اخبار داغ

همه برای سلامت مسابقات تلاش کردند؛

علی‌پور: در برخورد با متخلفین پرونده فساد در فوتبال هیچ تعارفی نداریم

علی‌پور: در برخورد با متخلفین پرونده فساد در فوتبال هیچ تعارفی نداریم
رئیس کمیته صیانت و ارزیابی لیگ توضیحاتی را پیرامون سازوکار این کمیته ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ حجت الاسلام علیرضا علیپور با بیان اینکه در روزهای گذشته مسائلی پیرامون فوتبال مطرح بوده و همچنان مطرح است، اظهار داشت: فدراسیون فوتبال با توجه به ماموریتی که دارد، در حوزه مراقبت و صیانت، سیاست پیشگیرانه‌ای داشته که به طور جدی بر اعمال مقررات و اصلاح روش‌ها اصرار داشتند. خداراشکر در 3-2 سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی افزود: آنچه این روزها پیرامون پرونده مس رفسنجان مطرح می‌شود به چندین سال قبل بر می‌گردد که این پرونده در کمیته صیانت و سلامت از لیگ فوتبال ایران بررسی شد. در اسفند 98 جلسه‌ای را با بالاترین مقام وزارت صمت داشتیم. موارد را مطرح کردم و درخواست مراقبت جدی داشتیم. این پرونده باید در کمیته اخلاق و رکن قضایی بررسی می‌شد که دوستان بررسی کردند. اخیرا برخی حضرات اعترافاتی داشتند. نهادهای نظارتی متناسب با اساسنامه فدراسیون فوتبال و قوانین فیفا همکاری بسیار خوبی دارند. فدراسیون فوتبال به طور جدی همه موارد را رصد می‌کند.

رئیس کمیته صیانت و ارزیابی لیگ گفت: رکن قضایی فدراسیون فوتبال اعلام کرد اگر مواردی شک برانگیز است یا احتمال تخلف افراد وجود دارد، در درجه اول به اقدام به ارکان نظارتی خود فدراسیون اعلام شود. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس، ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی مربوطه برگزار شد. فدراسیون بدون هیچ اغماض با تخلفات در هر رده برخورد می‌کند.

علیپور درمورد اینکه گفته می‌شود کمیته صیانت باید زودتر به پرونده مس رفسنجان ورود می‌کرد، اظهار داشت: وقتی گزارشات می‌آید ما سیاست پیشگیرانه داریم. فراموش نمی‌کنم یکی از مسابقات فینال جام حذفی بود به من خبر دادند فردا قرار است پنالتی چهارم را فلان بازیکن بزند به بند کفش فلان دروازه‌بان، شماره 118 وارد زمین شود و پنالتی چهارم را همان بزند!

وی افزود: به مدیرعامل آن باشگاه و مدیر مسابقه تذکر دادیم. وقتی امری حادث می‌شود در سیاست پیشگیری خودمان وظیفه مراقبت و صیانت داریم. در ماجرای پرونده کرمان که موارد دیگری هم قبل و بعد آن بوده، باید به بالاترین مقام دستگاه می‌گفتیم که انجام دادیم اما براساس مقررات جاری رکن قضایی فدراسیون فوتبال، باید برایشان قطعیت پیدا کند یعنی کشف خلاف شود و مستندات کامل شود تا رای بدهند.

علیپور ادامه داد: اگر رکن قضایی فدراسیون فوتبال بررسی کرده و منجر به صدور رای نشده نیازمند تحقیقات بیشتری بوده است. چه تحقیقات میدانی چه درمورد اشخاصی که درگیر بودند، نیازمند به نهاد نظارتی است که اختیارات و امکاناتش فراتر از فوتبال باشد. همه جای دنیا هم مرسوم است. دوستان پرونده را گرفتند، تحقیقات را انجام دادند، وقتی به نقطه مطلوب رسیدند پرونده به دادگستری استان کرمان ارجاع شد و آنجا هم دوستان پیگیری می‌کنند.

رئیس کمیته صیانت و ارزیابی لیگ درمورد اینکه بازداشت رئیس کمیته داوران و رئیس کمیته برگزاری مسابقات به چه دلیل بوده و بهتر است فدراسیون فوتبال در این مورد شفاف تر عمل کند، گفت: پرونده در دادگستری و نهاد قضایی جمهوری اسلامی پیگیری می‌شود و متناسب با اثبات جرم و تخلف رای صادر می‌کنند. در همان ابتدای پرونده هم رئیس فدراسیون فوتبال و هم ارکان قضایی فدراسیون گفتند قطعا اگر کسی از این تخلفات منتفع شده باشد، پرونده در رکن قضایی فدراسیون فوتبال و دیوان تحقیقات کمیته اخلاق مفتوح می‌شود. این عزم جدی در مجموعه فوتبال جمهوری سالامی ایران وجود دارد و هیچ تعارفی هم نداریم.

وی درخصوص اینکه تاج تاکید کرده جلسات کمیته صیانت بیشتر برگزار شود و وزیر ورزش هم اعلام کرده کوچکترین فساد در فوتبال خیلی بزرگ است، عنوان کرد: کمیته صیانت از قبل هم بوده، سیاست کنفدراسیون فوتبال آسیا از اوایل دهه 90 مبتنی بر سیاست مراقبتی بود و آمدند اغماض و شروع از نقطه صفر را در کشورهای آسیایی پیشنهاد دادند. این موضوع در دهه 90 با شدت و ضعف در فوتبال کشورمان امتداد داشت. آنچه که الان اتفاق افتاده، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در مجموعه شاک و هم در مجموعه وزارت ورزش تاکید بر این موضوعات شد. همانطور که امروز وزیر ورزش هم تاکید و تایید داشت، فدراسیون فوتبال در این مراحل پیشقدم بوده است.

علیپور ادامه داد: حالا اینکه بعضی موارد را به این دوره اساسنامه منتسب می‌کنند، اصلا چنین چیزی نیست. همانطور که گزارشی توسط فدراسیون فوتبال ارائه شد، هیچ تعارفی وجود ندارد. سیاست‌های صیانتی هم مبتنی بر اصلاح روش‌ها و سیستم‌ها مانند مواردی که باید در قراردادها لحاظ شود، ایجاد تیم‌های پایه و آکادمی‌ها در بحث صدور مجوز حرفه‌ای، است.

علیپور گفت: فدراسیون فوتبال و مقام رسمی برگزار کننده مسابقه باید وقتی وارد زمین می‌شوند، فقط باید 2 رنگ پیراهن را ببینند. تیمی که پایگاه اجتماعی وسیع و چندین میلیون هوادار دارد ممکن است در مقابل تیمی قرار بگیرد که خیلی هوادار ندارد. اینطور نیست که بخواهند متناسب با این داوری کنند یا مسابقه برگزار شود.

وی افزود: نه، من شهادت می‌دهم که دوستان در کمیته مسابقات، کمیته داوران و کمیته نظارت همیشه سعی و تلاش‌شان بر این بوده که بدون تمایل به رنگ باشگاه و جایگاه حقیقی یا حقوقیِ شخصی، در حد توانشان مسابقه را سالم برگزار کنند. بدون اینکه حق کسی پایمال شود. اما اگر گزارش تخلف داشته باشیم آن را بدون پیش داوری اعتبار سنجی می‌کنیم. 

رئیس کمیته صیانت و ارزیابی لیگ ادامه داد: امسال مورد خاصی نداشتیم. برخی موارد در هفته‌های پایانی بود. چه در چینش داوران، چه در چینش مسئولین برگزاری مسابقات، چه تذکراتی که باید داده می‌شد، چه ناظرینی که از کمیته اخلاق، کمیته انضباطی یا حراست یا صیانت اعزام می‌شدند. اگر موردی بود که احتمال داشت حادثه‌ای اتفاق بیفتد، بر اساس همان سیاست پیشگیرانه عمل می‌شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه