اخبار داغ

گزارش دانا به بهانه انتشار «همدم» اصفهانی؛

تک آهنگ هایی به عشق امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده

تک آهنگ هایی به عشق امام رضا(ع)/ آمدم ای شاه پناهم بده
به بهانه انتشار تک آهنگ «همدم» با صدای محمد اصفهانی که به مناسبت میلاد امام مهربانی منتشر شده، مروری گذرا داریم بر تک آهنگ هایی که به عشق امام رضا(ع) خوانده شده و در خاطر بسیاری ماندگار شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «همدم» عنوان یکی از تازه‌ترین تک آهنگ‌های منتشر شده از سوی محمد اصفهانی است که با ترانه‌ای از حسین غیاثی و آهنگسازی و تنظیم حسام ناصری منتشر شد.

هومن مهدویان نوازنده سه تار، امین عطایی نوازنده ویولن و ویولا، بامداد امینی میکس و مستر و آیدا مصباحی تهیه‌کننده، رضا کریمی مشاور پروژه، زامیاد سعدوندیان مشاور هنری و امیر حسین مرادیان مجری طرح گروه اجرایی این تک آهنگ را تشکیل می‌دهند.

محمد اصفهانی خواننده مطرح موسیقی کشورمان این تک آهنگ را به مناسبت میلاد امام رضا(ع) منتشر کرده است؛ به همین بهانه در این گزارش مروری کوتاه و گذرا داریم بر برخی از قطعات موسیقی که با مضمون امام رضا(ع) سال ها پیش منتشر شده و هنوز در ذهن و خاطر مخاطبان این حوزه جای دارد.

«آمده‌ام ای شاه پناهم بده»

تک آهنگ «آمده ام ای شاه پناهم بده» بدون تردید یکی از معروف‌ترین و ماندگارترین ملودی‌های مرتبط با امام هشتم شیعیان است که برای عرض ارادت به محضر امام هشتم شیعیان حضرت رضا (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

آریا عظیمی نژاد آهنگساز و مرحوم محمدعلی کریم‌خانی خواننده این قطعه پرطرفدار موسیقایی بودند؛ عظیمی نژاد درباره این قطعه می گوید: «این اثر افتخار کاری و هنری من است و نمی‌توانم بگویم چقدر از ساختن آن به خود می‌بالم. افتخار می‌کنم این فرصت و لطف به من داده شد تا بتوانم این کار را انجام دهم. نمی‌دانستم کار تا این حد مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد یا نه، اما می‌توانم درباره این اتفاق بگویم بخشی از این مسائل مربوط به هنرمند است و بخش‌های دیگر نه. تمام آثار یک هنرمند همیشه شاهکار نیست و یک هنرمند در طول سال‌ها فعالیت هنری چند اثر ماندگار می‌سازد. ضمن این‌که برای تولید اثر ماندگار، هنرمند باید دلش را صاف نگه‌ دارد که بتواند با سوژه ارتباط بگیرد تا مردم هم حس واقعی را بفهمند. این مساله فقط در مورد آثار مذهبی صدق نمی‌کند بلکه برای ساخت تمام آثار هنری هنرمند به چنین خلوت هایی نیاز دارد تا حسی بدون ریا خلق شود؛ چنان‌که بر دل مردم هم بنشیند. قطعه‌ای از بهشت یا همان «آمده‌ام ‌ای شاه پناهم بده» با صدای دلنشین استاد محمد علی کریم خوانی خوانده شد و شعرآن از مرحوم حبیب الله چایچیان بود صفای شعر و سادگی اشعار به دل من نشست. وقتی شعر را خواندم  احساس کردم خودم به پابوس آقا رفته‌ام و جلو ضریح ایستاده‌ام و می‌گویم: «آقا من آمده‌ام با دست‌های خالی» حس کردم این حرف، حرف دل همه مردم است. شعر سادگی بی‌نظیری داشت  و زبان حال زائران حضرت بود.»

«کلاغ رو سیاه»

یکی از مهم‌ترین آثاری که محسن چاوشی در حوزه تولید کارهای مرتبط با امامان و معصومین (ع) منتشر کرد و از زمان انتشار آن تاکنون به شدت مورد رضایت مردم قرار گرفت ترانه «امام رضا» بود که بین مردم با نام «کلاغ رو سیاه» نیز مشهور شد.

این قطعه که امیر ارجینی به عنوان ترانه سرا در آن حضور داشته در قالب آلبوم «خودکشی ممنوع» به عنوان یکی از مجموعه‌های غیررسمی محسن چاوشی منتشر شد، اما می‌توان گفت یکی از بهترین و حتی شاید محبوب‌ترین قطعات این آلبوم لقب گرفت که به دلیل نگاه نو و خودمانی ترانه سرا در تجلیل از مقام والای امام رضا (ع)، ملودی و خوانندگی خاص چاوشی حتی تا به امروز نیز به عنوان یکی از بهترین کارهای تولید شده با موضوع امام هشتم شیعیان معرفی شده است.

«ضامن آهو»

غلامرضا صنعتگر نیز از جمله خوانندگان مطرح موسیقی پاپ کشورمان است که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی در تولید آثار مرتبط با حضرت رضا داشته است.

این خواننده چندی پیش بود که قطعه «ضامن آهو» را به دو زبان فارسی و لهجه بوشهری منتشر کرد و شرایطی را ایجاد کرد که مخاطبان از این قطعه استقبال خوبی انجام دادند.

اما غلامرضا صنعتگر در سال 94 خاطره جالبی از شفا گرفتن خودش از امام رضا(ع) ذکر می کند:« حدود 5 سال قبل کبدم مشکل پیدا کرد  و مدتی قبل دوره های شیمی درمانی خودم را سپری کردم  در این مدت 5 سال به دلیل مداواهای مختلف متاسفانه، حنجره و تارهای صوتیم دچار مشکل شد.
از نظر جسمانی حالم خوب بود اما هنگامی که می خواستم با اطرافیان صحبت کنم یا بنویسم، یا باید با ایما و اشاره صحبت می کردم یا می نوشتم. ابتدا فکر می کردم که این گرفتگی صدا یک سرماخوردگی ساده است، اما متاسفانه این ماجرا بیش از 65 روز طول کشید و هیچکس از پزشکان هم نتوانستند پاسخ مناسبی به من بدهند. ارادت من به حضرت رضا قصه امروز و دیروز نیست من 40 سال است که غلام رضا هستم و به این اقای مهربان عشق می ورزم. ایام شهادت امام رضا بود که خانواده و تعدادی از دوستانم پیشنهاد کردند که برای زیارت به حرم امام رضا(ع) مشرف شوم، اما من درحالی که دلشکسته بودم گفتم اگر قرار است مشهد بروم باید خود امام رضا (ع) من را بطلبند.

دو روز بعد شهادت امام رضا(ع)، یکی از دوستان در صدا و سیمای مرکز خراسان با من تماس گرفتند و گفتندگروهی از خدام آستان قدس رضوی برنامه ای تدارک  دیده اند و می خواهند از شما تقدیر کنند. من این را دعوت خود آقا دانستم و به اتفاق خانواده راهی مشهد شدیم می دانستم که امام رضا(ع) مرا طلبیده.سه روز مشهد بودم. در این چند روزی که مشهد بودم، صبح و شب همراه خانواده ام حرم می رفتیم. بخصوص از ورودی باب الجواد وارد می شدیم و حضرت را به پسرش قسم می دادیم من پشت پنجره فولاد دخیل بستم، اما بعد از گذشت این چند روز اتفاقی نیفتاد. در آن سه روز خیلی حالم بد بود .حتی آخرین باری که وارد حرم شدم و می خواستم از بارگاه امام رضا(ع) خداحافظی کنم پشت سر خود را نگاه کردم و به ایشان گفتم یا حضرت رضا یعنی من دستِ خالی از پیش شما بروم؟

بعد از اینکه از سفر مشهد برگشتم همچنان قدرت تکلم نداشتم . حالم بد بود و احساس عجیبی داشتم. حتی مادرم که از بندرعباس به تهران آمده بود تا مرا ببیند، این حال و هوای عجیب مرا متوجه شده بود. تا اینکه سحرگاه یک روز که دوشنبه بود، نزدیک اذان صبح خواب عجیبی دیدم. خواب سفرم به مشهد مقدس بود در رویا دیدم که در هتل هستم و در جمع پرسنل هتلی که آن سه روز در مشهد ساکن بودیم از امام رضا(ع) گله می کردم که چرا مشکل من را حل نکرد و به آنها گفتم من دیگر مشهد نمی روم. تا اینکه یک دفعه با یک فریاد «یا امام رضا(ع)» از خواب پریدم و دیدم صدایم برگشته وکوچکترین خشی ندارد و من بعد از 65 روز توانستم با ذکر یا امام رضا حرف بزنم. الان که به این موضوع فکر می کنم با خودم می گویم اگر من آن لحظه در حرم رضوی شفا می گرفتم حتما از شوک، سکته می کردم و این عنایت امام رضا(ع) بود که من در اوج ناامیدی شفا گرفتم.»

«رضا رضا»

یکی از قطعات معروفی که از دهه شصت به عنوان یکی از معروف‌ترین موسیقی‌های خاطره‌انگیز مرتبط با کرامات حضرت رضا (ع) همچنان مورد توجه قرار گرفته است، ملودی «رضا رضا» است.

این ملودی توسط گروه سرود «آباده» به عنوان یکی از معروف‌ترین و خاطره سازترین دهه شصت تولید همچنان جزو خاطره‌انگیزترین آثار مرتبط با حضرت امام رضا (ع) است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه