اخبار داغ

قطب زیارتی قزوین چشم‌انتظار توسعه و بازسازی

قطب زیارتی قزوین چشم‌انتظار توسعه و بازسازی
توقف چندباره طرح توسعه امامزاده حسین(ع) در طی سال‌های اخیر موجب شده برخی قسمت‌های اصلی آستان مقدس امامزاده حسین(ع) به لحاظ ساختاری و زیبایی بصری به حدی از فرسودگی برسد که ظاهری نازیبا را برای این مکان مذهبی پرتردد به ارمغان آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح قزوین؛ آرامگاه امامزاده حسین ابن علی ابن موسی‌الرضا یکی از معروف‌ترین و باشکوه‌ترین اماکن زیارتی شهر قزوین است که به عنوان قطب مذهبی شهر قزوین نیز شناخته می‌شود.

این زیارت‌گاه باشکوه و معنوی که جزو اماکن تاریخی قزوین نیز به حساب می‌آید، روزانه پذیرای گردشگران و زائران زیادی از نقاط مختلف كشور است، از این‌رو نیازمند توجه جدی به لحاظ زیرساختی و تجهیزات رفاهی است.

مروری بر تاریخچه شاهزاده حسین(ع)

قدیمی‌ترین منابعی که از این مزار نام برده، کتاب تاریخ قزوین و فضائل ها که نوشته حافظ ابوعلی خلیل بن عبدالله بن احمد قزوینی که متوفی به سال چهارم هجری است و همچنین در کتاب التدوین فی اخبار قزوین روایت شده است در این مزار فرزند حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) مدفون می‌باشد که در خردسالی درگذشته بودند و در جایی دیگر نیز آمده حضرت رضا (ع) از قزوین عبور فرموده و در منزل داود بن سلیمان غازی که وی روایت کننده نسخه معروف صحیفه الرضا نیز می‌باشد به طور مخفیانه اقامت می‌کند و نیز فرزندی که در گورستان قزوین مدفون است، دو ساله یا خردسال‌تر بوده است.

همچنین شیخ عبدالجلیل رازی که نویسنده کتاب النقض در سال پنجم هجری قمری می‌باشد، نوشته: «و اهل قزوین از سنی و شیعه به زیارت ابوعبدالله حسین بن الرضا روند.»

این امامزاده واجب‌التعظیم در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم شناخته و معروف شد و در قرن ششم، آرامگاهی با شکوه بر روی مدفن آرامگاه ساخته شد که در زمان حمله مغول و جنگ‌های آرامگاه آن به شدت آسیب دید که از آن دوران تنها ضریح چوبی نفیسی باقی ماند که می‌توان آن را از شاهکارهای بی‌نظیر منبت‌کاری و گره‌چینی به حساب آورد.

بعد از انتخاب قزوین به عنوان پایتخت در زمان شاه طهماسب، توجه خاصی به امامزاده شاهزاده حسین شد و دستور بازسازی آن نیز داده شد، دختر شاه طهماسب، زینت بیگم، نیز علاقه بسیاری به امامزاده شاهزاده حسین داشت که به دستور وی، کتیبه‌ای از جنس کاشی معرق ساخته و در صندوق چوبی نفیس و زیبایی  بر مزار ایشان نصب شده است.

در دوران  قاجار تغییراتی در آرامگاه به وجود آمد. گنبد این امامزاده نیز به دستور فتحعلی شاه قاجار تعمیر و تزیین شد. در زمان ناصرالدین شاه و در سفری که وی از قزوین گذر می کرد، بر اساس دستور وی، کار سامان دهی محوطه به باقر سعد‌السلطنه که حاکم وقت قزوین بود واگذار شد.

باقرخان سعدالسلطنه صحن قبلی را تخریب و صحن جدیدی ساخت و همچنین ایوانی با تزیینات کاشی‌کاری زیبا، دیواره صحن، تزیینات کاشی کاری گنبد و آیینه‌کارى فضاهاى داخلى را به مجموعه این زیارتگاه اضافه کرد، این بنا به دلیل اهمیت تاریخی و هنری که دارد، در بهمن ماه سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

اما و اگرهای طرح توسعه امامزاده حسین

طرح توسعه این مکان مذهبی و گردشگری شهر قزوین چندسالی است که از سوی مجموعه مدیریت شهری و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مورد توجه قرار گرفته است، این طرح در طی این مدت با خرید و تملک منازل اطراف حرم آغاز شده اما به دلیل برخی مشکلات این طرح نیمه کاره مانده است.

توقف این طرح در طی سال‌های اخیر موجب شده برخی قسمت‌های اصلی آستان مقدس امامزاده حسین(ع) به لحاظ ساختاری و زیبایی بصری به حدی از فرسودگی برسد که ظاهری نازیبا را برای این مکان مذهبی پرتردد به ارمغان آورده است.

یکی از این قسمت‌ها ورودی اصلی امامزاده حسین(ع) از سمت خیابان سلامگاه است، ورودی که به عنوان ویترین اولیه امامزاده حسین(ع) محسوب شده و می‌تواند عاملی موثر در جذب و یا طرد گردشگر باشد.

ورودی سلامگاه از قطار بازسازی جا مانده است

گزارش میدانی خبرنگار اجتماعی صبح قزوین حاکی از آن است که ورودی خیابان سلامگاه به قدری از نگاه لطف مسئولین و مجموعه مدیریت شهری مغفول مانده که سالهاست رنگ بازسازی و بهسازی به خود ندیده است.

جدول‌های فرسوده و شکسته، موزاییک و سنگ‌فرش چند تکه، سطوح ناهموار و دارای دست‌انداز و گودال‌های عمیق در مسیر راه زائران و عدم توجه به وجه زیبایی بصری در طی مسیر از جمله مشکلات این ورودی است که در ابتدای راه به وجه نامیمونی خودنمایی می‌کند و انسان را به این فکر می‌اندازد اگر اینجا بهترین و باشکوه‌ترین امکان زیارتی شهر است، پس اوضاع دیگر اماکن مذهبی قزوین چگونه است؟

البته بی‌انصافی است اگر تلاش‌های صورت گرفته در جهت بازسازی و مرمت گنبد، سرداب و برخی تاسیسات و سنگ‌فرش صحن امامزاده حسین(ع) که در بازه زمانی حدود دو سال و با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان انجام شده را نادیده گرفت، اما واقعیت این است که برای ورودی امامزاده از سمت شمال که درب اصلی این آرامگاه است بیش از 30 سال به حال خود رها شده و رنگ کهنگی و فرسودگی به خود گرفته است.

موضوع را با رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در میان گذاشتیم؛ وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: طرح بازآفرینی و توسعه امامزاده حسین(ع) جزو برنامه‌هایی است که به شدت پیگیر آن هستیم و جلسات متعددی را با اداره اوقاف و امور خیریه و سازمان مسکن و شهرسازی قزوین برگزار کردیم.

علی فرمانی تصریح کرد: طرح توسعه امامزاده در حال انجام است و برنامه‌‎های خاصی را برای قسمت ورودی در طرح توسعه دیده شده که دلیل عدم رسیدگی به ورودی سلامگاه به منظور جلوگیری از هدررفت اضافی بیت‌المال است.

وی با بیان اینکه گلایه شهروندان از وضعیت شبستان ورودی به گوشمان رسیده است، تاکید کرد: جذب گردشگر و زائر و رفاه آنان جزو اهداف ما است، ورودی سلامگاه به مثابه نمایه اصلی این آرامگاه به شمار می‌رود و رسیدگی به آن می‌تواند ما را به اهداف خود نزدیک کند.
 

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین گفت: هرچند می‌توان با کارهای اصلاحی برخی از مشکلات این فضا را از جمله بهبود فضای سبز و روشنایی را رفع کرد ولی اگر بخواهیم به صورت زیربنایی این قسمت را بازسازی کنیم در واقع وقت و هزینه اضافی را به شهر تحمیل می‌کنیم.
 

فرمانی در پایان گفت: پیش از این مسئله، بحث روشنایی این مجموعه مطرح بود که با پیگیری‌های صورت گرفته در جهت رفاه حال شهروندان و زائران، با نصب چندین علمک برق مشکل رفع شد.

یکی از مشکلات پروژه این است که متولیان متعددی شامل اوقاف، میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی، استانداری دارد و تعدد مدیران مسئول و هماهنگی آنها کار را سخت کرده است.

همت جمعی در راستای تحقق طرح توسعه امامزاده حسین

موضوع را مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان که یکی از متولیان اصلی این مکان متبرکه است جویا شدیم، وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به همت جمعی نهادها در راستای تحقق طرح توسعه امامزاده حسین(ع) بیان کرد: طرح توسعه و بازسازی امامزاده حسین به طور جدی پیگیری و تاکنون چند فاز آن اجرایی شده است.

وی افزود: در طرح جامع جدید قسمت ورودی امامزاده حسین به شبستان تبدیل و به صحن اصلی اضافه خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی اظهار کرد: اگر تاکنون برای بازسازی برخی قسمت‌های اصلی امامزاده‌حسین(ع) اقدامی نشده بدلیل طرح و برنامه‌ای است که به زودی اجرایی می‌شود و مساله به صورت زیربنایی حل خواهد شد.

به تازگی مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در توییتی از گام بلند در مسیر گشوده شدن گره چندین ساله طرح توسعه امامزاده حسین(ع) و بازآفرینی محلات اطراف خبر داده و گفته است:« به مدد الهی گره چندین ساله طرح توسعه امامزاده حسین و بازآفرینی محلات اطراف در حال گشوده شدن است، جلسه امروز تهران که به دنبال پیگیری انجام شده در سفر معاون محترم اجرایی ریاست جمهوری تشکیل شد، کاملا نویدبخش است.»

رجحانی پیش از این بیان کرده بود که مقرر شده هیأت امنایی از همه دستگاه‌ها ایجاد شود و یک مدیر اجرایی برای ادامه روند پروژه انتخاب نمایند.

معاون عمرانی استاندار قزوین همچنین گفته بود: همچنین تصمیماتی جهت اصلاح طرح اتخاذ شده که تغییراتی در طرح ایجاد شود و نواقص موجود برطرف شود و قابلیت اجرا یابد که طی زمان‌بندی انجام خواهد شد و جهت تامین منابع مالی آن باید تصمیماتی گرفته شود.

امامزاده حسين (ع) میعادگاه معنوی مردم قزوین است که اکثر مراسمات مذهبی و ملی شهر در آن انجام می‌شود، این مکان همواره مورد توجه خاص مردم استان و ديگر شهرها بوده است، اما توقف بیش از یک دهه پروژه توسعه امامزاده حسین(ع)  موجب عقب افتادن چندین ساله برخی از نواحی و قسمت‌های آن از کانال بازسازی و بازپیرایی شده که چیزی جز فرسودگی و نازیبایی را برای ان به ارمغان نیاورده است.

امید است با توجه به همت و تعاملی که از سوی دستگاه‌ها متولی وجود دارد، این طرح هرچه زودتر به سرانجام رسیده و فازهای گوناگون آن هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسند تا هم شهروندان از سردرگمی بیرون آمده و هم شاهد حضور گسترده دلدادگان و زائران از سراسر کشور در این مکان معنوی که آبروی شهر محسوب می‌شود، باشیم.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه