اخبار داغ

بغداد:

آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند

آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
وزیر دفاع عراق امروز (سه‌شنبه) از تداوم گفت‌وگوها درباره خروج نظامیان و ائتلاف آمریکایی از کشورش خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «ثابت محمد العباسی» وزیر دفاع عراق روز سه‌شنبه گفت: «گفت‌وگوها درباره خروج ائتلاف همچنان ادامه دارد و این خروج بررسی شده و تدریجی است».

وی در گفت‌وگو با شبکه «الحدث» گفت: «پس از خروج نیروها با اکثر کشورهای ائتلاف قراردادهای دوجانبه منعقد خواهیم کرد».

العباسی تصریح کرد: «واشنگتن به روش و زمان خروج فکر می‌کند و ما نیز در حال انجام همین کار هستیم. با واشنگتن توافق کردیم که عرصه عراق را از سوریه جدا کنیم؛ چراکه آمریکا معتقد است که عرصه سوریه به حضور این کشور نیاز دارد».

او ادامه داد: «داعش بیش از ۹۷ درصد از قدرت خود را از دست داده و در برهه فعلی به صورت گروه‌ها پراکنده ظاهر می‌شود».

در پی حمله تروریستی آمریکا و شهادت حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد.

کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا طی برهه اخیر ۲ نشست را برای بررسی جدول زمانی خروج نظامیان ائتلاف و در راس آن‌ها آمریکا از عراق برگزار کرده‌است. اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) در بغداد برگزار شده بود.

العباسی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره پرونده حملات ترکیه به خاک عراق نیز اعلام کرد: «ما با ترکیه توافق کردیم که وزارت کشور نقطه صفر در مرز را حفظ کند».

او در این باره تاکید کرد: «هیچ توافقی با ترکیه درخصوص عملیات مشترک علیه حزب کارگران کردستان وجود ندارد و ما اجازه نخواهیم داد که اراضی عراق سکوی پرتابی برای خرابکاری باشد، چه توسط پ.ک.ک و چه توسط طرف‌های دیگر».

وزیر دفاع عراق همچنین از تلاش جدی با اقلیم کردستان این کشور برای پایان دادن به پرونده پ.ک.ک خبر داد.

او همچنین اظهار کرد: «ارتش عراق باید زیرساخت‌های خود را به وضعیت قبل از سال ۲۰۰۳ بازگرداند و ارتش می‌تواند پس از خروج ائتلاف، امنیت را حفظ کند».

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه