اخبار داغ

دغدغه آب شرب روی میز بررسی؛

تشنگی گرگان با آب سد برطرف می‌شود

تشنگی گرگان با آب سد برطرف می‌شود
بیش از ۹۰ درصد تأمین آب شرب در گرگان وابسته به آب‌های زیرزمینی است و گرگان تنها مرکز استانی در کشور است که نتوانسته از آب سد برای شرب استفاده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، قصه تکراری کمبود آب شرب گرگان با توجه به نزدیکی فصل تابستان و گرمای هوا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد، گرچه اقدامات خوبی با تزریق بودجه‌های میلیاردی در دولت سیزدهم برای رفع این دغدغه مردمی صورت گرفت و قطعی آب در گرگان را تا حدودی کاهش داد اما مشکل کم‌آبی هنوز دغدغه مردم است.

کارشناسان و مسئولان متولی معتقد هستند که راه‌های متعددی برای جبران کم‌آبی در این منطقه وجود دارد و نباید تامین آب شرب گرگان فقط وابسته به آب‌های زیرزمینی باشد و ۹۰ درصد منابع آبی زیرزمینی منطقه را تخلیه کند، چراکه این اتفاق منجر به اتمام ذخایر آبی و مشکلاتی نظیر فرونشست زمین خواهد شد.

از طرفی برای تامین آب شرب مردم گرگان روش‌های دیگری مانند شیرین‌سازی آب دریا، استفاده از آبهای نامتعارف و آب سد پیشنهاد شده است تا بخشی از کمبود مسئله آب از این طریق جبران شود.  

یکی از دغدغه‌های مردم گرگان این است که امسال وضعیت تامین آب شرب شهروندان چگونه است و آیا در فصل تابستان و گرمای هوا با جیره‌بندی آب مواجه هستیم؟

*مرکز گلستان بی‌بهره از سد برای تامین آب شرب

مدیر آب گرگان در خصوص وضعیت آب شرب در فصل تابستان و اینکه آیا با قطعی و یا کمبود آب مواجه خواهیم بود یا خیر، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» گفت: استان گلستان یکی از معدود استان‌هایی است از آب سد برای تامین آب شرب بی‌بهره است.

رضا سوخته‌سرایی افزود: ۹۰ درصد مراکز استان‌های کشور از آب سد برای تامین آب شرب استفاده می‌کنند تنها مرکز استانی که از این مزیت بی‌بهره مانده شهرستان گرگان است و تامین آب شرب مردم این منطقه ۱۰ درصد از طریق آب سطحی و ۹۰ درصد آب زیرزمینی است.

وی با اشاره به وضعیت بارشی خوب طی سال جاری گفت: شرایط اقلیمی خوب باعث شده تا امسال مشکل کمتری در زمینه کمبود آب داشته باشیم.

*۵۰ نقطه از نشت‌های پنهان تاکنون مشخص شد

مدیر آب گرگان با بیان اینکه سال گذشته در گرگان ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داشتیم، افزود: این مشکل امسال به دلیل مهندسی تاسیسات همچنین مدیریت و اصلاح شبکه تا حدودی برطرف شده است.

سوخته‌سرایی با تاکید بر اینکه ۵۰ نقطه از نشت‌های پنهان تاکنون مشخص شده است، گفت: در حال حاضر رفع نشتی مورد پیگیری است همچنین ۶۰ دستگاه فشارسنج نصب کردیم و رصد می‌کنیم آن مناطقی که آب با فشار است فشار شکن کنیم تلاش ما این است که مهندسی آب را در منابع تامین چاه‌ها انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات کم‌آبی باید حتما از آب سد استفاده سود، توضیح داد: تنها چاره رفع کم آبی در گرگان استفاده از آب سد و آب‌های سطحی همچنین آب شیرین‌کن است.

* از دست دادن ۳۰ درصد آب زیرزمینی به خاطر فصل کشاورزی

مدیر آب گرگان با بیان اینکه مسئولیت تامین آب گرگان با آب منطقه‌ای است، گفت: حتما برای تامین آب شرب شهروندان از طریق آب سطحی و سد باید برنامه‌ریزی شود.

سوخته‌سرایی با اشاره به مصرف بی‌رویه آب با شروع فصل کشاورزی گفت: ۳۰ درصد آب زیرزمینی را به خاطر فصل کشاورزی از دست می‌دهیم و از طرفی مصرف آب در تابستان هم افزایش می‌یابد به همین دلیل دغدغه کم‌آبی در این فصل بیشتر به چشم می‌آید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه