اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

اعطای ارز اربعین به دینار؛ گامی به سوی آسایش مالی زائران است

اعطای ارز اربعین به دینار؛ گامی به سوی آسایش مالی زائران است
پرداخت ارز اربعین امسال هم پس از ثبت‌نام در سامانه سماح تا سقف ۲۰۰ هزار دینار است تا زائران دغدغه تبدیل ارز را نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ تا شروع مراسم پیاده‌روی اربعین‌ حسینی زمان زیادی باقی‌ مانده است و دستگاه‌های مختلف کشور نیز برای آماده‌سازی شرایط مساعد این راهپیمایی عظیم در حال برنامه‌ریزی هستند. بانک مرکزی هم یکی از این دستگاه‌هاست که هر سال باتوجه‌به نیاز ارزی زائران برنامه‌های خود را برای اعطای ارز اربعین به‌صورت دینار ارائه می‌کند.

امسال هم عرضه ارز اربعین برای هر متقاضی ۲۰۰ هزار دینار است

بانک مرکزی اعلام کرد: امسال عرضه ارز اربعین برای هر متقاضی ۲۰۰ هزار دینار خواهد بود. جزئیات این اقدام نیز به‌زودی توسط روابط‌عمومی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

این اعلام نشان از این موضوع دارد که بانک مرکزی به‌منظور تسهیل در انجام سفر اربعین، امسال تمهیدات ارزی ویژه‌ای را در نظر دارد؛ بنابراین، زائران ابتدا باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

شایان‌ذکر است که شرایط ثبت‌نام در این سامانه برای افراد بالای ۵ سال فراهم است و برای افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند، باید شماره‌تلفن همراه به نام خود این افراد ثبت شده باشد.

بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح، تمام اعضای خانواده باید به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند تا پس از تأیید در سامانه، کد رهگیری برای افراد ارسال شود و سپس سرپرست خانوار می‌تواند به همراه مدارک لازم به یکی از شعب بانک‌های معرفی شده مراجعه کند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز بانک مرکزی از بانک های عامل

برای دریافت اسکناس دینار عراق، زائران باید اصل کارت ملی و گذرنامه (برگه تردد اربعین) معتبر خود را به بانک ارائه دهند. این نوع فروش ارز (اسکناس) به زائرین به‌صورت دینار عراق حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس که معادل ریالی آن حدود ۶۲ تا ۶۵ میلیون ریال است.

سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد که زائرانی که قصد خرید ارز دینار عراق را دارند، محدودیتی در خرید سایر ارزهای مسافرتی در طول امسال نخواهند داشت.

بهتر است بدانیم، در سال گذشته، هر زائر با ارائه کارت ملی و ثبت‌نام در سامانه سماح، حدود ۱۰۰ دلار یا معادل آن ۱۵۰ هزار دینار عراقی به نرخ مبادله‌ای ارز دریافت می‌کرد. امسال نیز با افزایش ۵۰ هزار دینار، زائران اربعین به‌جای دلار، دینار تحویل می‌گیرند.

برطرف‌شدن دغدغه تبدیل ارز برای زائران

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در هفته گذشته در این زمینه اعلام کرد: پرداخت ارز اربعین امسال به شکل دینار عراق انجام می‌شود و دیگر دلار و یورو نمی‌دهند. این تصمیم باعث برطرف‌شدن دغدغه تبدیل ارز برای زائران خواهد شد و فرصتی برای سودجویان در این زمینه فراهم نخواهد شد.

وی افزود: این تصمیم می‌تواند به تقویت ارزهای ملی دو کشور کمک کند. فروش ارز تنها به زائرانی انجام خواهد شد که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و مجوز خرید ارز را دریافت کرده‌ باشند.

به گزارش راه دانا، هزینه ارز اربعین در سال گذشته برای هر هزار دینار، ۲۱.۵۰۰ تومان و برای هر ۱۴۷.۵ هزار دینار، ۱۰۰ دلار بوده است. بااین‌حال، افراد باید توجه داشته باشند که امکان افزایش قیمت ارز در سال جدید نیز وجود دارد و قیمت ارز مسافرتی کربلا ثابت نخواهد بود.

امسال دینار چقدر شده؟

البته بررسی‌های راه دانا، نشان می‌دهد امسال قیمت هر دینار در بازار آزاد تا کنون حدود 41 هزار تومان است؛ ولی قیمت اعطای آن با نرخ دولتی که احتمالاً کمتر از این مبلغ است به‌زودی اعلام رسمی خواهد شد.

 بهتر است بدانیم علاوه بر سقف خرید ارز اربعین در سال جاری، تهیه بیشتر از ۲۰۰ دلار ارز اضافه به‌عنوان ارز مسافرتی غیرقانونی است و در صورت نیاز به خرید ارز بیشتر، باید از طریق راه‌های دیگر از جمله خرید ارز آزاد اقدام کرد.

امکان خرید دینار به‌صورت آزاد وجود دارد

این در حالی است که امکان خرید دینار به‌صورت آزاد و با هزینه بیشتر نیز وجود داشته و افراد در صورت تمایل می‌توانند برای خرید آن به قیمت‌های اعلام شده در بازار آزاد اقدام کنند. زیرا گاهی اوقات ۲۰۰ دلار برای سفر اربعین کافی نبوده و افرادی با شرایط خاص، ممکن است نیاز به پول بیشتری برای این سفر معنوی داشته باشند.

بررسی هزینه سفر به کربلا می‌تواند به افرادی که قصد سفر به این شهر مقدس را دارند، کمک کند تا برنامه‌ریزی خود را بهتر انجام دهند. در این راستا، افراد می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معتبر گردشگری و تورهای اربعین، هزینه‌های مربوط به اقامت، حمل‌ونقل، خرید غذا و سایر خدمات را بررسی کرده و از اطلاعات به‌دست‌آمده برای برنامه‌ریزی بهتر و صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر استفاده کنند.

بررسی جدول نرخ کرایه‌های عراق در اربعین ۱۴۰۲ که در سایت سماح منتشر شده است، به افراد کمک می‌کند تا هزینه تبدیل ارز را برای خرید دینار عراق محاسبه کنند. باتوجه‌به این جدول، افراد می‌توانند باتوجه‌به نیاز خود به پول نقد، میزان دینار عراقی لازم را تخمین زده و سپس با مراجعه به بانک‌ها و صرافی‌های معتبر، بهترین نرخ تبدیل را برای خرید دینار عراق انتخاب کنند.

نهایتاً قیمت حدودی کرایه خودرو امسال در عراق در جدول زیر در اختیار زائران قرار می‌گیرد و راه دانا از همه زائران این سفر مقدس درخواست دعای خیر برای کشور و این مجموعه را دارد.

نرخ کرایه‌های عراق در اربعین ۱۴۰۲

کرایه تاکسی 

حدوداً نفری 25.000 دینار

کرایه اتوبوس

حدوداً 8.000 دینار

کرایه ون

حدوداً 15.000 دینار

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه