اخبار داغ

حق را به داور می‌دهم؛

ممبینی: پرونده فساد فوتبال در مرحله بازپرسی است/ واقعا نمی‌توان قطعی گفت گل پرسپولیس آفساید بوده یا نه؟

ممبینی: پرونده فساد فوتبال در مرحله بازپرسی است/ واقعا نمی‌توان قطعی گفت گل پرسپولیس آفساید بوده یا نه؟
دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره صحنه گل پرسپولیس به مس گفت: من در مورد آن صحنه، حق را به داور می‌دهم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال بعد از برگزاری جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: آقای اصولی سخنگوی فدراسیون به دلیل برگزاری رقابت‌های لیگ یک به محل برگزاری مسابقات رفتند و به همین دلیل من در خدمت شما هستم. آقای افشاریان هم در جلسه امروز حضور نداشتند. ان‌شاءالله در جلسات بعدی که موضوعات دادگاه برطرف شود، حاضر می‌شوند. همه ما منتظر صدور رأی جلسه دادگاه هستیم. ایشان فعلاً استعفا کرده است تا از حواشی دور باشد و احکام دادگاه هم صادر شود. ان‌شاءالله بعد از آنهم فدراسیون فوتبال تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فدراسیون فوتبال خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران را احضار کرده، گفت: من اطلاعی ندارم. معمولاً ما را در مورد این مسائل در جریان قرار نمی‌دهند، چون احضارها را به خود اشخاص خبر می‌دهند. اگر خبری به ما برسد، حتماً به شما اطلاع می‌دهیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در مورد آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال و اخبار زیادی که از این پرونده به گوش می‌رسد، تصریح کرد: وقتی یک مسائلی در فوتبال به وجود بیاید، خیلی‌ها به درست یا غلط به آن دامن می‌زنند. شاید اطلاعات ما خیلی زیاد نباشد. ما از مراجع ذیربط خواستیم که به ما اطلاعاتی بدهند تا در جریان قرار بگیریم. ان‌شاءالله وقتی دادگاه به نتیجه رسید، فدراسیون فوتبال در جریان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر فکر کنم پرونده در مرحله بازپرسی باشد.

ممبینی راجع به صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های لیگ برتری، اظهار داشت: باشگاه سپاهان بدون هیچ جریمه و قید و شرطی توانست مجوز حرفه‌ای را کسب کند. باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، فولاد خوزستان، تراکتور و آلومینیوم نیز مجوز حرفه‌ای را با یکسری مشکلات جزئی دریافت کردند. البته این مشکلات به کمیته انضباطی ارجاع خواهد شد تا اگر نیاز باشد یکسری جرایم برای‌شان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بعضی باشگاه‌ها مثل پیکان، شمس آذر و نساجی و هوادار هم مجوز ملی را دریافت کردند، ولی مجوز حرفه‌ای را به دلیل یکسری آیتم‌هایی که وجود داشت، نتوانستند دریافت کنند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال، با هشدار به باشگاه‌هایی که حتی موفق به کسب مجوز ملی نشدند، خاطر نشان کرد: متأسفانه باشگاه‌های استقلال خوزستان، ذوب‌آهن، نفت، مس رفسنجان و ملوان نتوانستند حتی مجوز ملی را دریافت کنند. هنوز الزامات به شکلی نیست که به آنها اجازه تیمداری ندهیم و فرصت دارند. به طور جدی باید این باشگاه‌ها و باشگاه‌هایی که قصد تیمداری در لیگ برتر را دارند، تلاش کنند تا مجوز ملی دریافت کنند.

ممبینی تصریح کرد: با این باشگاه‌ها در مکاتبه هستیم تا هیئت مدیره، مدیران، مالکین باشگاه‌ها شرایط را درک و طوری برنامه‌ریزی کنند که در آینده مشکلی به وجود نیاید.

وی درباره گلی که تیم پرسپولیس در دیدار دیشب مقابل مس رفسنجان به ثمر رساند و ظاهراً مشکوک به آفساید بوده، نیز گفت: یکی از جذابیت‌های لیگ امسال ما این بود که قهرمان در هفته آخر مشخص شد و در چهار یا پنج هفته پایانی همه در تب و تاب بودند. به همه باشگاه‌ها تبریک می‌گویم که در این رقابت خوب فدراسیون فوتبال را همراهی کردند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: در مورد آن صحنه نمی‌خواهم نظر بدهم، چرا که سخت است ولی آفساید یا غیرآفساید، کسی به طور قاطع نگفته بود که آفساید است، چون من نظر کارشناسان را دیدم. در آفساید باید صد درصد مطمئن باشید. واقعاً یک دو یا چند سانتیمتر برای تعیین آفساید کار خیلی سختی است که با چشم غیرمسلح این موضوع را تعیین کنیم. حتی با وجود کمک داور ویدیویی کار سخت است. داور باید در  یک لحظه ببینید، آنالیز کند و تشخیص بدهد.

ممبینی تصریح کرد: من در مورد آن صحنه، حق را به داور می‌دهم. در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم همینطور است که وقتی چند نظر درباره یک صحنه وجود داشته باشد حق را به داور می‌دهند.

«در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر شاهد انواع و اقسام بیانیه‌ها و اعتراضات بودیم، در فصل بعدی برای این موضوع هم تدبیری اندیشه خواهد شد؟»، وی در واکنش به این پرسش، گفت: به هر حال ما یک خانواده بزرگ به نام فوتبال هستیم. فوتبال بدون بازیکن، مسئول، داور واقعاً نمی‌شود. همه ما با هم یک تیم هستیم. اینجا هم یک تیم قهرمان می‌شود و همه باید به هم احترام بگذاریم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: به هر حال یکسری مشکلات تصمیمی هم وجود دارد. تشخیص من و شما با هم متفاوت است و همه ما انسان هستیم. به نظرم همه باید به هم احترام بگذاریم و بازی جوانمردانه فقط پرتاب اوت نیست، بلکه نحوه صحبت و بیان هم شامل این موضوع می‌شود.

ممبینی درباره اینکه آیا قوانین و آیین‌نامه‌های انضباطی فوتبال ما دچار مشکل هستند، گفت: ارکان قضایی و آیین‌نامه انضباطی ما نوشته شده است. شاید براساس فرمایش جنابعالی به هر حال مشکلاتی وجود داشته باشد، ولی ما بخواهیم اینجا قانون را اجرا کنیم باید همه ما به تصمیمات احترام بگذاریم. هر صحبتی از دهان من بیرون بیاید دیگر قابل کنترل نیست. اجازه بدهیم مردم لذت ببرند. بالاخره شما فوتبال روز دنیا را مشاهده می‌کنید، مرتب تیم‌ها برنده و بازنده می‌شوند و این چرخه وجود دارد. الان لیگ تعطیل شد و دوباره سه ماه بعد کار آغاز می‌شود. باید بازیکنان، مربیان، مدیران و فدراسیون همه به هم احترام بگذاریم تا به جذابیت فوتبال‌مان کمک کنیم.

«به هر حال طیف گسترده‌ای از اهالی فوتبال که طرفدار استقلال هستند و نسبت به تصمیم فدراسیون مشکوک. حالا اگر مدام بخواهیم لاپوشانی و جریمه انجام بدهیم، درست نیست. مثل همین صحنه مشکوک گل پرسپولیس مقابل مس رفسنجان.»، ممبینی در واکنش به طرح این موضوع اظهار داشت: فکر کنم همه ما فوتبال تماشا کردیم. یک صحنه‌ای بوده که حتی کارشناسان به صورت قاطع نتوانستند بگویند آفساید بوده است. چون دوربین ما به شکلی قرار گرفته بود که شفاف نیست. ما کمک داوری ویدیویی یا تکنولوژی خط دروازه نداریم و داور باید تصمیم بگیرد. داور باید تصمیم می‌گرفت حالا یا باید اعلام آفساید می‌کرد یا آفساید نمی‌گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در هفته‌‎ حساس پایانی مانند دربی امکان بکارگیری کمک داور ویدیویی وجود نداشت، عنوان کرد: خیر، فیفا چنین مجوزی به ما نداده است. در دربی به سختی فیفا به ما چنین مجوزی داد. در این دیدار به ما مجوز نداده بود. ان‌شاءالله از ابتدای فصل بعد کمک داور ویدیویی داشته باشیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به خبرنگاری که پیگیر معنای استفاده از عبارت «ان‌شاءالله» برای کمک داور ویدیویی بود، تصریح کرد: ان‌شاءالله در فصل بعد کمک داور ویدیویی استفاده می‌شود. یکسری مراحل و پروتکل‌هاست، ولی سعی می‌کنیم حداقل در مسابقات حساس بعدی از آنها استفاده کنیم.

«شما که درباره نظر کارشناسان داوری مختلف و آفساید بودن گل پرسپولیس مقابل مس رفسنجان صحبت کردید، اما آقای کلاتنبرگ کارشناسی کرده و صراحتاً به آفساید بودن گل پرسپولیس اذعان داشته است.»، وی در این مورد یادآور شد: شاید ایشان گفته باشد صحنه آفساید بوده است، خیلی‌ها هم گفتند نیست. هر کسی برای خودش نظری دارد. هر کسی بر حسب دیدی که دارد، نظر می‌دهد. خودم 10 بار صحنه را چک کردم که در زمان ضربه بازیکن در آفساید قرار داشته است یا خیر که واقعاً صحنه سختی بود.

ممبینی راجع به مشکلات عدیده بلیت‌فروشی در لیگ برتر به ویژه برای بانوان، اظهار داشت: قطعاً مشکلاتی که شما می‌دانید و چالش‌هایی داشتیم، ولی می‌توان کار را بهتر برگزار کرد. در فصل آینده لیگ برتر حتی اگر قرار باشد مسابقات را با تأخیر برگزار کنیم این کار را خواهیم کرد، اما دوستان باید بدانند برخی موارد، زیرساخت‌ها به باشگاه‌ها مرتبط است. یعنی باشگاه‌ها باید این زیرساخت‌ها را درست کنند. همه جا ما نگوییم فدراسیون، فدراسیون. با اینکه فدراسیون متولی کار است، ولی باشگاه‌ها باید پای کار بیایند و بحث بلیت‌فروشی، امکانات و ... را فراهم کنند.

«قرار بود به قهرمان لیگ جایزه مالی تعلق بگیرد تا این موضوع برای تیم‌ها ایجاد انگیزه کند. آیا این مبلغ به پرسپولیس پرداخت می‌شود؟»‌، وی در پاسخ به این سؤال نیز خاطر نشان کرد: اگر بوده حتماً دادیم!

دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنین با تأکید خبرنگاری روبه‌رو شد که اعتقاد بر درآمد خوب فدراسیون از طریق جرایم مالی پول داشت و گفت: آن جرایم که اصلاً ارتباطی با اینجا ندارد. اگر درآمد فدراسیون فوتبال از حق پخش باشد در همه جای دنیا اینطور است که براساس رتبه تیم‌ها این درآمد به تیم‌ها تعلق می‌گیرد. از درآمدهایی که فدراسیون دارد قرار شد که یکسری مشوق در نظر گرفته شود.

ممبینی در مورد اینکه چه کسی به‌عنوان منتخب هیئت رئیسه برای قبول مسئولیت کمیته داوران به اعضای مجمع معرفی خواهد شد نیز اظهار کرد: ما با توجه به اینکه آخر فصل بودیم آقای مرادی که رئیس دپارتمان داوری است را به‌عنوان سرپرست کمیته داوران انتخاب کردیم. بعضی از اعضای کمیته داوران در جلسه امروز هیئت رئیسه تعیین شدند. ان‌شاءالله وقتی کار نهایی شد به سمع و نظر همه خواهد رسید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه