اخبار داغ

حجت‌الاسلام محمد صدیقی قهفرخی در گفتگو با دانا؛

نقاشی و خوشنویسی از تابلو های جبهه تا کتابت قرآن و کلاس آموزش خطاطی

نقاشی و خوشنویسی از تابلو های جبهه تا کتابت قرآن و کلاس آموزش خطاطی
یک روحانی هنرمند با استفاده از هنر خود در علوم اسلامی، آموزش‌وپرورش بیش از ۴۰۰ خطاط را در راس امور فرهنگی شهرستان قهفرخ از توابع استان اصفهان قرار داد.

حجت‌الاسلام محمد صدیقی روحانی خوش‌نویس، هنرمند و نقاش در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: من از کودکی علاقه خاصی به هنر نقاشی داشتم و بعدها، پس از حضور در جبهه‌ها از این هنرم در نقاشی و خطاطی در تابلوهای (خسته نباشی رزمنده و...) استفاده کردم و آنجا بود که به خوشنویسی گرایش جدی پیدا کردم و بیشتر وقت خود را روی یادگیری خط نستعلیق گذاشتم.  

وی ادامه داد: در شهر ما یعنی قهفرخ در استان اصفهان اساتید مجرب و به نامی وجود نداشتند؛ لذا مجبور بودم برای ادامه یادگیری خود به شهرهای بزرگ‌تر مراجعه کنم و از اساتید خوشنویسی استفاده کنم تا بتوانم آن‌گونه که بایدوشاید هنر خطاطی خود را ادامه دهم.

وی افزود: بنده بعدها از محضر اساتید اصفهان و اساتید شهرکرد و انجمن خطاطی این شهرها استفاده و بسیار بهره بردم و این آموزش ادامه داشت تا به مقام استادی در این هنر برسم.

وی افزود: در این مدت با وجود فاصله ۸۰ کیلومتری تا اصفهان تمام سعی خود را کردم تا از اساتید اصفهانی مثل دکتر معین استفاده کنم و در شهر اصفهان یکی از کارهایی که می‌کردم این بود که از کاشی‌های اصفهان الگو بگیرم و با نقاشی از روی آنها این آثار هنری را کپی کرده و با الهام از آنها خوشنویسی را در این زمینه استفاده کنم که البته بیشتر استفاده من در خطاطی از خط ثلث است که در متون مذهبی از جمله کتابت قرآن استفاده می‌شود و از همین رو با تأدیب اساتیدی مثل استاد قناعت در اصفهان به کتابت قرآن روی آوردم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ اثر قاب گرفته و آماده دارم که به برخی از نمایشگاه‌ها از جمله نمایشگاه امام رضا هدیه کرده‌ام و همیشه سعی نمودم تا از هنرم در خدمت فرهنگ و تبلیغ استفاده کنم.

این روحانی افزود: بعدها در شهر قهفرخ اقدام به آموزش بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارآموز کردم و پس از اینکه سال‌ها در قم تحصیل می‌کردم در برگشت به وطن این فعالیت را از مسجد آغاز کردم و باعث افتخار است که اکنون بسیاری از کارآموزان و هنرجویانم در جایگاه‌های استادی و استاد تمامی هستند و در این زمینه بسیار رشد و تعالی داشتند تا جایی که یکی از هنرجویانم که نقاشی تک کار می‌کند و نمایشگاه‌های بسیار موفقی دارد در کشورهای اطراف به‌خصوص کشورهای عربی از هنر خود استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث آموزش به‌نوعی من سعی کردم که زکات علم خود را داده باشم.

این هنرمند گفت: هنر خطاطی سه مرحله دارد مرحله اول تمرین مرحله دوم عادت و مرحله سوم ملکه است، و کسی که می‌خواهد در خوشنویسی بسیار رشد کند باید به حالت ملکه برسد.

وی در پایان افزود: یک سال و دو سال برای یادگیری این هنر کم است و این هنر نیاز به ممارست و تمرین بسیار زیادی دارد و من به کسانی که در این مسیر هستند توصیه می‌کنم که ریزه‌کاری‌های این هنر را به‌خوبی یاد بگیرند تا بتوانند آن‌گونه که بایدوشاید از این هنر در گسترش هنرهای اسلامی استفاده کنند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه