اخبار داغ

یک استاد دانشگاه در ویژه‌برنامه «صبح انتخاب»:

شهابی: نمایندگان با نگاه محلی نمی‌توانند مشکلات ملی را حل کنند

شهابی: نمایندگان با نگاه محلی نمی‌توانند مشکلات ملی را حل کنند
یک استاد دانشگاه گفت: نماینده شدن رسالت سنگینی است، برخی نمایندگان مجلس متاسفانه نگاه ملی و بین‌المللی ندارند و رویکردشان در سطح محلی است با این نگاه نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ولی‌الله شهابی در ویژه‌برنامه «صبح انتخاب» در گفتگو با خبرنگار سرویس پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» اظهار کرد: روند انتخابات معمولاً تابع فضای سیاسی آن مقطع از انتخابات است، بخشی به مسائل داخل کشور و بخشی به مسائل فرامرزی و بخشی متاثر از اعتقادات مردم و آموزه‌های فکری و دینی آنان است.

وی افزود: اگر قرار است روند انتخابات را از منظر کمی بررسی کنیم و از نظر کیفی هم مورد ارزیابی داشته باشیم این است که از نظر کمی مشارکت مردم در مجلس اول کمتر از ۵۲ درصد بود و در اوج آن روند انتخابات مجلس ششم به مشارکت ۶۷ درصدی رسید در دوره‌ای نیز ۶۱ درصد مردم در انتخابات مجلس حضور داشتند.

داوطلبان باید قابلیت‌های خودشان را معرفی کنند

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات حضور کاندیداها بیش از ۳ برابر ادوار پیشین بوده است، تصریح کرد: حضور مردم تابعی از حضور کاندیداها و کیفیت حضور نامزدهای انتخاباتی است شخصیت‌هایی که متوازن قوی‌تر باشند حضور مردم در انتخابات پررنگ‌تر می‌شود.

شهابی یادآور شد: این روند برای ما تجربه سیاسی است که در این دوره باید دقت بیشتری داشته باشیم امیدواریم مردم با مشارکت پرشور خود در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت کنند هر کدام از داوطلبان در سطحی از قابلیت علمی، فرهنگی، اجتماعی، فنی و تخصصی هستند و هر کدام می‌توانند در کمیسیون‌های مختلف مجلس موثر باشند.

وی در خصوص نقش احزاب در مشارکت انتخابات گفت: گلستان یک ایران کوچک و رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد استان گلستان را می‌توان مبنا و معیاری برای میزان مشارکت مردم سنجید استانی که فرصت ممتاز به واسطه تنوع اقوام دارد به همین دلیل فرصت جوشندگی و تحرک، هم‌اندیشی و تعامل سیاسی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.

آزادی بیان است، بی‌انصافی نکنید

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر قرار است حزبی در کشور شکل بگیرد گلستان یک ظرفیت بزرگ است، از طرفی تنوع قومی شاید چالش‌هایی هم به وجود بیاورد بی‌احتیاطی فرهنگی و یا بی‌انصافی صورت بگیرد و بیشتر این موضوعات خودش را نشان بدهد.

شهابی توضیح داد: تجربه‌های سیاسی پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که حضور اقوام و مذاهب در استان همواره چشمگیر بوده و ما به این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در انتخابات ۱۱ اسفند مردم یک مشارکت خوب سیاسی را رقم بزنند.

وی گفت: استان گلستان به دلیل تنوع قومی و مذهبی همواره میدانی برای تعامل، گفتگو، انتقاد، شنیدن مطالبات مردم است برخی هم بی‌انصافی می‌کنند که آزادی بیان نیست اما رسانه‌های رسمی در استان گلستان ابراز وجود می‌کنند از هر حزب سیاسی، اساتید و دانشجویان و صحنه‌های اجتماعی و سیاسی و تنوع فکرها همه آزادانه نظرات خود را بیان می‌کنند.

عده‌ای می‌خواهند با رویکرد چالشی وجاهت سیاسی برای خود درست کنند

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر جاهایی احساس شود مردم ما را قبول ندارند نباید این را به حساب نظام بنویسیم مقبولیت‌ها کمک می‌کند ایده‌های خودمان را در شرایط خاص بیان کنیم.

شهابی ادامه داد: عده‌ای می‌خواهند با رویکرد چالشی وجاهت سیاسی برای خود درست کنند به طور کلی برخی احساس می‌کنند چون مردم قبولشان ندارند از این جهت عصبانی هستند می‌خواهند فرافکنی کنند و می‌گویند فضا برای گفتمان آزاد مهیا نیست سوالاتی که در اذهان مردم القا می‌کنند از نوع سوالات از پیش تعیین شده و با اهداف خاص است.

وی گفت: ذهنیت سیاه و خاکستری در ذهن مردم ایجاد می‌کنند رویکرد اعتراضی و آرای اعتراضی به مردم القا می‌کنند برای حفظ این دو رویکرد، نظام را به چالش می‌خواهند بکشند و این منصفانه نیست.

وظیفه نماینده قیچی زدن و آسفالت کردن نیست

این استاد دانشگاه افزود: تاریخ انتخابات را اگر بررسی کنیم می‌بینیم که اقوام و مذاهب می‌توانند خودشان و توانمندی‌هایشان را به منصه ظهور و بروز برسانند اگر این‌ها برای مردم قابل قبول باشد دیدیم که در اوج حاکمیت افرادی با سلیقه چپ روی کار آمدند و بالعکس هم اتفاق افتاده است.

شهابی گفت: امکان عرضه تمامی سلیقه‌های سیاسی در صحنه و میدان انتخابات وجود دارد فقط باید به درستی از فرصت‌ها استفاده شود.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس باید حزب‌محور باشد یا برنامه محور، توضیح داد: کسی که احساس تکلیف دارد باید باری که می‌خواهد بلند کند ارزیابی کند آیا این بار در وزن او هست یا خیر، رسالت نمایندگی رسالت سنگینی است، نماینده نباید محلی فکر کند و فقط به فکر قیچی زدن، آسفالت کردن و ... باشد اگرچه این‌ها نیازهای مردم است اما حیطه نمایندگی فراتر از این‌هاست.

برخی نمایندگان محدود و متوقف به معلومات محلی شدند

این استاد دانشگاه گفت: نماینده باید در صحنه بزرگ نظام قانونگذاری ایفای نقش و ریل‌گذاری کنند تا نظام اجرایی کارش را به درستی انجام دهد، راهبردهایی تعیین کنند تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشد اما برخی نمایندگان بیشتر محدود و متوقف به معلومات محلی شدند، در حالی که به مسائل کلی نظام توجه نمی‌شود تا اقتصاد کشور بر اساس نیاز مردم برنامه‌ریزی شود.

شهابی بیان کرد: توجه به سیاست‌های خارجی، امنیتی و فرهنگی باید جزو اولویت‌ها باشد و بر اساس برنامه‌های تدوین شده با نظرات حلقه‌های نخبگانی بهترین تصمیمات انجام شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه