اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سهم سینمای کودک تنها ۱۰ درصد از گیشه یک همتی سینماست

سهم سینمای کودک تنها ۱۰ درصد از گیشه یک همتی سینماست
به مانند همیشه سینمای کودک و نوجوان علی رغم ظرفیت و پتانسیل بالایی که در جذب مخاطبان کودک دارد، تنها ۱۰ درصد گیشه سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده که سهم بالایی از آن صرفا برای انیمیشن بچه زرنگ است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از ابتدای امسال تا امروز که روزهای پایانی دی ماه را می گذرانیم، ۵۱ فیلم سینمایی در ژانرهای مختلف کمدی، اجتماعی، دفاع مقدس و کودک راهی اکران عمومی سینماهای کشور شده است که از بین آنها تنها ۷ فیلم در حوزه سینمای کودک و نوجوان به اکران رسیده است یعنی نزدیک به ۱۴ درصد کل فیلم های اکران شده متعلق به سینمای کودک بوده است؛ عددی که نسبت به پتانسیل و ظرفیت بالای مخاطبان این حوزه، بسیار اندک است.

یک دهه ای می شود که انیمیشن های بلند سینمایی در اکران های عمومی جایگاه خود را پیدا کرده اند و توانسته اند علاوه بر اینکه مخاطبان کودک و نوجوان بسیاری را با سینما آشنا کنند، آنها را جزء مشتریان ثابت سینما دربیاورند. هرچند عدم سیاست گذاری مشخص سازمان سینمایی در جذب مخاطبان کودک و نوجوان، ضرر بزرگی را به گیشه سینمای ایران وارد کرده است و حالا به تازگی «زنگ سینما» به تصویب این سازمان رسیده تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش، هفته ای یک بار دانش آموزان را راهی سالن های سینمایی کنند؛ اتفاقی که می توانست در سال های دور بیافتد، اما با این حال باید از آن به نیکی یاد کرد.

امسال نیز به مانند سال های پیشین، صرفا انیمیشن های سینمایی در ژانر کودم گیشه خوبی داشته اند و باقی فیلم های سینمایی در این حوزه نتوانسته اند موفقیت چندانی به دست آورند؛ هرجند از میان این ۷ فیلم، سینمایی «نارگیل ۲» به دلیل پیش زمینه ای که این مجموعه نمایشی در شبکه نمایش خانگی داشته، حالا فیلم سینمایی آن با همان عروسک ها و با قصه ای جدید دوباره دل بچه ها را به دست آورده و گیشه خوبی را برای خود دست و پا کرده است.

بچه زرنگ صدرنشین سینمای کودک

از میان ۷ فیلمی که در این حوزه به نمایش درآمده، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» که اکران خود را از هفته اول پاییز شروع کرده و همچنان در حال فروش است، توانسته گیشه ای ۵۵ میلیاردی داشته باشد و ۶۴ درصد مخاطبان سینمای کودک را در امسال از آن خود کند. در ادامه جدول فروش و تعداد مخاطبان سینمای کودک ۱۴۰۲ را مشاهده می کنید.

ردیف

فیلم

آغاز اکران

کل فروش (تومان)

تعداد تماشاگر

۱

بچه زرنگ

۵ مهر ماه

۵۵ میلیارد و ۷۲۸ میلیون ۱۷۰۸۲۸۵

۲

نارگیل ۲

۱۸ مرداد ماه ۲۴ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ۶۴۲۸۸۶

۳

مسافری از گانورا

۱۵ آذر ماه ۵ میلیارد و ۲۰۴ میلیون ۱۵۲۲۰۶

۴

بابا سیبیلو

۲۶ فروردین ماه ۴ میلیارد و ۲۰۷ میلیون ۱۱۸۸۰۶

۵

سلفی با رستم

۸ آذر ماه ۱ میلیارد و ۶۲۱ میلیون ۴۳۵۴۹

۶

بچه های طوفان

۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۳۲ میلیون ۷۸۹

۷

میان صخره ها

۱۸ مرداد ماه ۲۶ میلیون ۵۹۵

امسال تا به این لحظه که در روزهای پایانی دی ماه به سر می بریم، فروش کل سینما از ۵۱ فیلمی که اکران شده، عدد ۹۵۹ میلیارد و ۳۳۳ میلیون تومان است که سهم سینمای کودک و نوجوان، ۹.۵ درصد این عدد یعنی ۹۱ میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان بوده است. همچنین تا به امروز ۲۲ میلیون و ۶۴۵ هزار نفر از فیلم های سینمای ایران دیدن کردند که دو میلیون و ۶۶۷ هزار نفر از آنها مشتریان سینمای کودک بوده اند یعنی حدود ۹ درصد کل تماشاگران سینمای ایران!

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه