اخبار داغ

دانا گزارش می دهد:

روز جهانی گردشگری؛ سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌ گذاری سبز

روز جهانی گردشگری؛ سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌ گذاری سبز
هدف از نامگذاری روز جهانی گردشگری و توریسم افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت توریسم و تأثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راعه دانا؛ تاریخچه‌ی جهانگردی و توریسم را می‌توان به گذشته‌های دور نسبت داد؛ چنان‌که در دوران پیش از اسلام، برخی از یونانیان و رومیان به ایران سفر می‌کردند و گاها سیاح نامیده می‌شدند. انتخاب یک روز برای گردشگری، برای توجه بیشتر به این صنعت و تلاش برای توسعه و گسترش توریسم و گردشگری صورت گرفته و هر ساله در این روز برنامه‌ها و همایش‌های متعددی در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود. امسال روز جهانی گردشگری ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲ است.


تاریخچه روز جهانی گردشگری

هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت توریسم و تأثیر صنعت گردشگری بر اجتماع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد است. ازسال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) سازمان ملل متحد روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز گردشگری و جهانگردی انتخاب کرده است. سازمان جهانی گردشگری که در حقیقت بخشی از سازمان ملل متحد است، وظیفه تبلیغ و گسترش گردشگری و توریسم مسئولانه، پایدار و جهانی را در رأس اقداماتش قرار داده است. هرسال سازمان جهانی گردشگری در روز ۲۷ سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت می‌کند تا دور هم جمع شوند و در مورد مقوله توریسم و گردشگری با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.

ترویج گردشگری سبز و سرمایه‌گذاری پایدار

محمد جهانشاهی معاون دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص این روز بیان کرده است که با توجه به اینکه سازمان جهانی گردشگری یا UNWTO شعار روز جهانی گردشگری در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲ را گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز معادل Tourism and Green Investment اعلام کرده و بر سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید داشته است، از این رو شعار ملی جهت گردامیداشت این ایام، سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه گذاری سبز انتخاب شده است. انتخاب شعار ملی سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه گذاری سبز در واقع بستری به منظور جهت دهی به سیاست ها، برنامه ها و اقدامات جاری منطبق با شعار سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و سرمایه گذاری سبز به شمار می آید و علاوه بر اینکه رویکرد گرامیداشت روز جهانی گردشگری امسال را به نمایش خواهد گذاشت، سبب انطباق با الگوها و نگاه جهانی در همه طول سال خواهد شد.

گردشگری

رشد صنعت گردشگری در گرو توجه به دغدغه فعالان

حسین رضا مرادی کارشناس گردشکری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اهمیت صنعت گردشگری در ایران گفت: کشور ما در حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر یکی از کشورهای سرآمد در عصر حاضر است که تعداد قابل توجهی از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را در کنار جاذبه های غنی طبیعی و جغرافیایی در خود جای داده است که همه اینها نشان دهنده پتانسیل بالای ایران برای جای گیری در لیست کشورهای دارای بیشترین آمار جذب گردشگر خارجی است.

وی افزود: این درحالی است که گردشگری حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده، اما در این میان سهم ایران ۶.۸ درصد برآورد می‌شود که از میانگین جهانی ۳.۲ درصد کمتر است. 

مرادی با تاکید بر این که کشور ما میتواند با مدیریت یکپارچه و صحیح به جایگاه شایسته خود در صنعت گردشگری دست پیدا کند، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت "مدیریت یکپارچه" است که در بیشتر مواقع این اصل مهم فراموش می شود و نهادهای مختلف کشور هرکدام سازهای ناکوک خود را می نوازند.

این کارشناس گردشگری یاد آور شد: صنعت توریسم به دو دلیل می‏تواند در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور نقش آفرینی موثر داشته باشد، نخست، اسباب آشنایی گردشگران و جامعه میزبان با دیگر فرهنگ‏ها، سرزمینها، اقوام و...را فراهم می‌کند، و دیگر از نظر اقتصادی به عنوان یک منبع درآمد پایدار و غیر نفتی برای کشور محسوب می شود.

وی اظهار کرد: صنعت گردشگری به دو دلیلی که گفته شد، صنعتی پویا و آینده دار به حساب می ‏آید. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد با نیم نگاهی به گردشگری داخلی برای کسب درآمد ارزی و توسعه صنعت گردشگری در عصر حاضر جذب گردشگران خارجی از اهمیت ویژه‏ تری برخوردار است. چرا که با دستیابی به این هدف(جذب بیشتر گردشگران خارجی) میتوانیم به اهداف پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی و در عین حال با مدیریت درست طبیعتی پاکیزه و عاری از آلودگی داشته باشیم. 

حسین رضا مرادی افزود: در نهایت می توان به دو نکته مهم اشاره کرد، نکته اول اینکه بنا بر آمار ورود هر ۵ گردشگر خارجی میتواند برابر ۱ هموطنمان اشتغال ایجاد کند و در همین راستا درآمد حاصل از آن میتواند یکی از منابع مهم درآمدی کشور باشد و نکته دیگر اینکه هر گردشگر به خودی خود یک سفیر فرهنگی میتواند باشد که با فرهنگ و سیاست کشور ما بدون پرده از نزدیک آشنا شده و آن را به گوش جامعه مخاطب خود برساند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه