۴۰۲ برابر ۳۸.۳درصد بوده است و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی هم در بازه زمانی اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت امسال، ۵۴.۹درصد افزایش‌یافته است.

بیشتر بخوانید:

تراژدی سهم اجاره‌بها در سبد خانوار/ تنش در بازار مسکن ادامه دارد

نکته مهم در تحلیل این داده‌ها این است که تورم مسکن شامل قیمت خود مسکن نیست و بر اساس این گزارش تورم مسکن (شامل اجاره‌بها و خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی) نیز می‌شود که برابر این گزارش این رقم ۳۸.۵ درصد بوده است.

سرايت تورم شديد اجاره‌بها به حومه پايتخت رسید

مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادی راه دانا، نشان از این موضوع دارد که يك واحد ۸۵ متري در مهرشهر کرج با وديعه ۲۵۰ ميليون تومان و اجاره ماهانه ۵ ميليون تومان، یک واحد ۷۰ متری در ورامين با وديعه ۲۰۰ ميليون تومان و اجاره ماهانه ۶ ميليون تومان است.

تمامی دریافتی یک کارگر یا کارمند صرف هزینه اجاره‌بها خانه می‌شود

این ودیعه و اجاره‌بها در شرایطی از کارگران و خانواده‌های ضعیف حومه پایتخت خواسته می‌شود که دستمزد كارگران نسبت به سال ۱۴۰۱ تنها ۲۷درصد افزايش پيدا كرده و از ۶ ميليون و ۴۳۳ هزار و ۱۱۷ تومان سال ۱۴۰۱ به بیش ۸ ميليون تومان (برای کارگر مشمول قانون کار، متأهل و دارای دو فرزند) افزايش پيدا كرده و کارگری كه حداقل دستمزد را دريافت می‌کند حتی در حومه تهران نيز يا بايد همه دستمزدش را بابت اجاره ملك بپردازد و برای ساير مخارج خانواده‌اش چندشغله باشد يا اينكه فرد ديگری در خانواده ساير مخارج را برعهده گيرد.

اجاره‌های دلاری از شمال شهر به مرکز شهر تهران نیز رسیده است

مجید عابدینی، مشاور املاک در محدوده فاطمی درباره محاسبه برخی ملک‌ها با قیمت دلار به راه دانا، اظهار کرد: منطقه یوسف‌آباد و فاطمی از دسته مناطقی هستند که بیشتر کاربرد تجاری دارند. به همین دلیل قیمت اجاره مسکونی در این مناطق بالاتر از سطح معمول است. بسیاری از واحدهای مسکونی به‌صورت زیرپوستی به واحدهای اداری اجاره داده می‌شوند و در بیشتر مواقع واحدهای مسکونی کاربرد اداری پیدا کرده‌اند.

وی توضیح داد: در حال حاضر صاحبان املاک نرخ اجاره را بر اساس دلار محاسبه می‌کنند و این موضوع باعث شده است که بازار اجاره‌بها در تمامی مناطق شهر رشد چشمگیری داشته باشد. در حال حاضر صاحبان ملک‌های مناسب و سطح بالا به دنبال دریافت اجاره‌های دلاری هستند. به‌خصوص اگر این ملک‌ها متقاضی و مشتری اداری و تجاری داشته باشد.

این فعال حوزه املاک معتقد بود: دارندگان املاک در این مناطق به‌ندرت به دنبال فروش هستند و یک رکود نسبی در مناطق مرکزی تهران حاکم است. بیشتر صاحبان املاک به دنبال مشتری‌های پرقدرت هستند که توانایی پرداخت اجاره در موعد مقرر را داشته باشند.

جدول قیمت اجاره بهای مسکن در برخی نقاط تهران


جدول قیمت اجاره بهای مسکن در حومه شهر تهران

با ۳۰۰ میلیون تومان کجای شهر خانه چند متری می شود رهن کرد؟

مسکن اجتماعی‌ترین کالای اقتصادی است

به گزارش راه دانا؛ این روزها در کنار عدم افزایش وام ودیعه مسکن رشد قیمت‌ها در بازار مسکن به‌اندازه‌ای است که اعداد و ارقام اجاره‌بها و خرید غیرقابل‌باور شده است. برای مثال پیگیری‌های ما از فعالان حوزه املاک نشان از این داشت که هزینه رهن یک واحد آپارتمان ۸۵ متری در محدوده ونک حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است، حداقل هزینه اجاره یک واحد آپارتمان در محدوده گاندی ماهیانه ۲۰ میلیون تومان بوده و برای اجاره یک آپارتمان ۷۸ متری در منطقه آرارات بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون رهن و ۱۰ تا ۱۲ میلیون اجاره نیاز است.

با شرایطی که دیده می‌شود و با درنظرگرفتن حداقل حقوق و دستمزد کارمندان دولت و کارگران، نه‌تنها کارگران که حتی کارمندان دولت و حقوق‌بگیران لشکری و نظامی هم که جزء اقشار متوسط  به‌حساب می‌آیند با این شرایط حتی توان رهن و اجاره یک واحد مسکونی در حومه تهران را نیز ندارند و یا مجبورند دوشغله باشند یا چند نفر در یک‌خانه برای پوشش هزینه‌های خانوار شاغل شوند که این نیز تبعات اجتماعی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

مسکن اجتماعی‌ترین کالای اقتصادی/ افزایش قیمت اوراق مسکن؛ خرید خانه را به رویا تبدیل می‌کند

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
مستاجر -> 1402/03/13
پاسخ

بخدا اگر برای کسی مهم باشه که ما مستاجرها چجوری داریم زندگی میکنیم

محبی -> 1402/03/13
پاسخ

ممنون از خبرگزاری دانا که مدام پیگیر مبحث مسکن هست. ما از این دولت واقعا انتظار داریم جهادی عمل کنند در بحث مسکن

hamid keshvari -> 1402/03/13
پاسخ

اینکه آقای بذرپاش رفت نشست بر صندلی وزارت مسکن یعنی بزودی به شکل جهادی در مسکن اتفاقات غیر قابل باوری خواهد افتاد