اخبار داغ

به بهانه ولادت امام رضا(ع)؛

سه گانه سینمایی صدرعاملی با رنگ زیارت/ «شب» و حال عجیب خسرو شکیبایی در حرم امام رضا(ع)

سه گانه سینمایی صدرعاملی با رنگ زیارت/ «شب» و حال عجیب خسرو شکیبایی در حرم امام رضا(ع)
رسول صدرعاملی با موضوع زائر و زیارت یک سه گانه سینمایی با عناوین «شب، هر شب تنهایی و در انتظار معجزه» دارد که از میان آنها سینمایی «شب» با بازی عزت الله انتظامی، خسرو شکیبایی و امین حیایی رنگ و بوی دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همه ما ایرانی ها از بچگی تا زمان مرگ ارادت خاصی به آقا امام رضا(ع) داریم و خاطرات ریز و درشتی از سفر به مشهد و زیارت امام هشتم در ذهن و جان ما به یادگار ثبت شده است؛ اما برخی هنرمندان و کارگردان ها نیز به دلیل همان موضوع ارادت قلبی و سوژه جذاب زیارت، فیلم های بسیاری در این خصوص ساخته اند که یا سوژه اصلی آنها به زیارت و حرم امام رضا(ع) گره خورده و یا بخشی از فیلم و یا سریال آنها به دلایلی به مشهد و این حرم امن دخیل پیدا کرده است.

اما از میان همه آثاری که یا این موضوع ساخته شده، سه گانه سینمایی رسول صدرعاملی شاید جلوه و رنگ وبوی خاص تری داشته باشد؛ سه گانه «شب، هر شب تنهایی و در انتظار معجزه» به کارگردانی صدرعاملی، تهیه کنندگی کمال طباطبایی و نوشته کامبوزیا پرتوی مهر ارادتی است بر آستان علی بن موسی الرضا(ع) با بازی هنرمندانی که هنوز با دیدن سکانس هایی از این فیلم ها، خاطرات زیادی برای ما زنده می شود.

رسول صدرعاملی درباره ماجرای ساخت این سه گانه سینمایی درباره زائر و زیارت می گوید:« یک روز مهدی فرجی از شبکه یک تلویزیون به من گفت ۱۱ طرح قصه از اصغر فرهادی خریده است، اما او الان نمی‌خواهد آن‌ها کار کند و از من خواست تا آن‌ها را بخوانم. من طرح‌ها را خواندم و متوجه شدم همه آن‌ها با تم زائر است و برای من خیلی وسوسه کننده بود. چهار جلسه با اصغر فرهادی گذاشتم و از بین آن‌ها سه طرح «شب»، «هر شب تنهایی» و «در انتظار معجزه» را انتخاب کردم.»

شاید از میان این سه گانه سینمایی، فیلم «شب» رنگ و بوی خاص تری داشته باشد؛ زنده یاد عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی به همراه امین حیایی بازیگران این فیلم سینمایی بودند که حیایی برای این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از 26 امین جشنواره فیلم فجر شد.

گروهبانی جوان با بازی امین حیایی که چند روز بعد مراسم عروسی اش قرار است برگزار شود برای تحویل دادن مجرمی سابقه‌دار (با بازی عزت الله انتظامی) به زندان یکی از شهرستان‌ها، مجبور می‌شود که به همراه مجرم و دستبند، شبی سرد و زمستانی را در مشهد بگذراند. با رفتن به یک مسافرخانه و آشنا شدن با مسئول آنجا با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی، اتفاقات عجیبی برای هر سه نفر آنها می افتد.

رسول صدرعاملی با بیان اینکه برای فیلم «شب» شروع خیلی خوبی داشته است، گفت: زنده یاد عزت الله انتظامی وقتی فیلمنامه نهایی را که با کامبوزیا پرتوی بازنویسی کرده بودم خواند دو سه نکته داشت که انصافا نکاتش هم درست بود که درباره آن صحبت کردم و برطرف شدند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه زنده یاد خسرو شکیبایی هم به سرعت با ما همراه شد، افزود: پایان فیلمبرداری نیمه شب در صحن امام رضا (ع) شب غریبی بود، یادم می‌آید خسرو شکیبایی از ما جدا شد به سمت حرم رفت و با امام رضا راز و نیاز و خداحافظی کرد. خسرو در طول مدت فیلمبرداری حالش خوب نبود و همسرش دائم با میلاد، دستیارم در تماس بود. برای کبدش قرص‌های بسیار قوی می‌خورد. به خاطر قرص‌ها کبدش داغ می‌شد و چیزی که او را آرام می‌کرد بستنی بود و اصلا برایش خوب نبود.

اتفاق عجیب این بود که ما در فصل پاییز و برای ۴۰ روز فیلمبرداری رفته بودیم و اولین لوکیشن ما ایستگاه راه آهن بود. یادم می آید ساعت پنج بعدازظهر شروع به کارکردن در ایستگاه قطار کردیم و وقتی در نیمه شب بیرون آمدیم متوجه شدیم برف همه شهر را پوشانده بود و این درحالی بود که ۶۰ درصد فیلم در فضای خارجی بود. با عزت الله انتظامی به هتل برگشتیم و نگذاشتم داخل اتاق برود. به او گفتم نمی‌توانم منتظر بمانم برف بند بیاید زیرا باید در سه روز همه فضای خارجی را بگیرم.

صدرعاملی خاطرنشان کرد: یادش بخیر انتظامی کمی فکر کرد و یک ساعت بعد گفت من آماده ام و از همان لحظه شروع به فیلمبرداری کردیم. آقای انتظامی با اینکه راه رفتن برایش راحت نبود پذیرفت کار کنیم و سه شبانه روز، روزی ۱۶ ساعت کار کردیم و انگار نه انگار که این مرد درد زانو دارد و پا به پای گروه راه میرفت و دیگران را نیز تشویق به ادامه کار می‌کرد.

دو فیلم دیگر این سه گانه یعنی «هر شب تنهایی» با بازی حامد بهداد و لیلا حاتمی و فیلم «د رانتظار معجزه» با بازی حمید فرخ نژاد و پرویش نظریه نیز با موضوع زائر و زیارت ساخته و بارها از تلویزیون به بهانه های مختلف پخش شده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه