اخبار داغ

در نشست خبری جشنواره فیلم عمار مطرح شد؛

اهدای خنجر یمنی و جایزه ضد مردمی جشنواره عمار

اهدای خنجر یمنی و جایزه ضد مردمی جشنواره عمار
دومین نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار امروز دوشنبه هجدهم دی ماه در مجموعه «حسینیه هنر» با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا؛ دست‌اندرکاران برگزاری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار متشکل از سهیل اسعد دبیر جشنواره، محمد صادق شهبازی قائم‌مقام شورای سیاستگذاری جشنواره عمار و حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره روز دوشنبه هجدهم دی در قالب دومین نشست خبری این رویداد رسانه‌ای که در مجموعه «حسینیه هنر» برگزار شد، به تشریح برنامه‌های نهایی در حوزه‌های اجرایی این رویداد پرداختند.

سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار در ابتدای این نشست رسانه‌ای گفت: ما در حوزه برگزاری جشنواره عمار بحران «توزیع» داشتیم و در حالیکه تولید در شرایط بسیار ممتازی قرار داشت، اما در حوزه توزیع با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که می‌تواند برای ما قابل توجه باشد. همین بحران توزیع اساسا فلسفه وجودی برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار بود که خوشبختانه تا حد زیادی حل شده است.

وی افزود: در فرآیند هنری و رسانه‌ای، «توزیع» در میانه راه قرار دارد. اساسا فلسفه توزیع ارایه به مخاطب است و فکر می‌کنم در این ۱۴ دوره ما در حوزه مصرف با وجود تمام تلاش‌ها با مشکلی مواجه شدیم که عمده آنها متمرکز بر توزیع درون گفتمانی است. یعنی عمده محصولات ارایه‌شده در جشنواره متمرکز بر بچه‌های حزب‌اللهی شده که فقط آن‌ها بیننده آثار جشنواره هستند. در حالی که ماموریت اصلی ما توزیع در میان همه مخاطبان است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. موضوع فهم مخاطب و فهم مصرف‌کننده می‌باید بر اساس ذوق سلیقه‌های مخاطبانی باشد که می‌بایست فعالان جشنواره مردمی فیلم عمار به آن توجه کنند تا بتوانیم «بحران مصرف» را مرتفع کنیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار بیان کرد: یکی از مواردی که می‌توانیم به آن توجه کنیم بحث محتوا و قالب است. اینکه بتوانیم در فضای زمانی کوتاه حرف‌های عمیق بزنیم. چرا که این موضوع اهمیت خاصی در عصر حاضر دارد که حتما باید به آن تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. عنصر دوم تاثیرگذاری در مصرف، «جذابیت» است. به نظر من فضای امروز اقتضا می‌کند که به جذابیت ظاهری همراه با «تنوع» توجه کنیم. تنوع امروز یک باب اصلی است که احساس می‌کنم امروز در گفتمان انقلاب کمتر دیده شده است. بحث چهارم هم «خلاقیت» است که باید از قالب سنتی به سمت خلاقیت‌هایی برویم که امروزه با وجود امکانات کم هم می‌بایست مورد توجه باشد. در این چارچوب موضوع «بازاریابی» از مهم‌ترین اولویت‌های عماریون است که قبل از تولید آثارشان باید با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

اسعد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حضور جشنواره مردمی عمار در فضای مجازی تصریح کرد: عمار باید از قلب انقلاب اسلامی ایران اینفلوئنسر تربیت کند. اصلا ظرفیت عمار در این است که مدلی را معرفی کند تا او تبدیل به یک اینفلئونسر مردمی شود. روح عمار مبتنی بر مردم است. ما دنبال سلبریتی و اینفلوئنسر نیستیم، ما معتقدیم این جشنواره می‌بایست در تربیت این حوزه شاهد اتفاقات ارزشمندی باشد.

اهدای خنجر یمنی و جایزه ضد مردمی جشنواره!

حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره چهاردهم فیلم عمار ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه توضیح داد: بیش از ۳ هزار ۳۰۰ اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و با توجه به اینکه بخش‌هایی به این جشنواره اضافه شدند شاهد حضور پر تعداد هنرمندانی بودیم که برای ما قابل توجه بود.

وی افزود: بیشترین آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسیده متمرکز بر بخش مستند و فیلمنامه بوده است. البته کار بررسی آثار به اتمام رسیده و به زودی درباره جزییات آن اطلاع‌رسانی می‌شود. این در حالی است که ما از روز بیست و یکم تا بیست و نهم شاهد برگزاری جشنواره چهاردهم در سینما فلسطین خواهیم بود. البته ما برنامه‌های زیادی به ویژه در حوزه فلسطین و غزه را طراحی کردیم که درباره این موضوع در سایت جشنواره اطلاع رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: اهدای جایزه مردمی و قومیتی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره مردمی فیلم عمار بوده که در این چند دوره با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. امسال هم از طرف دوستان اهل یمن ساکن تهران خنجری به دبیرخانه ارسال شده که ما در این دوره از جشنواره خنجر نمادین را به فلیمساز برگزیده حوزه مقاومت تقدیم می‌کنیم. ما در این دوره از جشنواره که به نظر ما شگفتانه است، تصمیم داریم تا جایزه‌ای را رونمایی کنیم که مثل جایزه‌های معمول جشنواره‌ها نیست. این جایزه قرار است به کسانی داده شود که ضد مردمی‌ترین افراد هستند و فکر می‌کنم دربرگیرنده ویژگی‌ها و غافلگیری‌هایی است که در روزهای جشنواره اطلاع‌رسانی می‌شود.

آیین‌های نکوداشت هنرمندان در جشنواره چهاردهم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری آیین‌های نکوداشت چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم گفت: پاسداشت مازیار بیژنی به واسطه سه دهه حضور مستمر و انجام کارهای عدالت‌خواهانه در حوزه فلسطین و جبهه مقاومت در قالب شب طنز انقلاب اسلامی، پاسداشت محمد حسین لطیفی به واسطه کارهایی که در حوزه سینمای دفاع مقدس و فلسطین داشته، نکوداشت مرحوم پروانه معصومی به واسطه پنج دهه فعالیت در عرصه هنر انقلاب، نکوداشت سیدمحمد جوزی به واسطه ثبت تصویری خاطرات والدین شهدای گرانقدر عرصه دفاع مقدس، را داریم. جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» هم در این دوره از جشنواره به یکی از هنرمندان عرصه مقاومت اهدا می‌شود که نام هنرمند مورد نظر را در مراسم اختتامیه اعلام می‌کنیم. 

گدایی سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها را نمی‌کنیم

محمدصادق شهبازی قائم‌مقام شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم در این نشست رسانه‌ای با قرائت متنی انتقادآمیز، از انگیزه‌های برگزاری جشنواره مردمی عمار سخن گفت.

قائم‌مقام شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: ما به این سمت نرفتیم که از سلبریتی‌ها کاسبی کنیم. ما به سراغ هنرمندانی رفتیم که بر اساس داشته‌های مردمی و انقلاب اسلامی ایران کار تولید کنند. اگر هم اکنون به خودمان انتقاد می‌کنیم می‌بایست شرایطی را ایجاد کنیم که دایره مخاطبان را وسیع‌تر کنیم. به هر ترتیب اصل ما شناسایی ظرفیت هنرمندان است و از هر هنرمندی که حاضر باشد به داشته‌های مردم سر تعظیم فرود بیاورد، با آغوشی باز میزبانی خواهیم کرد. ما در فضای مجازی گدایی اینفلوئنسرها را هم نمی‌کنیم اما تلاش می‌کنیم تا نیروهایی را تربیت کنیم که بتوانند با مردم گفت‌وگو کنند.

در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه