اخبار داغ

یادداشت؛

بهره‌برداری بدون مجوز پتروشیمی میانکاله/ ماجرای پتروشیمی میانکاله به کجا خواهد رسید؟!

بهره‌برداری بدون مجوز پتروشیمی میانکاله/ ماجرای پتروشیمی میانکاله به کجا خواهد رسید؟!
سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله مدعی بوده که برای آغاز این پروژه مجوز محیط زیست را دارد، در حالی که محیط زیست این ادعا را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود دو سال از هیاهوی رسانه‌ای احداث پتروشیمی در میانکاله می‌گذرد؛ در آن روز، کلنگ احداث کارخانه پتروشیمی در نزدیکی میانکاله توسط وزیر کشور به زمین خورد و حتی ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در سال ۱۳۵۵ به تایید سازمان یونسکو رسید.

با توجه به اهمیت این منطقه، هرگونه بهره‌برداری از آن باید مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست باشد؛ در غیر این صورت، میانکاله از لیست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره دنیا حذف خواهد شد.

از زمان کلنگ زدن پتروشیمی میانکاله تا امروز؛ این طرح دوبار متوقف شده است. به دنبال این اتفاقات، مقامات مسئول، در حال تلاش هستند تا متولیان پتروشیمی میانکاله را مجبور به بازگشت اراضی کنند و پرونده این پروژه ضد محیط ‌زیستی را برای همیشه ببندند.

اما انتشار ویدئو بتن ریزی و تصاویر فنس‌کشی پیرامون پروژه بار دیگر نام پتروشیمی میانکاله را بر سر زبان‌ها انداخت؛ این اقدام سبب شده تا مسئولان محیط زیست اعلام کنند که این پروژه هنوز گزارش ارزیابی زیست‌محیطی ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد که مسئولان پروژه توجهی به مخالفت‌های سازمان محیط زیست نداشته‌اند و در چند روز گذشته، فعالیت‌های فنس‌کشی همچنان ادامه داشته است.

جالب است بدانید سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد کاملا مخالف پروژه احداث پتروشیمی میانکاله است، اما متاسفانه با تمام مخالفت‌های سازمان و فعالان محیط زیست؛ سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله دوباره فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و حتی مدعی هستند که برای آغاز این پروژه مجوز محیط زیست را دارد، در حالی که مدیران محیط زیست اعلام کردند که این ادعا کذب است، چرا که تاکنون نتوانستند مدارکی در این زمینه ارائه دهند.

سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی، مسئولیت ارزیابی‌های اثرات زیست محیطی پروژه‌های صنعتی را برعهده دارد و هرگونه اظهار نظر در این زمینه باید با رویکرد تخصصی و دقیق انجام شود، در واقع مجوز سازمان حفاظت محیط زیست تنها یک امضا نیست. علاوه بر امضا، هولوگرام و مهر نیز دارد؛ این در حالی است سرمایه‌گذار تنها یک برگه و متنی را به عنوان مجوز ارائه داده  که حتی امضا ندارد. این مسئله به وضوح نشان دهنده عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط به ارائه مجوز و صدور مستندات رسمی است.

با توجه به اظهارات علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست که به طور قاطع اعلام کرده است که در زمینه اجرای طرح پتروشیمی در میانکاله به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید، امیدواریم که هیچ گونه فعالیتی به نام پتروشیمی میانکاله در این منطقه انجام نشود. این اقدام باعث می‌شود که مشکلات زیست محیطی در این منطقه به وجود نیایند، زیرا ایجاد صنعت پتروشیمی در این منطقه، علاوه بر افزایش آلودگی، می‌تواند احتمال فروپاشی اکوسیستم را افزایش داده و امنیت منطقه را با خطر مواجه کند.

سازمان حفاظت محیط زیست از دادستانی کل کشور درخواست کرده است تا جلوی فعالیت بدون مجوز پتروشیمی میانکاله را بگیرد. این شرکت هنوز مجوز رسمی برای فعالیت خود دریافت نکرده است. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که امور اراضی در تلاش است تا زمین تملک شده از سوی سرمایه‌گذار را مسترد کند. با این حال، ماجرای پتروشیمی میانکاله هنوز به پایان نرسیده و باید دید ماجرای پتروشیمی میانکاله به کجا خواهد رسید؟!.

 بیشتر بخوانید:

بتن ریزی شبانه پتروشیمی میانکاله با وجود عدم مجوز فعالیت/ پشت پرده پرجنجال احداث پتروشیمی میانکاله چیست؟!

سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله ابر بدهکار بانکی است/ واگذاری زمین تالاب میانکاله غیر قانونی بود

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه