اخبار داغ

«F-16»؛ اسم رمز آغاز جنگ اتمی

 «F-16»؛ اسم رمز آغاز جنگ اتمی
روسیه و بلاروس بر روی استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به توافق دست یافتند و مسکو تهدید کرد، اگر سلاح تاکتیکی یا اتمی در اختیار اوکراین قرار گیرد، پیش‌دستی خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ راهبرد معاصر نوشت: در روزهای گذشته، زمزمه‌های آماده‌سازی فضا برای رقابت و حتی جنگ اتمی میان روسیه و غرب با اخباری مبنی بر اعطای جنگنده F-16 اوج گرفته است. در همین رابطه، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، این کشور نیازمند دست کم 48 فروند جنگنده F-16 است تا بتواند به مرزهای خود در سال 1991 برسد.

منظور وزارت دفاع اوکراین، بازپس گیری تمام مناطق تحت سیطره روسیه از جمله شبه جزیره کریمه و این در حالی است که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود، اهداف راهبردی اوکراین این است که تمام سرزمین های اشغال شده به وسیله روسیه را که در حال حاضر 200 هزار سرباز روسی در آن مستقر هستند، بگیرد. این ممکن است از نظر نظامی قابل دستیابی باشد، اما نه در کوتاه مدت.

میلی تأکید کرد، آمریکا به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد، اما جنگنده‌های F-16 را به سرعت به اوکراین ارسال نمی کند و واشنگتن قصد ندارد زیر فشار افکار عمومی تحویل سلاح به اوکراین را افزایش دهد.

وی گفت، آمریکا همیشه به اوکراین دقیقاً آنچه را که نیاز دارد ارسال می‌کند. فرمانده آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد، استقرار تنها 10 فروند جنگنده F-16 با هزینه‌های عملیاتی و نگهداری ۲ میلیارد دلار هزینه دارد و این در حالی است که روسیه بیش از یک هزار جت مدرن دارد. بر همین اساس دولت آمریکا تصمیم گرفت ابتدا دفاع هوایی کی‌یف تأمین شود و در ادامه، جنگنده‌ها به عنوان راه حل بلندمدت‌ برای این کشور ارسال شوند.

علاوه بر آمریکا، اولاف شولتز صدر اعظم آلمان نیز گفت، برلین تصمیم دارد هر زمان لازم باشد از کی‌یف حمایت کند. ادامه حمایت آلمان از اوکراین در حالی انجام می شود که اقتصاد این کشور به دلیل فاکتورهایی نظیر تورم بالا، افزایش هزینه‌های انرژی به سبب تحریم‌های غرب علیه صادرات انرژی روسیه و افزایش قیمت مواد خام در آستانه رکود قرار دارد.

جهان در لبه پرتگاه اتمی

حمایت‌های غرب در شرایطی رخ می‌دهد که کارشناسان نسبت به عوارض آن هشدارهای جدی می‌دهند. عملیات ویژه روسیه برای تسلط بر مناطق روس نشین که اوکراین را به عقب براند، در مقابل کی یف که تلاش می کند مقابل روسیه بایستد سبب شده است جنگ همچنان ادامه داشته باشد. بزرگان عرصه روابط بین‌الملل معتقدند، اگر ابزاری در اختیار اوکراین قرار گیرد که کی‌یف بخواهد مناطقی همچون کریمه را بازپس بگیرد، روسیه دست به کارهای خطرناکی می‌زند.

در همین راستا، هنری کیسینجر وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت: تلاش اوکراین برای بازگشت شبه جزیره کریمه و سواستوپل می‌تواند به عواقب منفی برای تمام جهان منجر شود. سواستوپل در تاریخ همیشه بخشی از اوکراین نبوده است و از دست دادن این شهر برای روسیه، افت شدیدی خواهد بود که می‌تواند انسجام این کشور را به خطر بیندازد. فکر نمی‌کنم این موضوع برای جهان مورد پسند باشد.

جنگ برای روسیه و دفاع از سرحدات انضمامی، موضوعی حیاتی است و به گفته برژینسکی، اگر اقدامی در راستای کمک به اوکراین برای بازپس‌گیری این مناطق انجام شود، روسیه را وارد قمار بی‌بازگشتی با غرب خواهد کرد. روسیه خود را برای این قمار آماده و حتی سامانه‌های اتمی در بلاروس مستقر کرده است.

چندی پیش روسیه و بلاروس بر روی استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به توافق دست یافتند و دیمیتری مدودف نیز به طور رسمی تهدید کرد، اگر سلاح تاکتیکی یا اتمی در اختیار اوکراین قرار گیرد، مسکو پیشدستی خواهد کرد.

موضوع اعطای جنگنده‌های F-16 می‌تواند همان سلاح تاکتیکی‌ای باشد که روسیه درباره آن هشدار داد. در اختیار قرار گرفتن این جنگنده‌ها، موازنه جنگ را به صورت آشکار برهم می‌زند و اوکراین را در مسیر برتری نظامی قرار می‌دهد که شاید روسیه در واکنش به این تغییر موازنه، واکنش جبران‌ناپذیری داشته باشد.

تمام تلاش روسیه در ماه‌های اخیر، فریز کردن جنگ نظامی با هدف حفظ مناطق الحاقی به جغرافیای خود است. روسیه اگر از دست رفتن این ملحقات را در خطر ببیند، قطعاً واکنش تندی نشان خواهد داد؛ هشداری که کیسینجر نیز آن را عنوان کرد.

برای روسیه شاید برگ دیگری جز جنگ اتمی محدود باقی نمانده باشد، اما از آنجا که غرب نیز به هیچ نحوی نمی‌خواهد بازنده تقابل با روسیه باشد، آیا در مقابل جنگ محدود اتمی روسیه، سکوت خواهد کرد؟ پاسخ به این سوال اندکی سخت است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه