اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

افزایش شیوع تب دنگی در کشور؛ ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای کنترل شیوع بیماری

افزایش شیوع تب دنگی در کشور؛ ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای کنترل شیوع بیماری
افزایش شیوع تب دنگی در ایران، به ویژه در استان‌های خاص، نگرانی‌های جدی در بین مردم ایجاد کرده است. با توجه به گزارش‌های اخیر از وزارت بهداشت، تدابیر فوری و پیشگیرانه برای کنترل این بیماری ویروسی که توسط پشه‌های آلوده منتقل می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌های آلوده به ویروس دنگی منتقل می‌شود، با توجه به گزارش‌های اخیر از وزارت بهداشت، این بیماری نگرانی‌های جدی را در برخی از مناطق کشور ایجاد کرده است.

تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود؛ بلکه نیاز به وجود عامل آلوده در محیط دارد. پشه آئدوس، که ناقل این ویروس است، نقش اصلی در انتقال بیماری دارد. این پشه‌ها در آب‌های راکد تخم‌گذاری می‌کنند و وجود آب‌های جمع‌شده می‌تواند محیط مناسبی برای تکثیر آن‌ها فراهم کند.

احتمال ورود تب دنگی به تهران و سایر شهرها

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، با اشاره به این بیماری اظهار کرد: بیماری تب دنگی در حال حاضر در ایران شیوع یافته و برای اولین بار در شیراز و مناطق اطراف آن ظاهر شده است.

وی افزود: عامل این ویروس، پشه آئدوس است که به طور ناخواسته از طریق پاکستان به ایران وارد شده است و البته این ویروس در کشورهای اروپایی نیز وجود دارد.

متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: این بیماری با علائمی مانند تب و در موارد شدید می‌تواند باعث خونریزی جدی شود که شکل شدید تب دنگی ممکن است منجر به مرگ نیز شود.

به گفته محرز؛ احتمال ورود این ویروس به تهران و سایر شهرها نیز وجود دارد.

علائم بیماری

تب دنگی با علائمی مانند سرماخوردگی شروع می‌شود و به‌تدریج شدیدتر شده و در صورت عدم درمان گاهی می‌تواند منجر به مرگ شود. علائم آن معمولاً ۴ تا ۱۰ روز پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده ظاهر می‌شوند و تب بالا، سردرد شدید، درد مفاصل و عضلات، خستگی شدید، تهوع و استفراغ و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن از جمله علائم این بیماری است.

در موارد شدیدتر، این بیماری می‌تواند به شکل تب دنگی شدید (یا تب دنگی خونریزی‌دهنده) بروز کند که می‌تواند منجر به خونریزی داخلی، آسیب به عروق خونی و در نهایت شوک شود، این حالت ممکن است کشنده باشد.

وضعیت فعلی تب دنگی در ایران

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت؛ تاکنون ۹۲ نفر به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اند که متأسفانه سه نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. این آمار نشان‌دهنده اهمیت جدی‌گرفتن این بیماری و نیاز به اقدامات پیشگیرانه و کنترل دقیق آن است.

براساس گزارش‌ها، آلودگی پشه آئدوس در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و گلستان مشاهده شده است. در این مناطق، هرگونه گزشی که اتفاق می‌افتد باید جدی گرفته شود و افراد باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

اقدامات پیشگیرانه

وزارت بهداشت بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای کنترل و کاهش شیوع تب دنگی تأکید کرده است. از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از تجمع آب‌های راکد در محیط‌های مختلف.
  • استفاده از دفع‌کننده‌های حشرات و نصب پشه‌بند بر روی درها و پنجره‌ها.
  • پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند.
  • آگاهی‌بخشی به مردم در مورد علائم و روش‌های پیشگیری از بیماری.

روش درمان

درمان خاصی برای بیماری دانگ وجود ندارد. پزشک شما ممکن است توصیه کند که مقدار زیادی مایعات بنوشید تا از کمبود آب ناشی از استفراغ و تب بالا در شما جلوگیری به عمل آید. در حینی که از بیماری دانگ رنج می‌برید، به علائم و نشانه‌های کم‌آبی توجه کنید.

به گزارش دانا؛ با توجه به وجود پشه آئدوس (تب دنگی) در ۶ استان کشور، نیاز به هوشیاری و اقدامات پیشگیرانه بیشتر احساس می‌شود. اگرچه تاکنون گزارشی از آلودگی ناشی از این پشه در تهران گزارش نشده است، اما با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه می‌توان از شیوع بیشتر تب دنگی جلوگیری کرد، همکاری مردم و رعایت توصیه‌های بهداشتی نیز می‌تواند نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از این بیماری داشته باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه