اخبار داغ

مصوبات ماندگاری داشتیم؛

قنبرزاده: ۳۲۰ میلیارد مبلغ اولیه سقف بودجه باشگاه‌هاست/ باشگاهی با سرمایه ۲ میلیونی داشتیم!

قنبرزاده:  ۳۲۰ میلیارد مبلغ اولیه سقف بودجه باشگاه‌هاست/ باشگاهی با سرمایه ۲ میلیونی داشتیم!
نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال گفت: قانون سقف بودجه باشگاه‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد اصلاح شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال بعد از برگزاری نشست امروز (یکشنبه) هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: قبل از هر چیز از اصحاب رسانه بابت حضورشان تشکر می‌کنم. از ساعت 9 صبح جلسه هیئت رئیسه شروع شد و الان به اتمام رسید. چندین مصوبه خوب داشتیم که فکر می‌کنم جزو مصوبات ماندگار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: یکی از مصوبات این بود که دستورالعمل و آیین‌نامه کارگزاران یا همان واسطه‌ها نهایی شد و ان‌شاءالله سریعاً از طریق سازمان لیگ ابلاغ خواهد شد. به هر شکل رابطه کارگزاران با باشگاه‌ها و بازیکنان، نحوه فعالیت‌شان که خیلی جامع است و حتی تعداد بازیکنی که می‌تواند تحت اختیار یک کارگزار باشد، در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است. در واقع تنها کارگزاران رسمی می‌توانند برای عقد قرارداد با بازیکنان ورود کنند. آنها باید داری دفتر و شناسه بوده و در سازمان امور مالیاتی حتماً قابلیت شناسایی داشته باشند. ان‌شاءالله آیین‌نامه یادشده ابلاغ و فکر می‌کنم در سایت سازمان لیگ بارگذاری خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه آیین‌نامه یادشده ضمانت اجرایی دارد، تأکید کرد: خیلی طولانی است. هم کمیته تدوین مقررات روی آن کار کرده است و هم کمیته تعیین وضعیت. در واقع هم براساس معیارهای ملی است و هم معیارهای فیفا که ضمانت اجرایی قابل قبولی است.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال به دیگر مواردی که در جلسه امروز هیئت رئیسه به آنها پرداخته شد اشاره کرد و گفت: نکته دوم درباره سقف بودجه بود. ما دو دستورالعمل داریم؛ یکی سقف بودجه و دیگری دستورالعمل ناظر بر قراردادها. امروز سقف بودجه هم در لیگ برتر و هم لیگ یک به تصویب رسید. سقف بودجه در لیگ برتر با بررسی‌هایی که انجام شده بود و همچنین گرفتن نقطه نظرات باشگاه‌ها، به تصویب رسید که ان‌شاءالله این سقف بودجه براساس یک کار کارشناسی، خوب تعیین شده باشد. ضمن اینکه هیئت رئیسه سازمان لیگ، کارگروه، کمیته تطبیق مقررات مبلغ اولیه 320 میلیارد تومان را برای تمام باشگاه‌ها در نظر گرفتند.

قنبرزاده ادامه داد: همچنین یک رقمی برای باشگاه‌هایی است که در مسابقات نخبگان آسیا حضور دارند و باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نیز به آن اضافه خواهند شد. همچنین باشگاه‌هایی که بازیکنان داخلی و خارجی را ترانسفر کنند، صد درصد آن رقم به سقف بودجه‌شان اضافه می‌شود. آنهایی هم که مجوز ملی و حرفه‌ای می‌گیرند، یک رقم برای‌شان اضافه خواهد شد. در بحث سقف بودجه با توجه به اینکه در مجوز حرفه‌ای حتماً باید تیم‌هایی که هستند، آکادمی و تیم پایه داشته باشند، این موارد در نظر گرفته شده است.

وی راجع به لزوم تخصیص بودجه به تیم‌های رده پایه باشگاه‌ها، تصریح کرد‌: آنهایی که در مسابقات نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند، ملزم هستند حداقل 10 درصد از بودجه عمومی‌شان (نه حقوق و دستمزد) را برای رده‌های پایه و آکادمی در نظر بگیرند و اسنادشان را براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، تحویل رکن صدور مجوز حرفه‌ای بدهند و آنها هم تأیید کنند. این جزو موارد لاینفکی بود که تصویب شد. سایر باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارند باید هشت درصد از بودجه خودشان را به رده پایه اختصاص بدهند.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال افزود: نکته دیگر که کارشناسی و در جلسات کنفدراسیون آسیا، رکن صدور مجوز حرفه‌ای روی آن نقطه‌نظر داشتند و اعمال شد، مربوط به سرمایه باشگاه‌ها بود. ما باشگاه‌هایی داریم که سرمایه اولیه آنها یک یا دو میلیون است. من نام آنها را نمی‌برم. تصویب شد که باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، سرمایه اولیه خودشان را حداقل به 15 میلیارد تومان  افزایش بدهند و آنهایی که در لیگ برتر حضور دارند میزان سرمایه اولیه خودشان را به حداقل 10 میلیارد تومان برسانند. آنهایی هم که در لیگ یک حضور دارند پنج میلیارد تومان افزایش سرمایه بدهند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در این باره تأکید کرد: مثلاً باشگاه‌های بزرگی داشتیم در لیگ قهرمانان آسیا که سرمایه اولیه‌شان به صورت دلاری پنج یا چهار دلار بود! چون این تیم‌ها بورسی شدند این افزایش سرمایه لازم بود. در مرحله بعد هم باید یک تعدیل مثبت داشته باشند.

قنبرزاده همچنین خاطر نشان کرد: این سقف بودجه برای سه سال تعیین شده است و باشگاه می‌داند که طی سه سال آینده با چه مکانیزمی قرارداد ببندد.

وی درباره اینکه سال گذشته نیز چنین قانونی وجود داشت، اما سهل‌انگارانه به آن نگاه شد و چند تیم رعایت نکردند و با آنها نیز برخورد نشد، گفت: من نمی‌خواهم الان به عقب برگردم، چون اگر بخواهیم در این باره حرف بزنیم، صحبت زیاد است. اینکه می‌گویید هیچ برخوردی نشد، من به صورت نسبی به این موضوع نگاه می‌کنم. اولاً که سال اول اجرا بود و این مسئله پس از چند سال وارد فوتبال شده بود. دوماً اینکه ما باشگاهی داشتیم که گفتیم باید قرارداد شش بازیکن‌شان را تعدیل کنند تا بتوانند اجازه بازی پیدا کنند و مجبور شدند که این کار را انجام بدهند. از همان تعداد، قرارداد سه چهار نفر را کم و یک نفر را ترانسفر کردند و یک میلیون دلار معادل 50 میلیارد تومان جابه‌جایی داشتند. به هر حال امسال به میزان صد درصد آن ترانسفر اضافه می‌شود که پارسال 50 درصد بود. این دستورالعمل ناظر به این شکل است که به 16 تیم لیگ برتر و همچنین تیم‌های دسته اول داده‌ایم و نظرات خود را داده‌اند. کمیته فنی و توسعه مباحث زیادی داشتند و نقطه نظرات خوبی را مطرح کردند که اعمال شده است. ما نیز به مواردی برخورد کردیم که باعث اصلاح شدند و آن دستورالعمل‌ها را اصلاح کردیم، اما چون هنوز به تصویب هیئت رئیسه نرسیده است، اجازه بدهید بیش از این توضیح ندهیم.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا جرایم کسر امتیاز در دستورالعمل سقف بودجه لحاظ خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: در آن دستورالعمل لحاظ و نظرات کمیته انضباطی گرفته شده است. همچنین اعضای کمیته تدوین و تطبیق مقررات مشغول کار روی این موضوع هستند. ما سعی کردیم که از تجارب سال گذشته حتماً استفاده کنیم. نقطه نظرات مدیران عامل باشگاه‌ها، نخبگان و ... یعنی به عبارتی از تمامی افکار مرتبطین استفاده کردیم تا یک سند خیلی خوب شود، ولی نمی‌گویم بی‌نقص است و سال به سال ویرایش می‌شود. یک جایی اشکال داشته باید اصلاح کنیم. اگر درصد بگویم چیزی بالغ بر 60 الی 70 درصد اصلاح داشته است. شاید سال دوم هم برویم یک اصلاحاتی در این قضیه داشته باشیم.

قنبرزاده در مورد اینکه به شکایت‌های مرتبط با این موضوع توسط کمیته انضباطی یا سازمان لیگ رسیدگی خواهد شد، تصریح کرد: این موضوع یک مقداری بد جا افتاد. تنها کمیته صالح برای صدور حکم انضباطی، مراجع قضایی فدراسیون هستند. ما اینجا موارد اولیه را جمع‌آوری می‌کنیم، اما رأی توسط مراجع قضایی فدراسیون صادر می‌شود.

وی راجع به جرایم مالی هم به خبرنگاران گفت: جرایم مالی پیشنهاد شد، اما نهایتاً آقای حسن‌زاده (رئیس کمیته انضباطی) توضیح داد از تاریخی که هیئت رئیسه این موضوع را مصوب و ابلاغ کرد، براساس آن اقدام و عمل خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال همچنین درباره تعداد بازیکنان مجاز حاضر در لیست هر تیم خاطر نشان کرد: از گفتن این موارد معذورم. بعد از پیش‌نویس دستورالعمل همه این موارد تقریباً نهایی شده است. برخی موارد نیازمند ویرایش نگارشی، انشایی و نهایتاً انطباق با موارد بین‌المللی و ملی است. این کار توسط یکی از حقوقدانان خوب ما انجام می‌شود. کمیته تعیین وضعیت ما مشغول انجام مطالعات نهایی است و من فکر می‌کنم به‌زودی این موارد هم آماده باشد.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در مورد دیگر مصوبات جلسه امروز هیئت رئیسه این فدراسیون نیز تصریح کرد: کار خیلی خوبی که مجید جلالی در هیئت رئیسه ارائه کرد، این بود که یک سندی با شاخص‌های مشخص ارائه شد. یعنی اینکه اگر می‌خواهیم سرمربی جوانان انتخاب کنیم، باید چه شاخص‌ها و معیارهایی داشته باشد و براساس آن معیارها تعدادی از نفرات را معرفی کردند، اما تصمیمی برای آن اتخاذ نشد. در واقع فعلاً در این مرحله بود که الان برای تیم‌های پایه در فدراسیون و حتی کادر پزشکی، مدیریتی و سرپرستی آنها معیار و شاخص تعیین شده و باید براساس آن معیارها انتصابات صورت بگیرد و این حرکت بسیار رو به جلو و متعالی است. جلالی نزدیک به دو ساعت توضیح داد. گزینه‌هایی هم مطرح شد، اما از من نخواهید که بیش از این در این مورد صحبت کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا خداداد افشاریان در جلسه امروز حضور داشت یا نه؟»، اظهار کرد: شما افرادی را که بودند، در هنگام خروج دیدید و او امروز در جلسه هیئت رئیسه حضور نداشت.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه