صبح قزوین گزارش میدهد؛
امتحانات بدون فرجه و مصائب دانشجویان

بسیاری از افراد قبل از امتحان دچار اضطراب میشوند، البته مقداری استرس به آنها کمک میکند بهترین عملکرد را در جلسه امتحان داشته باشنداما برگزاری امتحانات بدون فرجه بین هر امتحان دغدغهای است که سبب گلایه دانشجویان قزوینی شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اضطراب امتحان از شایعترین مشکلات روانی و دغدغهای وسیع در بین دانشجویان محسوب میشود که میتواند در عملکرد تحصیلی فرد و موفقیت آن در امتحان اختلال ایجاد کند. یکی از عواملی که اخیرا دانشجوها با آن مواجه هستند و در امتحانات ترم گذشته برایشان مشکلساز شد بحث برگزاری فشرده امتحانات بدون در نظر گرفتن فرجه مناسب بود که استرس و اضطراب شب امتحان را برای آنها دوچندان کرد.
ترانه محمدی دانشجوی ترم ۶ کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) است که دغدغه دوران فشرده امتحانات را دارد.
وی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، در ارتباط با امتحانات ترمی دانشگاه بیان کرد: زمانبندی امتحانات بسیار فشرده و سخت است خصوصاً برای دانشجویان مهمان و انتقالی که با تمام شرایط سخت کنار آمدند و مجبور شدند درسهای سخت را باهم بردارند. به طور کلی فشاری که زمان امتحانات بر دانشجو وارد میشود بسیار بالاست و امید و روحیه دانشجو را خیلی ضعیف میکند.
دانشجوی قزوینی گفت: بسیاری از دانشجوها از این وضعیت ناراضی هستند و متاسفانه وقتی هم که اعتراض میکنند هیچ تدبیری اندیشیده نمیشود که سبب ناراحتی و سرخوردگی و تضعیف روحیه آنها میشود؛ شاید مسئولان دانشگاه این شرایط را درک نکنند اما خودم و مابقی دوستان که در یک روز دو امتحان را دارند در شرایط روحی بدی به سر میبرند.
محمدی تشریح کرد: مسئولین دانشگاهی میتوانند به جای فرجه یک هفته یا دو هفته بین امتحانات این تایم را تقسیمبندی کنند و بین هر امتحان حداقل دو روز وقت بدهند تا تمرکز دانشجو حداقل بر یک درس باشد و بعد از پشت سر گذاشتن آن با تمرکز بهتر برای امتحان بعدی آماده باشد.
دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) ادامه داد: این قضیه در مورد چینش اساتید برای انتخاب واحد هم صدق میکند چراکه دانشجوها فقط باید تنها گزینه ارائه شده را از روی اجبار انتخاب کنند.
وی تصریح کرد: متولیان امر حداقل برای یک بار هم که شده میتوانند به روش دانشجویان پیش بروند مخصوصاً در برنامهریزی امتحانات که فشار روحی آن قابل وصف نیست.
روش اشتباه ارزیابی دانشجو با یک برگه و تعدادی سوال
مریم بابایی دیگر دانشجوی قزوینی است که در مقطع کارشناسی ترم ۶ رشته مدیریت صنعتی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تحصیل میکند.
وی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، در رابطه با ارزیابی امتحانات دانشگاهی، بیان کرد: معتقدم برگزاری امتحانات دانشگاه همچنان به سبک دبیرستان اجرا میشود که متناسب با مقطع دانشگاه نیست چراکه هنوز روند دبیرستان اجرا میشود و نمره امتحانات را از ۲۰ قرار میدهند و یک یا دو نمره برای حضور و غیاب در نظر میگیرند که به نظر بنده این روش مناسب نیست.دانشجو بودن یعنی دانشجو در طول ترم باید مدام در حال فعالیتهای تئوری و عملی باشد و کار انجام دهد خصوصا در برخی از رشتهها مثل مدیریت صنعتی که نیاز به پروژه، تمرین و تکلیف و ... است.
این دانشجو ادامه داد: برای مثال؛ برای درسی مانند زبان تخصصی باید روش تدریس به طوری باشد که در طول ترم دانشجو در حال مقاله ترجمه کردن و فعالیتهایی از این قبیل باشد، در حالی که در طول ترم اکثر دوستان در درس زبان ضعیف هستند.
بابایی اافزود: در این دانشگاه برای امتحانات یک هفته فرجه درسی قرار میدهند و دانشجو باید در این مدت کم درسها را تقسیمبندی کند و بخواند و پس از این یک هفته به صورت متوالی و پشت سر هم بدون یک روز زمان استراحت تایم امتحان شروع میشود و حتی در برخی روزها که در یک روز دو امتحان همزمان است و در این صورت فشاری به دانشجو وارد میشود که اصلاً قابل وصف نیست.
بابایی یادآور شد: حجم مطالب بسیار زیاد است درست است که باید از ابتدای ترم کم کم مطالب درسی خوانده شود اما هر طور که حساب کنیم در تایم امتحانات این قضیه فرق میکند و فشار این موضوع که امتحان از ۲۰ نمره است و هیچگونه فعالیتهایمان را در طول ترم حساب نکردند، زیاد است؛ اساتید هم در آخر بر اساس نمره ارزیابی میکنند نه بر اساس یادگیری این موضوع به همه دانشجویان ثابت شده است.
وی در ارتباط با بازار کار درسهایش، خاطرنشان کرد: در رابطه با درسها باید ذکر کنم که واقعا اگر تدریس به درستی و صحیح انجام بشود در بازار کار به کارمان میآید و میتواند پیشرفت دانشجو را رقم بزند و تاکید میکنم که اگر به درستی تدریس شود. اساتید معمولا در کلاس که حضور پیدا میکنند به صورت تئوری تدریس میکند، بنده قبول دارم دانشجو هستم و همانطور که از اسم دانشجو پیدا است باید با تلاش و کوشش در جستوجوی علم باشم.
دانشجوی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در ادامه تصریح کرد: این مطلب واضح و صحیح است که دانشجو باید به دنبال علم باشد اما باید فرقی هم بین وی و استاد خود باشد و استاد پشت دانشجوی خود باشد و در تحصیل علم به دانشجویش کمک کند، و انتظاری که از اساتید میتوان داشت این است که؛ حداقل تمام نمره را برای برگه پایان ترم قرار ندهند.
وی در پایان تاکید کرد: از اساتید و مسئولین دانشگاهی انتظار داریم در این شرایط که دانشجو رکن مهمی از اجتماع را تشکیل میدهد حواسشان به دانشجو باشد و برای یک بار هم که شده است از نظرسنجی دوستان استفاده کنند و برنامهریزی تایم امتحانات را تغییر دهند و در جلسات یک تدبیری هم برای روش تدریس و نمرهدهی اساتید بیاندیشند.
معدل نباید آینده شغلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد
مینا دهقان دانشجوی ترم سه رشته علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) است که در گفتگو با خبرنگار حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در رابطه با امتحانات ترم، عنوان کرد: این ترم برای بنده و بقیه دوستان بسیار فشرده و سخت بود به طوری که بر روحیه بسیاری از دانشجویان تاثیر منفی گذاشته بود، برخی روزها دو امتحان همزمان در یک روز بود و این مسئله حقیقتاً اذیتکننده بود.
وی گفت: سطح امتحانات زیاد بالا نبود ولی باز هم بنابر ماهیت امتحان، دانشجو فشار و استرس زیادی را تجربه کرد و شاید برخی روزهایی که دو امتحان همزمان وجود داشت به حدی برخی از دوستان اضطراب و استرس داشتند که راهی درمانگاه میشدند.
دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: متاسفانه در سیستم آموزشی معدل بسیار تاثیرگذار است و این معدل داده شده توسط اساتید آینده شغلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار میدهد و اساتید بر این باورند که هرچه سختگیرتر باشند و نمره کمتری بدهند دانشجو باسوادتر خواهد شد اما به این نکته توجه ندارند که رفتار و کردار خودشان در میزان سواد دانشجو تاثیرگذار است.
دهقان در پایان تشریح کرد: هر درس میتواند فرجه مناسب خودش را بر اساس میزان سختی و آسانیاش داشته باشد و در این صورت تمرکز دانشجو در آن زمان بر یک درس است و میتواند موفق و مطلوبتر عمل کند و یکی دیگر از دغدغه دانشجویان این دانشگاه میتواند شروع و پایان طولانی ترمها باشد که تقاضا داریم برطرف شود.
امتحانات شاخصی برای اندازهگیری آموختههای فرد
مهدی قدرتی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم و فرهنگ سایت خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ در خصوص ارزیابی امتحانات بیان کرد: امتحان هدف نیست، امتحان شاخصی است برای اندازهگیری و ارزیابی آموختههای فرد و میتواند نشان دهد که انسان در سمت و سوی درست حرکت میکند یا خیر.
وی افزود: بنابراین نمیتوان آزمون و امتحان را به عنوان یک حقیقتی که باید به آن برسیم کتمان کنیم و یک چیز لازم و ضروری است اما نحوه و شکل آن یک مسئله جداگانهای است؛ عدالت آموزشی و ارزشیابی مسئله بسیار مهمی است که باید به درستی انجام شود.
عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه پیام نور قزوین ادامه داد: هنگامی که عدالت ارزشیابی صورت نگیرد؛ دانشجو لذتی از تحصیل خود نمیبرد.
قدرتی گفت: مسئله دیگری که در بحث ارزشیابی و آزمون حائز اهمیت است و بر خود آزمون مقدم است؛ شرایط روحی و روانی خود دانشجو، انگیزههای ساختاری دانشجو برای رفتن به سمت علم است که این شاخص بسیار تأثیرگذاری است. در برخی شرایط دست خود دانشجو نیست که نمیتواند آزمون خوبی را بدهد بلکه شرایط اجتماعی، زندگی، روحی و ... میتواند در انگیزههای فرد و یادگیری و ارائه آن دخیل باشد.
وی اظهار کرد: کیفیت آموزشی بسیار مهم است که اساتید در آن تعیینکننده هستند و کیفیت خوب به این معنا است که اساتید با دانش و علم روز آشنایی بیشتری داشته باشند و در این شرایط است که دانشجو میتواند رغبت بیشتری برای یادگیری داشته باشد.
عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه پیام نور قزوین اذعان کرد: اگر نظام آموزشی دانشگاهها برای ارزیابیها زمان درست و مطلوبی را طراحی کنند و امکان انتخابهای خوبی را به دانشجو بدهند، شرایط یادگیری خوبی را برایشان فراهم کنند و کلاس و اساتید خوب و مفیدی را برایشان داشته باشند، شیوههای مختلف ارزشیابی را به شکل کمی و کیفی داشته باشند، میتوانند به دانشجو برای انجام وظایف خود کمک کند.
قدرتی تشریح کرد: خود دانشجو یک مسئله بسیار بسیار مهم است. اینکه دانشجو با چه برنامهای رو به جلو حرکت میکند، آیا به عشق، انگیزه و رغبت سر کلاسهای درس حضور دارد و تمنای علم را دارد و یا ندارد؛ اینها شاخصهای هستند که خود دانشجو باید به آن توجه کند.
وی عنوان کرد: هنگامی که خود دانشجو این نکات مثبت را در خود داشته باشد به عادتها و شخصیت یادگیری میرسد و تشخیص میدهید که از چه نوع یادگیرنده است و بر اساس آن چیزی که آموخته متوجه میشود که تاملی است یا تکانشی و رویکرد مناسب خود را انتخاب میکند.
دانشجو باید از شیوههای مطلوب مطالعه استفاده کند
عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه پیام نور قزوین تصریح کرد: اینکه دانشجو چه مقدار از شیوههای یادگیری مطلوب و مفید استفاده میکند و به چه مقدار شیوههای مطالعه کردن را بلد است و میتواند در مواقع امتحان استرس خود را مدیریت کند و از همه مهمتر اینکه چه مقدار در این زمینهها بر خود کار کرده است.
قدرتی تاکید کرد: دانشجو این مسائل را به راحتی میتواند با برنامهریزی دقیق در طول یک ترم تحصیلی به نتیجه برساند و نباید خودش را شب امتحانی قرار دهد و برای آن زمان خود را مهیا کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر دانشجو مطالعه را برای شب امتحان قرار بدهد قطعاً استرسهای زیادی را متحمل میشود و این استرسها شاخصهای هستند که به فرد آسیب وارد خواهد کرد و ناگزیر است که این آسیبها را تحمل کند.
عضو هیات علمی روانشناسی دانشگاه پیام نور استان یادآور شد: اگر تلاش دانشجو بر این باشد که روش جدیدی را برای یادگیری پیاده کرده و زمان را خوب مدیریت کند و با برنامه رو به جلو حرکت کند و پنل خوبی برای خود داشته باشد قطعاً به استرس شدید شب امتحان نمیرسد.
قدرتی بیان کرد: مسئله شخصیتی کمالگرایی میتواند در فرد استرس ایجاد کند و شرایط بحرانی را برای وی رقم بزند، اینکه مدام بخواهد بهترین باشد با مشکل روبهرو خواهد شد و چه بسا اینکه فرد اگر درک کند یادگیرنده خوب، یادگیرنده تلاشگری است و نه کسی که میخواهد کامل و ۱۰۰ درصد یادبگیرد، در این صورت است که میتواند از عهده وظایفی که به آن محول شده برآید.
وی در پایان گفت: بنابراین استرس، کمالگرایی و استرسهای زیادی که شرایط شخصی برای وی ایجاد کرده است میتواند به فرد آسیب برساند و فرد باید در این قسمتها کار کند و درمان خوبی را در این زمینه داشته باشد و از سوی دیگر رفتار و عادتهای مناسبی را برای پیشبرد کار خود طراحی کند.
ارسال دیدگاه