اخبار داغ

سالنامه ورزش ایران در سال 1402؛

پرسپولیس روی گسل زلزله؛ از درون تا بیرون!/ سال سه گانه، قهر و اعتصاب

پرسپولیس روی گسل زلزله؛ از درون تا بیرون!/ سال سه گانه، قهر و اعتصاب
در سالی که گذشت ورزش ایران رویدادهای مختلفی را تجربه کرد و فراز و نشیب زیادی داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالی که گذشت ورزش ایران چند رویداد مهم و کلیدی را پشت سر گذاشت سال 1402 یک سال شلوغ و پررویداد برای ورزش ایران بود و اتفاقات گوناگونی در بدنه ورزش رخ داد. ورزش ایران در این سال شلوغ نتایج پر فراز و نشیبی گرفت. پرسپولیس سال 1402 را با اتفاقات عجیب و غریبی پشت سر گذاشت اما با نگاهی به آنچه طی 20 سال اخیر در این باشگاه اتفاق افتاده دیگر هیچ چیز در پرسپولیس چندان غیر معمول و عجیب و غریب نیست و هواداران این تیم را غافلگیر نمی‌کند.

سال 1402 برای پرسپولیس خیلی خوب شروع شد و با یک اتفاق تاریخی پیش رفت اما این تیم تابستان خوبی را سپری نکرد و مشخص بود که حواشی اوج خواهد گرفت و ممکن است به بدنه تیم قهرمان لطماتی وارد کند. پاییز پرسپولیس پرحاشیه بود و اتفاقات عجیبی در خود داشت و در شروع زمستان آنچه نباید اتفاق می‌افتاد، رخ داد.

فصل شکستن رکوردها

پرسپولیس در آخرین مسابقه سال 1401 مقابل سپاهان شکست خورد و از حریفانش در جدول عقب افتاد اما در شروع سال جدید همه چیز به شکل دیگری پیش رفت.

پرسپولیس شروعی عالی در سال جدید داشت و هفت بازی پیاپی لیگ از جمله دربی برگشت را برد تا با استفاده از لغزش سپاهان قهرمانی لیگ را به دست بیاورد. این قهرمانی برای یحیی و تیمش به خاطر از دست دادن جام سال قبل از آن در رقابت با استقلال اهمیت بسیاری داشت. همچنین یحیی گل محمدی در رقابت با دو مربی پرتغالی، ساپینتو در استقلال و مورایس در سپاهان که با توپ پر وارد رقابت‌ها شده و هزینه‌های زیادی برای بستن تیم‌های خود متقبل شده بودند، اهمیت زیادی به عنوان یک مربی موفق ایرانی داشت.

با فاصله کوتاهی از قهرمانی در لیگ، پرسپولیس فینال حذفی را هم از استقلال برد و گل محمدی اتفاق تاریخی سال 1398 با برانکو و سال 1378 با علی پروین را تکرار کرد. با دبل قهرمانی، پرسپولیس به صورت خودکار صاحب سوپرجام هم شد تا درخشان‌ترین فصل یحیی در این تیم رقم بخورد.

با این 3 جام یحیی گل محمدی تقریباً هر آنچه برانکو در پرسپولیس به دست آورده بود را صاحب شد و تنها با یک سوپرجام کمتر یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ باشگاهش لقب گرفت.

تابستان داغ با گلایه و انفعال

برای تیمی که سه‎‌گانه گرفته بود ورود پرقدرت به نقل و انتقالات اهمیت بسیاری داشت و پرسپولیس باید قوی‌تر می‌شد اما تعداد خروجی‌ها با ورودی‌های تیم هرگز بالانس نشد. از همان شروع نقل و انتقالات گل‌محمدی با گله‌گزاری از مدیریت باشگاه درخواست شرایطی بهتر برای تیمش داشت و همان روزها گفته شد او بیشتر به سمت اعضای هیأت مدیره و رودرروی درویش قرار گرفته است.

یحیی که قبل‌تر شایعاتی مبنی بر خستگی و جدایی‌اش از پرسپولیس شنیده می‌شد، سر کارش برگشت اما مشخص بود از وضعیت نقل و انتقالات رضایت ندارد. پرسپولیس کنعانی‌زادگان و زاهدی را برگرداند، ریگی را در اختیار گرفت و در پایان نبیل باهویی را به عنوان مهاجم خارجی جذب کرد اما همین خرید باشگاه که بدون هماهنگی با کادر فنی انجام شد زمینه دیگری برای تقابل و مشکلات بیشتر درویش با یحیی شد تا اختلافات آنها پررنگ‌تر شود.

داستان جدایی بیرانوند و احتمال انتقالش به استقلال یکی از حاشیه‌های بزرگی بود که تابستان پرسپولیس را داغ کرد اما سر آخر این نمایش با عقد قرارداد جدیدی با این دروازه‌بان به پایان رسید. جدایی آل کثیر هم به خاطر پیشنهاد بالاتر سپاهان حاشیه بزرگی بود که هواداران را رودرروی او قرار داد.

شروع فصل با مشکلات مالی، جدایی کریم باقری و نرفتن به اردوی خارجی برای چهارمین سال متوالی نیز تردیدهای بزرگی را نسبت به موفقیت دوباره این تیم به وجود آورد؛ بخصوص اینکه با تعیین سقف قرارداد برای باشگاه اوضاع بدتر هم شد و در حاشیه این ماجرا به خاطر مالیات قرارداد گولسیانی یک امتیاز از این تیم کم شدکه چند ماه بعد برگشت.

از قهر تا حذف از آسیا

شروع فصل پاییز و لیگ قهرمانان با استقبال عجیب مدیریت باشگاه پرسپولیس از رونالدو و النصر حواشی عجیبی برای سرخ‌ها ایجاد کرد و بعد از آن مصدومیت‌ها و همان ناکارآمدی و انفعال در نقل و انتقالات تابستانی باعث شد پرسپولیس در بازی آخر مرحله گروهی با شکستی ناباورانه مقابل الدحیل از لیگ قهرمانان حذف شود. اتفاق تلخ‌تر اما مواجهه هواداران ناراضی پرسپولیس با یحیی گل محمدی بود که با پرتاب بطری خواستار جدایی او شدند و ستون‌های کاخ امپراطوری او همان روز فرو ریخت.

حاشیه بعدی این حذف جریمه کسر 10درصد قرارداد بازیکنان بود که باعث اعتصاب چند روزه در تمرینات سپس بیانیه عجیب بازیکنان علیه درویش شد که البته یحیی خودش را از این ماجرا کنار کشید.

پرسپولیس دربی برده را هم در ثانیه‌های آخر با قضاوتی پرحاشیه و عجیب و تصمیمات عجیب کمک داور ویدیویی با مساوی عوض کرد تا از حریف سنتی عقب بیفتد و همین مسأله باعث شد تا هواداران پرتوقع پرسپولیس یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ باشگاه‌شان را به باد انتقاد بگیرند.

فصل سرد جدایی

در آخرین بازی نیم‌فصل و در رفسنجان یحیی گل‌محمدی استعفا کرد. بعد از آن همه تصور کردند این هم مثل قهر و استعفاهای قبلی در جهت فشار گذاشتن روی باشگاه برای گرفتن بازیکنان بهتر و امکانات بیشتر است اما گل‌محمدی جدی بود و بعد از دو هفته از عبور شایعات مختلف سرانجام قراردادش را فسخ کرد و جدا شد.

با جدایی او مدیران باشگاه دنبال گزینه خارجی در حد و اندازه قهرمانی افتادند و دو هفته‌ای هم با اسم برانکو مانور دادند اما سر آخر اوسمار دستیار برزیلی یحیی را در مسند سرمربیگری نشاندند که با اعتراض شدید هواداران و پیشکسوتان مواجه شد. در عین حال پرسپولیس بعد از چهار سال و نیم بالاخره به اردوی خارجی رفت و موفق شد در ازای از دست دادن 4 بازیکن 4 خرید جدید داشته باشد و بعد از تغییرات در کادر فنی با وجود باخت اول در اراک کم‌کم به ثباتی نسبی برسد و اوسمار هم رضایت هواداران پیشکسوتان را جلب کند.

پرسپولیس در روزهای پایانی سال دوباره به کورس قهرمانی لیگ برتر برگشت و حالا با اوسمار ویرا سرخ ها دوباره امیدوار شده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه