اخبار داغ

آصفری در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

نقش سازنده مردم در تکمیل سامانه مودیان و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص

نقش سازنده مردم در تکمیل سامانه مودیان و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس گفت: باید سازمان امور مالیاتی هرچه زودتر تمام کسب و کارهای موجود در کشور را به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی متصل کند.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره تاثیر سامانه مودیان مالیاتی بر فرآیند اخذ مالیات های هوشمند و عادلانه وجلوگیری از فرارهای مالیاتی گفت: متاسفانه امروز بخش اعظمی از مالیات دهندگان به دلیل اینکه هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند. کارمند و کارگری که در کشورمان فعالیت می کنند مالیات خود را سر وقت پرداخت می‌کنند، ولی کسانی که درآمدهای هنگفتی دارند مالیات خودشان را پرداخت نمی کنند به این دلیل که سامانه مودیان مالیاتی که باید اجرایی و عملیاتی می شد هنوز به طور صد در صد در صد راه اندازی نشده است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر تمام مجموعه ها و مشاغل و حتی فضای مجازی که درآمدهای چند هزار میلیاردی دارند به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند مطمئناً مالیات خودشان را پرداخت می‌کند و می‌توان بهتر بر آنها نظارت کرد و می توان به این وسیله جلوی فرار مالیاتی آنها را گرفت.

آصفری خاطرنشان کرد: باید سازمان امور مالیاتی هرچه زودتر تمام کسب و کارهای موجود در کشور را به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی متصل کند و ضمن ایجاد سیاست های تشویقی سیاست‌های تنبیهی را هم برای کسانی که به این سامانه وصل نشده اند در نظر بگیرد تا هم نظارت بر درآمدها به وجود می‌آید و هم بودجه کشور را بتوان به طور دقیق تامین کرد و هم جلوی فرار مالیاتی را گرفت. متاسفانه در حال حاضر به دلیل فرار مالیاتی بسیاری از مشاغل ما دچار بی عدالتی در پرداخت مالیات ها هستیم در صورتی که با این سامانه می توان این مسائل را به شدت کاهش داد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: مهمترین دلیلی که باعث شده در کشور ما برخی از مشاغل خاص مثل پزشکان، آرایشگران، طلافروشان، آهن فروشان و ... مالیات کمتری نسبت به کارمندان و کارگران بپردازند این است که آنها به این سامانه مودیان مالیاتی متصل نیستند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه توضیح داد: البته متصل شدن به سامانه مودیان مالیاتی نیازمند فرهنگ‌سازی و همراه کردن مردم با آن دارد. مردم در حال حاضر به یک پزشک مراجعه می کنند ولی به آنها گفته می شود که پول نقد پرداخت کنند در این شرایط مردم باید در برابر این درخواست ها مقاومت کنند تا آنها موفق به فرار مالیاتی نشوند. این موضوع باید در تمام حوزه ها و مشاغل انجام شود تا ما شاهد کم کردن فرار مالیاتی باشیم و ناعدالتی در پرداخت مالیات ها را به صفر برسانیم.

آصفری ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد بودجه کشور از مالیات تامین می شود و وقتی مالیات به طور کامل محقق نشود تراز عملیاتی بودجه ناهماهنگ می شود و بخش اعظمی از بودجه محقق نمی شود. 
وی با تاکید بر اینکه وقتی فشار مالیات به بخش شفاف جامعه وارد شود سبب فشار به این بخش می شود خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگ سازی باید انجام شود تا مردم علاقه مند به همکاری با سامانه مودیان مالیاتی شوند. 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی گفت: با هوشمند شدن سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی به جای اینکه نرخ مالیات را افزایش بدهیم پایه‌های مالیاتی را افزایش می دهیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه