اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تکرار صبح جمعه روحانی این بار با بنزین 25 هزار تومانی/ تاریخ تکرار می شود!

تکرار صبح جمعه روحانی این بار با بنزین 25 هزار تومانی/ تاریخ تکرار می شود!
مقایسه سیاست‌های بنزینی در دولت روحانی و برنامه‌های پیشنهادی پزشکیان نشان‌دهنده تکرار اشتباهات گذشته است و به نظر می رسد پزشکیان هم با عده و وعید به دنبال این است که شرایطی مشابه سال ۹۸ را برای مردم رقم زند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیاست‌های قیمت‌گذاری بنزین همواره یکی از چالش‌های مهم در دولت‌های مختلف ایران بوده است. این مسئله به‌ دلیل تأثیر مستقیم بر اقتصاد خانوارها و تبعات اجتماعی ناشی از آن، بسیار حساس است. بررسی این سیاست‌ها در دولت حسن روحانی و چشم‌انداز آن در دولت احتمالی مسعود پزشکیان می‌تواند به درک بهتری از مسیر پیش‌رو کمک کند.

در سال ۹۸، دولت حسن روحانی تصمیم به افزایش شبانه قیمت بنزین گرفت، که با افزایش سه برابری قیمت همراه بود. این اقدام بدون اطلاع‌رسانی مناسب و آمادگی قبلی مردم انجام شد و منجر به اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور شد.

یکی از انتقادات اصلی به این سیاست، عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی نادرست از سوی مقامات دولتی بود. برخی مقامات، از جمله رئیس مجلس وقت، تأکید کردند که تصمیم‌گیری در این زمینه به‌طور کامل به‌عهده دولت بوده و نقش سران قوا صرفاً مشورتی بوده است. همچنین وعده‌هایی مبنی بر بازگشت تمامی درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم داده شد که هیچ کدام از آن ها محقق نشد.

اینک رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان اعلام کرده هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که در دولت آقای پزشکیان آنچنان با آرامش و همکاری مردم جا می‌افتد، که گرانی بنزین، گازوئیل، برق و... هم موجب رضایت مردم شود و هم موجب آبادانی کشور...، اینها آزمون‌های مدیریتی است که آقای دکتر پزشکیان انجام خواهد داد و من این توان را در آقا مسعود می‌بینم."

بحث گرانی بنزین که پیش از این نیز مسعود پزشکیان با آن موافقت کرده بود تحلیلگران و منتقدان و مردم را نگران کرده که این وعده‌ها مشابه وعده‌های گذشته بوده و ممکن است در عمل با چالش‌های جدی روبه‌رو شوند.

 

مشاوران پزشکیان به دنبال تشکیل دولت سوم روحانی هستند

در این باره علیرضا سلیمی نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان مبنی بر اینکه ما بنزین، آب و برق را طوری گران می کنیم که مردم نگران نشوند، گفت: این حرف ها ما را یاد گرانی عجیب و غریب بنزین در دولت آقای روحانی می اندازد که رئیس جمهور وقت گفت خودم هم صبح شنبه فهمیدم که بنزین گران شده است.

وی افزود: مشاوران مسعود پزشکیان با طرح مسئله گران کردن بنزین و آب و برق به دنبال تشکیل دولت سوم حسن روحانی هستند.

 

پزشکیان؛ ادامه دولت سوم روحانی علی برکت الله

به گفته مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس؛ زمزمه های گرانی بنزین توسط مشاوران مسعود پزشکیان ما را یاد دولت خسته و پرحاشیه روحانی می اندازد که در بسیاری از اقدامات همچون قائله گرانی بنزین تصمیماتی گرفتند که به جان مردم ختم شد.

وی با اشاره به اینکه در ماجرای گرانی بنزین در دولت حسن روحانی کام مردم تلخ شد، افزود: رئیس جمهور وقت به خاطر تصمیمات اشتباه در ماجرای بنزین به جای عذرخواهی از مردم با خنده و تمسخر گفت خودم هم خبر نداشتم همانطور که آقای پزشکیان می گوید خبر ندارم!

 

جریان سرمایه داری در دولت سوم روحانی به دنبال گرانی بنزین است

ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد نیز در این باره گفته است که افزایش قیمت بنزین که توسط اطرافیان پزشکیان مطرح شده است می‌تواند فشار زیادی به مردم و حتی تولیدکنندگان وارد کند و یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند با افزایش قیمت بنزین اتفاق بیفتد رشد نرخ حمل و نقل است.

وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین در مقطع کنونی هزینه مصرف خانواده‌ها را بالا می‌برد و سفره مردم را کوچک می کند، قیمت تولید نیز رشد می‌کند، اظهار کرد: این رویکرد نوعی سرمایه داری زیر پوشش اصلاحات است، در حالی که نگاه قانون اساسی و شهدای انقلاب چیز دیگری بوده است.

 

تکرار تاریخ

به گزارش دانا؛ افزایش ناگهانی قیمت بنزین در سال ۹۸ توسط دولت حسن روحانی بدون اطلاع‌رسانی مناسب، باعث اعتراضات گسترده شد و به عدم اعتماد مردم به دولت انجامید و حال با اظهارات پزشکیان و رییس ستاد وی نگرانی‌ها درباره تکرار این وضعیت افزایش یافته است.

مسعود پزشکیان و تیمش ادعا دارند که توان مدیریت برای افزایش قیمت بنزین با آرامش و همکاری مردم را دارند، اما تجربیات گذشته نشان می‌دهد که این وعده‌ها ممکن است در عمل چالش‌ برانگیز باشد. تحلیل‌گران معتقدند که این سیاست‌ها می‌تواند فشار بیشتری بر مردم وارد کند و منجر به افزایش هزینه‌های زندگی و تولید شود.

در نهایت، مقایسه سیاست‌های بنزینی در دولت روحانی و برنامه‌های پیشنهادی پزشکیان نشان‌دهنده تکرار اشتباهات گذشته است و به نظر می رسد پزشکیان هم با عده و وعید به دنبال این است که شرایطی مشابه سال ۹۸ را برای مردم رقم زند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه