اخبار داغ

سود و زیان پرسپولیس و استقلال از داوری؛

جام حذفی فوتبال| ضرر کمتر، صدای بلندتر/ برای امتیاز فریاد نزن!

جام حذفی فوتبال| ضرر کمتر، صدای بلندتر/ برای امتیاز فریاد نزن!
پس از یک فصل پرفراز و نشیب که با اشتباهات مرگبار داوری همراه بود، سایه های تردید برای قضاوت فوق حساس فینال جام حذفی به اوج رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داوری بزرگترین دغدغه دربی فینال جام حذفی است. پس از یک فصل پرفراز و نشیب که با اشتباهات مرگبار داوری همراه بود، سایه های تردید برای قضاوت فوق حساس فینال جام حذفی میان پرسپولیس و استقلال به اوج رسید و حتی باشگاه استقلال خواستار قضاوت داور خارجی برای این بازی شد اما در نهایت فدراسیون فوتبال اشکان خورشیدی را به عنوان داور اصلی این بازی امنتخاب کرد.

عملکرد داوران مورد تأیید کمیته داوران فدراسیون فوتبال در رقابت‌های لیگ بیست و دوم به علت نداشتن امکانات از جمله VAR باعث جنجال‌های بسیاری شد، جنجال‌هایی که برخی از آنها حتی باعث اخراج شدن سرمربیان و محروم شدن آنها از همراهی تیم‌شان برای چند بازی بوده. به بهانه فینال جام حذفی و هچنین مباحثی که پیش از انتخاب اشکان خورشیدی برای آمدن داور خارجی برای این بازی مطرح شد، اشتباهات داوری برای دو تیم حاضر در بازی نهایی جام حذفی فوتبال ایران یعنی پرسپولیس و استقلال در جریان لیگ را بررسی کرده ایم تا تصویر روشن تری از آنچه که گذشته را داشته باشیم.

 

12 اشتباه و بیشترین جنجال

طبق اعلام رسمی کارشناسان داوری فوتبال ایران، تیم فوتبال استقلال در فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال کشورمان 12 بار به علت ضعف داوران و همچنین نبود سیستم کمک داور ویدیویی موسوم به VAR متضرر شده است. این آمار نسبت به آماری که برای پرسپولیس به ثبت رسیده است و در ادامه آن را بررسی می‌کنیم رقمی ناچیز است. با وجود این اما اعتراض ریکاردو ساپینتو و بازیکنان استقلال به اشتباهات داوری در این فصل که منجر به جنجال و اخراج فردی از روی نیمکت این تیم شده باشد، بیشتر است. اگر بخواهیم مهم‌ترین اتفاقاتی که در این زمینه برای استقلال رخ داده را مرور کنیم به چند بازی کلیدی می‌رسیم. اول مصاف گل گهر - استقلال که به میزبانی سیرجان برگزار شد. ریکاردو ساپینتو روی یک مورد به عملکرد امیر عرب براقی واکنش آنچنانی نشان داد. واکنشی که باعث شد سرمربی پرتغالی استقلال از سوی داور بازی با کارت قرمز جریمه شود و پس از آن هم چند بازی محروم شود. البته باید گفت بازی با گل‌گهر تنها رقابتی در این فصل نبود که ساپینتو در آن به علت اعتراض به عملکرد داور از کنار زمین اخراج می‌شد. شاید بتوان گفت جنجالی‌ترین بازی ساپینتو روی نیمکت استقلال در این فصل از این حیث به جدال با مس کرمان بازگردد. جایی که او باز هم به مسائل داوری و عملکرد قاضی میدان انتقاد کرد و انتقاد او تا جایی پیش رفت که باعث رخ دادن درگیری بین کادر فنی و بازیکنان دو تیم شد. البته باید گفت ساپینتو در این فصل تقریباً در تمام مسابقات از جمله دو شهرآورد رفت و برگشت لیگ بیست و دوم به عملکرد داور انتقاد می‌کرد؛ آنچه باعث می‌شود فشار روی اشکان خورشیدی داور شهرآورد چهارشنبه افزایش پیدا کند.

 

19 اشتباه، اعتراض کمتر

به گواه کارشناسان داوری تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی در این فصل با رخ دادن 19 اشتباه تأثیرگذار در بازی‌های‌شان متضررترین تیم حاضر در لیگ برتر بوده است. نکته جالب اینکه یحیی و تیمش با وجود اینکه بیشترین ضرر را از اشتباهات داوری در رقابت‌های امسال کرده‌اند، کمترین اعتراض را داشته‌اند، به گونه‌ای که تنها اعتراض پرسپولیس در این فصل که جنجالی شد، اعتراض گل‌محمدی به پنالتی گرفته شده علیه این تیم در بازی اول سال 1402 مقابل مس رفسنجان در خانه این تیم بود. اعتراضی که بعد‌ها مشخص بود صحیح بوده و کارشناسان امر اشتباه داور بازی را تشخیص دادند. نکته جالب اینکه در هر دو مسابقه‌ای که سرمربیان استقلال و پرسپولیس در این فصل اعتراضات جدی‌تری به عملکرد داور داشته‌اند، امیر عرب براقی حضور داشته. داوری که نامش به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی قضاوت شهرآورد صد و یکم شنیده می‌شد اما در نهایت قرعه به نام اشکان خورشیدی افتاد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه