اخبار داغ

لزوم تقویت تیم‌های آسیایی؛

رقابت ایران با قطر و امارات برای بازگشت؛ علت کاهش سهمیه باشگاهی در آسیا چیست؟!

رقابت ایران با قطر و امارات برای بازگشت؛ علت کاهش سهمیه باشگاهی در آسیا چیست؟!
سهمیه باشگاهی فوتبال ایران در رقابت‌های جدید آسیایی کاهش یافته که این مسئله رقابت با قطر و امارات‌متحده‌عربی را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ فصل جدید رقابت‌های باشگاهی فوتبال آسیا در 3 رده مختلف در حالی از شهریورماه سال جاری آغاز خواهد شد که لیگ قهرمانان نخبگان آسیا، لیگ قهرمانان 2 آسیا و لیگ چالش آسیا؛ 3 ضلع مثلث تورنمنت‌های جدید باشگاهی AFC هستند که به تأسی از رقابت‌های اروپایی برای قاره کهن درنظر گرفته شده است.

بر اساس نتایج نمایندگان باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا 2023-2022؛ از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از امتیازدهی‌های فرمولی، 2 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم (پلی‌آف) برای فصل نخست لیگ قهرمانان نخبگان آسیا به فوتبال ایران اختصاص داده شده و از همین رو باشگاهی از ایران در سطح 2 فوتبال آسیا یعنی لیگ قهرمانان 2 نماینده‌ای نخواهد داشت.

استقلال و پرسپولیس با قرار گرفتن در کورس صدرنشینی فصل بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران، سهمیه‌های خود برای فصل بعد را مانند الهلال و النصر عربستان یا السد قطر قطعی کرده‌اند اما قهرمان جام حذفی می‌بایست در دیدار اول پلی‌آف از سد شباب‌الاهلی امارات‌متحده‌عربی عبور کند و در صورت موفقیت، رودرروی نماینده فوتبال قطر قرار خواهد گرفت.

افت محسوس کیفیت و نتایج ناموفق نمایندگان فوتبال ایران در فصل اخیر لیگ قهرمانان که با قهرمانی تیم فوتبال العین از امارات به پایان رسید اما باعث شده تا AFC برای فصل دوم تورنمنت جدید خود یعنی 2025-2026 به کاهش سهمیه‌های فوتبال ایران تصمیم گرفته و بر اساس اعلام رسمی، سهمیه ایران برای ACLE به 1 + 1 کاهش یافت.

با این تصمیم کمیته برگزاری مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا یک تیم از کشورمان در مرحله گروهی لیگ نخبگان شرکت می‌کند و تیم دیگری از ایران، بخت خود را برای حضور در لیگ نخبگان در مرحله پلی‌آف این مسابقات می‌آزماید. کشورمان یک سهمیه هم در سطح دوم فوتبال باشگاهی آسیا (لیگ قهرمانان آسیا 2) خواهد داشت.

عربستان‌سعودی و ژاپن با کسب 3 سهمیه مستقیم لیگ نخبگان و یک سهمیه در لیگ قهرمانان2، گوی سبقت را در این زمینه از سایر کشورها ربوده‌اند. امارات، قطر، کره جنوبی و چین هم 1+2 سهمیه در لیگ نخبگان و یک سهمیه در لیگ قهرمانان2 کسب کرده‌اند که این به معنی رقابت فوتبال ایران با قطر و امارات برای بازگرداندن آن یک سهمیه است.

با توجه به فاصله امتیازی با قطری‌ها بازگشت به رده سوم و افزایش سهمیه فوتبال ایران در لیگ نخبگان چندان دور از ذهن نیست؛ چرا که امتیازات فصل آینده تورنمنت‌های آسیایی تاثیر زیادی در سهمیه فصل 2027-2026 خواهد داشت. ما در این فصل 9.300 امتیاز گرفتیم درحالی‌که قطری‌‌ها 8.100 امتیاز کسب کردند و اگر نمایندگان ما در لیگ الیت بتوانند عملکرد خوبی برابر تیم‌های این کشور داشته باشند، جبران فاصله 1.690 امتیازی اصلا کار سختی نیست.

بدون تردید جدال قهرمان جام حذفی در مرحله دوم پلی‌آف لیگ قهرمانان نخبگان آسیا با تیمی از قطر که الغرافه خواهد بود، تأثیر شگرفی بر امتیاز ایران در این رده‌بندی خواهد گذاشت. در صورت موفقیت نماینده لیگ نخبگان در پلی‌آف، به احتمال زیاد فاصله کاهش یافته و حتی می‌توانیم به بازگشت به جایگاه فعلی امیدوار باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه