اخبار داغ

گزارش دانا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان؛

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه گفتند؟/ هاشمی رای اعتماد گرفت

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه گفتند؟/ هاشمی رای اعتماد گرفت
بررسی صلاحیت کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دستور کار امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، ۲۷/ ۰۶ / ۱۴۰۲) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و بررسی صلاحیت کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در دستور کار امروز قرار دارد.

رئیس جمهور به دلیل سفر به نیویورک در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرد و محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری در این جلسه حضور دارند.

طبق آیین نامه مجلس معاون اول رئیس جمهور، اجازه صحبت کردن و  دفاع از وزیر پیشنهادی را ندارد.

در ابتدای این جلسه احمد راستینه سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی با ارائه گزارشی از حمایت اکثریت اعضای این فراکسیون از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.

در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی ورزش و جوانان نقطه نظرات خود را مطرح خواهند کردند. سپس وزیر پیشنهادی ۳۰ دقیقه فرصت دارند تا از برنامه‌های پیشنهادی خود دفاع کند.

مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

گودرزوند چگینی: سیاست‌های کلی در برنامه‌ آقای هاشمی او دیده نمی شود/ ما وزیری می‌خواهیم که رنگی نباشد

مهرداد گودرزوند چگینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی  ورزش و جوانان اظهار داشت: اگر این وزارتخانه به درستی هدایت شود و برای اداره آن برنامه وجود داشته باشد، نقشی کلیدی در موضوع سرمایه سازی و اعتماد جوانان دارد، اما در هیچ کدام از برنامه‌های آقای کیومرث هاشمی موضوع ورزش و جوانان دیده نمی‌شود؛ او که ۳۰ سال در مناصب کلیدی ورزش و جوانان بوده و در حوزه تصمیم‌سازی ورزش حضور داشته است بگوید که در عملکرد چه خروجی برای ورزش و جوانان داشته‌اند.

وی افزود: امروز بسیاری از کسانی که مهاجرت می کنند از نبود سیاست در ورزش و جوانان رنج می برند؛ اگر می‌بینیم یک قهرمان ملی ما ناچار به مهاجرت می‌شود به این دلیل است که بعد از مدال آوری مورد توجه وزارت ورزش و جوانان  قرار نگرفته است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هاشمی شخصیتی موقر دارد و انسانی فهیم است اما خروجی او در ورزش و جوانان مورد توجه نیست، تاکید کرد: اینکه گفته می شود آقای هاشمی جزو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بوده و جزو لیست ۳۰ نفره تهران برای انتخابات مجلس بوده و در دقیقه آخر از لیست حذف شده‌ است، نباید دلیلی بر رای آوری در مجلس باشد. اگر قرار است نمایندگان رای بدهند باید به راهی که شهدا، امام و رهبری برای ما تعیین کردند، بازگردیم.

گودرزوند چگینی ادامه داد: در گزارش کمیسیون فرهنگی آمده که با اخد تعهداتی از گزینه پیشنهادی با تصدی وزارتخانه توسط او موافقت کردند؛ اگر او به تعهدات عمل نکرد چه می شود؟ مگر در ورزش و جوانان در کشور نیرو نداریم؟ چرا باید به نیرویی بازگردیم که ۳۰ سال در ورزش حضور داشته و خروجی نداشته است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: آقای هاشمی در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده، نگفته است که در چابک سازی از کدام روش اجرایی استفاده خواهد کرد و راهکار اجرایی‌اش برای جلوگیری از مهاجرت قهرمانان ورزشی چیست؛ او همچنین اشاره‌ای به روش‌های حمایت‌ از جوانان نداشته‌ است. سیاست‌های کلی در برنامه‌های او دیده نمی شود و اگر دیده شود، بسیار ضعیف است. ما وزیری می‌خواهیم که رنگی نباشد و استقلالی یا پرسپولیسی نباشد بلکه حمایت‌کننده همه تیم‌ها باشد.

 

ورناصری: برنامه وزیر پیشنهادی برای رفع تعلیق برخی از فدراسیون‌های ورزشی و تقویت دیپلماسی ورزش چیست؟

علیرضا ورناصری در مخالفت با وزیر پیشنهادی  ورزش و جوانان اظهار داشت: علت مخالفتم معطوف به عدم توجه و یا کم توجهی به چند مساله اساسی در برنامه هشت محوری وزیر پیشنهادی است. در برنامه ارائه شده به موضوعاتی همچون ارتقاء سلامت اداری ورزش، شفافیت مالی باشگاه‌های ورزشی و دسترسی به اطلاعات حوزه ورزش توجه نشده است.

وی  خطاب به هاشمی افزود: آیا در سیستم ورزش و جوانان باید شاهد تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌ها و انتصابات باشیم؟ علاوه بر این در برنامه‌های ارائه شده به موضوع واگذاری امورات ورزشی به مردم به خصوص بخش خصوصی و دانش بنیان توجه خوبی نشده است. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای پیاده سازی هدف دولت دارد؟ یا این‌که آیا اساسا شما برنامه‌ای جهت میدان دادن به جوانان و بانوان در رده‌های مختلف دارید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه وزیر پیشنهادی برای رفع تعلیق برخی از فدراسیون‌های ورزشی و تقویت دیپلماسی ورزش چیست؟ طبق قانون برنامه ششم توسعه باید زیرساخت‌های ورزشی توسعه پیدا کند، شما برای این موضوع چه برنامه‌ای دارید؟

موسوی: فدراسیون مناطق محروم و کم‌برخوردار تشکیل شود

علی موسوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آقای هاشمی از مدیران با تجربه‌ای است که مسئولیت‌های مختلفی در کارنامه‌اش دارد و آشنا با مشکلات و کمبودها است او مدیری توانمند در عرصه ورزش بوده منتها در حوزه جوانان کار نکرده است.

وی با بیان این‌که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مواردی برای اوقات فراغت جوانان و رفع آسیب‌های اجتماعی ارائه نشده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برای توسعه زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی مناطق محروم و کم‌برخوردار برنامه‌ای داشته باشد تا شاهد ارتقاء ورزش در این مناطق باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعرفه‌های ورزشی برای دهک‌های درآمدی پایین زیاد و از توان آنها خارج است، اظهار کرد: باید در تعرفه‌های ورزشی در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار تجدید نظر شود.

موسوی در پایان با این درخواست که فدراسیون مناطق محروم و کم برخوردار تشکیل شود، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای درباره کاهش نرخ ارائه خدمات ورزشی در مناطق محروم و حاشیه شهرها و روستاها دارد.

 

موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

زهره الهیان: آقای هاشمی با توانمندی به این جایگاه مدیریتی رسیده است

زهره الهیان در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: آقای هاشمی یک مدیر از مراتب پایین و کف جامعه ورزشی بوده که با تلاش ارتقاء پیدا کرده و اکنون به این جایگاه مدیریتی رسیده است. ریاست کمیته ملی المپیک، معاونت تربیتی آموزش و پرورش، مدیر کل امور فدراسیون‌های ورزشی و مدیریت کاروان ورزشی تیم المپیک جوانان از جمله سوابق ایشان است. ایشان یک مدیر بسیجی است. انتظار می‌رود با حضور در این جایگاه نظام‌نامه فرهنگی ورزشی کشور به خوبی اجرایی شود و برنامه‌های ایشان برای تیم‌های ملی در کنار رویکرد فنی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه حرکت و برنامه ‌ریزی ویژه‌ای برای ارتقاء هویت ملی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: برنامه تحول‌آفرینی در حیطه ورزشی ارائه شده است. ما نیازمند حمایت از قهرمانان ورزشی در تمام سطوح هستیم. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ورزش بانوان است که در برنامه‌های ایشان نیز تاکید شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: همانطوری که رهبری اشاره داشتند زمانی که یک بانوی محجبه در سطح بین‌المللی به عنوان قهرمان حضور پیدا می‌کند نشانه عظمت زن مسلمان است. در حوزه ورزش همگانی بانوان نیز باید به این موضوع اشاره کنم که ضامن سلامت اجتماعی و معنوی جامعه است. اگر دختران و مادران ما سالم باشند، خانواده‌های ما سالم هستند و اگر خانواده‌ها سالم باشند جامعه سالم خواهد بود.

الهیان تاکید کرد: فدراسیون یک نهاد مردمی است از آنجا که آقای هاشمی در حوزه فدراسیون‌ها مدیریت داشته است می‌تواند حمایت خوبی از این حوزه داشته باشد. انتظار می‌رود هاشمی از مدیران انقلابی در کنار خود استفاده کند هم در حوزه جوانان و هم در حوزه ورزش.

 

آزادیخواه: هاشمی دارای رزومه پر و پیمانی است و می‌تواند مشکلات این حوزه را حل کند

احد آزادیخواه در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: از رئیس جمهور تشکر می‌کنم که به مدیری مجرب، خانواده‌دار و عالم در حوزه ورزش و جوانان یعنی آقای کیومرث هاشمی روی آورده و اکنون یک فرصت مغتنم به وجود آمده و ان شاءالله بتوانیم ما از این فرصت استفاده شده برای حل مشکلات این حوزه استفاده کنیم.

وی افزود: کمیسیون تخصصی فرهنگی با پیشنهاد رئیس جمهور، صلاحیت و برنامه‌های آقای کیومرث هاشمی را با دقت نظر بررسی کرده و آقای هاشمی با معدل بالا توانسته نظر کمیسیون را جلب کند. آقای حاجی بابایی به عنوان وزیر پیشین آموزش و پرورش که با آقای هاشمی کار کرده‌اند صلاحیت ایشان را تایید می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان یک برنامه مدونی در سطوح مختلف برای بانوان، جوانان و روستاییان ارائه کرده است، گفت: ایشان دارای رزومه پر و پیمانی است و می‌تواند مشکلات این حوزه را حل کند. آقای هاشمی با انبوهی از تجارب مختلف آمده و می‌تواند مشکلات حوزه ورزش و جوانان را به درستی مدیریت کند.

 

فلاحی: کیومرث هاشمی فهم دقیقی از ورزش دارد

سارا فلاحی نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت:  «یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور ما و یکی از حلقه‌های مفقوده توسعه، مدیران غیر تخصصی هستند که در گلوگاه‌های هستش این سرزمین تزریق می‌شوند»، وقتی مدیران را جابجا قرار میدهیم و مدیرانی که نمی‌دانند و نمی‌توانند را به بدنه مدیریت کشور تحمیل می‌کنیم، از بمباران اتمی این کشور بدتر است.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌های ما در حوزه توسعه و پیشرفت تزریق مدیران آسانسوری است؛ مدیرانی که یا حاصل تق سیاسی به توق اقتصادی هستند یا محصول ستادهای انتخاباتی و به عنوان پادوهای انتخاباتی در اردوگاه‌های پیروز قرار گرفتند و حاصل معاملات سیاسی هستند؛ آنها خودشان بالا می‌روند اما جامعه را به بلای عقب افتادگی گرفتار می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی مدیران فاقد تفکر سیستمی را دیگر چالش‌های کشور عنوان کرد و گفت: وزیر پیشنهادی ورزش نه مدیر غیر تخصصی و نه مدیر آسانسوری است بلکه او تمام مراحل را پلکانی طی کرده و از ورزش فهم دارد و می‌داند که ورزش چه جایگاه مهمی در توسعه کشور دارد و می‌داند که ورزش صرفا مربوط به حوزه ذهن و جسم نیست بلکه ربطی وثیق با سیاست، اجتماع و فرهنگ دارد. امیدواریم او به این مهم توجه کند که بانوان می‌توانند ورزش این سرزمین را تکان دهند و جمهوری اسلامی را در رنکینگ های ورزشی بالا ببرد.

فلاحی با تاکید بر اینکه قطعاً گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک ورزشکار و ورزش شناس به تمام تعهدات خود به مجلس پایبند خواهد بود، گفت: از او انتظار داریم زمانی که بر کرسی مسئولیت قرار گرفت، فهم از منافع ملی را به ورزش کشور تزریق کند؛ قطعاً او می‌داند که ورزش تربیتی، قهرمانی، حرفه‌ای و همگانی اگر مورد توجه قرار بگیرد میان‌برترین راه برای معرفی جمهوری اسلامی به جهان است.

وی تاکید کرد: آقای کیومرث هاشمی به عنوان مدیری که تک تک حوزه‌های ورزشی را می‌شناسد و از معاونت تربیت بدنی ملایر به بالاترین مقام کمیته ملی المپیک رسیده است، می‌داند که هزینه در حوزه ورزش به معنای سرمایه گذاری است. او قطعاً می‌داند که تعهد به ملت ایران هزینه دارد و باید آمادگی پرداختن هزینه را داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «متاسفانه در ادوار مختلف ورزش ما به گونه‌های مختلف در اختیار کسانی بوده که نسبتی با ورزش نداشتند»، اظهار کرد: آقای هاشمی باید متعهد باشد که مسیر فرار نخبگان ورزشی ما از لحظه‌ای که بر کرسی مسئولیت می‌نشیند، بسته بماند. قطعاً او به عنوان مدیری که دیروز از مرزهای فیزیکی حفاظت کرده، می‌داند که امروز باید از مرزهای عقیدتی، فرهنگی و ارزشی دفاع کند و اتفاقا رزم امروز او بسیار سخت‌تر از رزم دیروز است؛ چراکه اگر دیروز ما با ۴۰ کشور می‌جنگیدیم امروز با نظام سلطه ای می‌جنگیم که با پول و دلارهای غربی و عربی جبهه‌های مخالفت را علیه ما گشوده‌اند.

فلاحی گفت: امروز ورزشکاری که ورزش را می‌فهمد را مورد توجه قرار دهیم و امیدوارم کرسی وزارت ورزش را به کسی واگذار کنیم که فهم دقیق از ورزش دارد. همچنین امیدواریم آقای هاشمی به عنوان یک مدیر پلکانی مسیر کسانی که می‌خواهند با رانت و ریال سیاسی ورزش ما را مورد هجمه فکری، برهنیک و تبلیغاتی قرار دهند، ببندد.

 

فروردین: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان فهم خوبی از ورزش دارد

محمد مهدی فروردین در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: در آستانه بازی‌های آسیایی هستیم و اصلا زیبنده کشور نیست که بخواهد وزیر ورزش نداشته‌ باشد یا اینکه با سرپرست اداره شود.

وی با بیان اینکه «متاسفانه در دولت‌های گذشته بی توجهی به ورزش باعث شده خسارت‌های زیادی را متحمل شویم» اظهار کرد: امروز که رئیس جمهوری فردی از جنس ورزش را برای وزارت ورزش انتخاب کرده باید تشکر کنیم و از این اتفاق خوشحال باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلاً حال ورزش خوب نیست، ادامه داد: امروز ورزش که می‌تواند با اقتداری که دارد یک کشور را به دنیا معرفی کند، به دلیل بی تدبیری و سوء مدیریت به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده است. امیدوارم با حضور آقای هاشمی اتفاقات خوبی در ورزش بیفتد و سوابق او نشان می‌دهد که او این کاره است.

فروردین همچنین با انتقاد از وجود بی عدالتی، تبعیض و فساد در ورزش گفت: دغدغه ورزش باید از مجلس شروع شود و در فصل بودجه به ورزش توجه کنیم. باید به خلأهای قانونی موجود در ورزش توجه کنیم و معتقدم با توجه به سوابق درخشان، صداقت، روحیه جهادی و روحیه عدالت محوری که گزینه پیشنهادی وزارت ورزش دارد، او می‌تواند خلاء ها را برطرف کند. او شناخت خوبی از ورزش دارد و از ورزش روستایی پله پله مدیریت در حوزه ورزش را تجربه کرده است.

رئیس فراکسیون ورزش با بیان اینکه «هزینه در حوزه ورزش سرمایه گذاری است»، تاکید کرد: بزرگترین سرمایه گذاری که آقای هاشمی در گذشته انجام داده است، استخدام معلمان تربیت بدنی بود؛ در دوران حضور او در معاونت تربیت بدنی وزارت ورزش ورزش دانش‌آموزی کشور جهش خوبی پیدا کرد. معتقدم که هیچ نقطه تاریکی در کارنامه مدیریتی آقای هاشمی وجود ندارد.

 

بیشتر بخوانید:

هاشمی: بدون ضمانت اجرایی مصوبات نمی توان بر مشکلات فائق آمد

 

در ادامه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از اعضای هیات دولت خواست تا جلسه را ترک کنند و تعرفه‌های رای گیری بین نمایندگان پخش و رای‌گیری انجام شد.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۶۷ رای موافق، ۵۷ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر،‌ به «هاشمی» برای سکان داری وزارت ورزش و جوانان اعتماد کردند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه