اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

پامپ و دامپ؛ الگوی روبه‌افزایش پانزی‌ها در بازار ارز دیجیتال

پامپ و دامپ؛ الگوی روبه‌افزایش پانزی‌ها در بازار ارز دیجیتال
الگوی کلاهبرداری پامپ و دامپ، یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری پانزی ها در بازار ارزهای دیجیتال است که در گزارشی به معرفی و راهکار شناخت آن پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در ساده‌ترین تعریف پامپ و دامپ باید گفت: به افزایش و کاهش قیمت یک ارز دیجیتال در بازار به‌وسیله یک گروه از افراد با خرید یا فروش مقادیر بالایی از آن ارز پامپ و دامپ اطلاق می‌شود. این الگوی غیرقانونی و تقلبی در حوزه ارزهای دیجیتال رایج است و متأسفانه نبود قوانین و مقررات نظارتی در این حوزه، باعث شده تا کلاهبرداران به‌ راحتی با استفاده از این روش، به سودجویی بپردازند.

خطرات الگوی کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارزهای دیجیتالی

استفاده از فضای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری، فضای راحتی را برای فعالیت کلاهبرداران فراهم کرده است. در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یکی از مستعدترین فضاها برای فعالیت کلاهبرداران، به‌ویژه با استفاده از الگوی پامپ و دامپ شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:
صرافی بلم با ترفندهای عجیب در کمین سرمایه ایرانیان است/پانزی ها را جدی بگیرید!

الگوی کلاهبرداری پامپ و دامپ، به دست‌کاری و تحریف بازار با هدف کسب سود توسط یک گروه از افراد خاص، می‌پردازد. مراحل انجام این کار شامل خرید یک دارایی، تبلیغ پتانسیل‌های تکنیکال آن دارایی به جهت جذب افراد بیشتر، و در نهایت فروش دارایی با قیمت بالاتر می‌شود.

همه کسانی که توانایی تحریف نظرات گروهی از افراد و شرافت کمی دارند، قادر به انجام این کار هستند. در برخی موارد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ این الگوی کلاهبرداری را در مقیاس کشوری انجام داده و با تبلیغات بزرگ، از طریق رسانه‌های تحت کنترل خود، به شورت و لانگ کردن روی آینده کشور می‌پردازند.

نمودار عملکرد پامپ و دامپرها و سودگیری در نقطه اوج و خروج از بازار در زمان زیان عمده سرمایه گذاران

چطور پامپ و دامپرها را بشناسیم؟

کلید اصلی شناسایی یک طرح پامپ و دامپ، در مورد پروژه‌ها و ارزهای دیجیتالی است که توسط افراد ناشناس و حتی افراد شناخته شده با میلیون‌ها فالوور در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شوند، وسواس بیشتری داشته باشید. برای شناسایی پامپ و دامپرها، بهتر است تحقیقات بیشتری در مورد رمزارز تبلیغ شده توسط آن‌ها انجام دهید و از افراد کارشناس به‌عنوان منابع راهنمایی استفاده کنید.

هر زمان با تبلیغاتی روبه‌رو شدید که به نظر جذاب می‌آید، لحظه‌ای وعده‌های جذاب آن را کنار بگذارید و رزومه تیم پشت پروژه را مطالعه کنید.

قدم بعدی در شناسایی روش پامپ و دامپ، بررسی فنی پروژه است. با استفاده از روش‌های تحلیل فاندامنتال، ارزش پروژه را بررسی کنید و با استفاده از شاخص‌های اقتصادی معتبر، ارزش پروژه در آینده را تخمین بزنید.

نکته سوم در شناسایی یک پامپ و دامپ، بررسی حجم معاملات است. در حالت کلی، حجم معاملات یکی از معیارهای مهمی است که در کنار دیگر عوامل باید برای تشخیص یک طرح پامپ و دامپ به آن توجه کنید.

نمودار رشد ارزهایی که در آن پامپ و دامپ می شود معمولا اینگونه است

قوانین ضد پامپ و دامپ

در بازارهای سهام سنتی، فعالیت‌های پامپ و دامپ نظارت شده و ممنوع بوده و اغلب مشمول جریمه مالی و زندان هستند. در اسپانیا، کمیسیون ملی بورس و اوراق بهادار (CNVM) به‌دقت روی این‌گونه رفتارها در بازارهای سنتی نظارت دارد. بااین‌حال، این قوانین تنها مختص بازارهای سنتی هستند و ارزهای دیجیتال فعلاً خارج از این چارچوب هستند. در حقیقت، این قوانین به‌خاطر ذات پویای رمزارزها با آن‌ها همسو نیستند.

تفاوت پامپ و دامپ و طرح‌های پانزی گری و ارتباط بین این دو ترفند

طرح‌های پانزی، معمولاً بازدهی بسیار خاصی در سرمایه‌گذاری وعده می‌دهند و یا شامل سوابق جعلی هستند که دلالت بر بازدهی ثابت و منسجم دارند، درحالی‌که طرح‌های واقعی، معمولاً بازدهی متغیر و قابل‌پیش‌بینی نیستند و با مخاطراتی همراه هستند؛ بنابراین، در شناسایی یک پامپ و دامپ، بهتر است بازدهی و عملکرد پروژه را بادقت بررسی کرده و در صورت وجود شواهدی از فعالیت پامپ و دامپ، به آن پروژه اعتماد نکنید و به‌جای آن، به پروژه‌هایی با رزومه و عملکرد قابل‌اعتماد سرمایه‌گذاری کنید.

به گزارش راه دانا، امروز ما به‌عنوان یک جامعه خبری به دنبال معرفی کسانی که از این ترفندها برای سودجویی استفاده می‌کنند هستیم و در گزارش‌های بعدی درباره افراد یا گروه‌هایی که با ترفند پامپ و دامپ قیمت‌ها که یک روش غیرقانونی و غیراخلاقی در بازارهای مالی است، به مخاطبان خود هشدار خواهیم داد و هدف ما در این گزارش این است که بگوییم، معامله‌کردن با این روش ریسک بسیار بالایی دارد و ممکن است باعث نابودی کامل سرمایه شود. اگر با وجود پی‌بردن به این چنینی بودن یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری به فعالیت در آن فقط به‌خاطر سود شخصی ادامه دادید، در برابر خود و دیگران مسئول هستید.

بیشتر بخوانید:

پانزی ها با ترفندهای جدید در کمین سرمایه گذاران/ گول تبلیغات پانزی ها در کانال های پرطرف‌دار را نخورید

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه