اخبار داغ

هویت، انسجام و امید اجتماعی؛ محور فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید

هویت، انسجام و امید اجتماعی؛ محور فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید
شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید خود مسائل را از سه محور اصلی هویت، انسجام و امید اجتماعی پیگیری می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی، عاطفه خادمی در هشتصد و بیست و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اعضا برگزار شد، طرح محتوایی جلسات این شورا در دوره جدید را ارائه داد.

وی در تشریح سه محور اصلی برنامه‌های این شورا در دوره جدید گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مسائل مترتب بر فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم به ضعف در لایه‌های هویتی و شناختی آنها گره خورده است.

دکتر عاطفه خادمی افزود: در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی باز هم انسان در پی پاسخ به پرسش من کیستم به دنبال کسب هویت، حتی در فضای رسانه تشبه به آنچه می‌پسندند و هویت خود می‌پندارد، است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: مسئله  عمیق شدن شکاف‌های فرهنگی و اجتماعی و در نتیجه آسیب‌پذیر شدن انسجام اجتماعی و مشارکت مردم در عرصه عمومی، مسئله دیگری است که در فضای فرهنگی اجتماعی کشور بسیار خودنمایی می‌کند.

وی تصریح کرد: پس بی‌راه نخواهد بود اگر شورای فرهنگ عمومی کشور در دوره جدید فعالیت‌های خود همه مسائل فرهنگی را از سه محور اصلی هویت، انسجام و امید اجتماعی پیگیری کند.

خادمی گفت: داشتن عینک انسجام و امید اجتماعی در تحلیل مسائل فرهنگی به ما کمک می‌کند تا در هر تصمیم و اقدام و سند و راهبردی به اثر آن موضوع بر تغییر امید و انسجام اجتماعی بیندیشیم و از این منظر بسیاری از تصمیمات به ظاهر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیگر در سبد تصمیم سیاستگذار قرار نخواهد گرفت و چه بسا نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی بتواند مسیر مشارکت عمومی و افزایش نشاط اجتماعی را فراهم کند.

وی اظهار داشت: سنجیدن پیامدهای تصمیمات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از منظر تغییری که در شاخص امید اجتماعی و انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند، رویکرد تازه‌ای در دوره جدید می‌شود.

 خادمی با بیان اینکه《در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مسئله امید به عنوان شاه کلید دستیابی به اهداف ۴۰ ساله دوم انقلاب پرداخته شده گفت: متاسفانه هنوز در سطح ملی چنان که باید و شاید با برنامه و اجماع نخبگان و دستگاه‌های فرهنگی و کنشگران عرصه فرهنگ به آن پرداخته نشده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، داشتن تصویر روشن از آینده را لازمه امید آفرینی دانست که موجب حرکت جمعی یک جامعه برای محقق کردن آن تصویر و افزایش انسجام و همدلی خواهد شد.
 

 خادمی خاطرنشان کرد: با هدف ایجاد تمرکز و داشتن رویکرد محتوایی مشخص در جلسات شورا، پیشنهاد می‌شود امسال سه محور کلی هویت، امید و انسجام اجتماعی به عنوان محورهای کلی دستور جلسات شورا قرار بگیرد و سایر موضوعات و مسائل فرهنگی ذیل این سه محور بحث شوند.

***
بنابراین گزارش مسائلی مانند هویت ملی، هویت زن، هویت خانواده ایرانی، هویت و مظاهر سبک زندگی مدرن، هویت اقشار و انسجام اجتماعی، هویت فردی نوجوان و مصرف فرهنگی، امید اجتماعی، انسجام اجتماعی و ابعاد فرهنگی برای تولید با مشارکت مردم اولویت‌های موضوعات شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه