اخبار داغ

ورود ایجنت‌ها به اردوی تیم ملی ممنوع است

نبی: اولین گروه VAR تا ۱۰ روز دیگر می‌رسد/ درباره ملی‌پوشان سرباز به جمع‌بندی می‌رسیم

نبی: اولین گروه VAR تا ۱۰ روز دیگر می‌رسد/ درباره ملی‌پوشان سرباز به جمع‌بندی می‌رسیم
نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال گفت: استادیوم آزادی بروز نشود، سلب میزبانی و کسر امتیاز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ مهدی محمدنبی، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: باید از شرکت توسعه و تجهیز تشکر کنم که بسیار همراه هستند. همانطور که اطلاع دارید بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان با پیگیری‌های وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه و تجهیز برای بازسازی ورزشگاه آزادی اختصاص داده شد و قرارگاه خاتم الانبیا در دو شیفت در حال کار کردن هستند. امروز در جلسه با مسئولان شرکت توسعه و تجهیز، مواردی مطرح شد، اینکه در مقررات جدید AFC، بخشی به ورزشگاه اشاره شده و نسبت به گذشته تغییر کرده و به روز شده. برای بروز شدن باید جلساتی را با شرکت تجهیز و توسعه و ورزشگاه آزادی برگزار می‌کردیم. این جلسه ۲ ساعتی طول کشید و فردا ساعت 11 بازدید میدانی از ورزشگاه خواهیم داشت.

محمدمهدی نبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه در باره آیتم های میزبانی صحبت کرد و گفت: چالش‌های میزبانی را توضیح مختصری می‌دهم. ماده 23 آیین‌نامه ورزشگاه که AFC ابلاغ کرده، مخصوص رسانه‌هاست. صندلی‌های مربوط به رسانه‌ و خبرنگاران و دسترسی به تکنولوژی مختص خبرنگاران مدنظر قرار گرفت. ظرفیت ورزشگاه آزادی با توجه به طرح تفصیلی که در جلسه امروز توضیح داده شد، کمک خواهد کرد برای تعداد صندلی‌ها، محل جایگاه VVIP و VIP و بخشی که باید در اختیار حامی AFC قرار بگیرد. از قبل این‌گونه بود که نمایندگان AFC ورزشگاه را می‌دیدند و موضوعات را پیگیری می‌کردند، ولی الان نمایندگان از یک هفته قبل برای بازرسی و بررسی استادیوم می‌آیند.

وی افزود: بخش بعدی درمورد حامیان مالی AFC است. تعداد جایگاه‌ها و تعداد صندلی‌هایی که اختصاص خواهد داشد فکر می‌کنم فقط 130 عدد در VIP است. خوشبختانه در طرح تفصیی جدید تعداد صندلی‌ها در جایگاه‌های ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. می‌توانیم به راحتی این بخش را پوشش بدهیم و مشکلی نداریم. تسهیلاتی که باید برای تیم مهمان فراهم کنیم هم توضیح داده شده است. امکانات بسیارِ دیگری باید مهیا شود. بخشی مربوط به تکنولوژی است. سرعت بارگذاری و دانلود سیستم وایفای مورد توجه است. برای کارهای VOR که همان اتاق VAR است، سیستم برق و کابل کشی و موضوعاتی از این دست را باید فراهم کنیم. کابل فیبرنوری که در محوطه وجود دارد باید سازماندهی شود. استادیوم آزادی باید این موضوع را به صورت تخصصی در نظر بگیرد.

نبی همچین اضافه کرد: به هیچ وجه نباید در روز مسابقه قطعی برق داشته باشیم. 2 پست برق در نظر گرفته شده که به طور مجزا فقط برای استادیوم صدهزارنفری و احیانا ورزشگاه 12 هزار نفری هستند و کمک می‌کنند به هیچ وجه قطعی برق نداشته باشیم. الزماتی مربوط به VAR وجود دارد. خطوط دروازه هم باید از دوربین‌ها بهره‌مند شوند. هر دروازه باید حداقل به 2 دوربین تجهیز شود که خط دروازه را پوشش بدهد. بحث بعدی مربوط به اسکوربرد است. خوشبختانه 2 اسکوربرد برای استادیوم آزادی پیش بینی شده که از بروزترین اسکوربردهایی هستند که فعلا در داخل کشور داریم. استادیوم آزادی این‌ها را خریده است.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درباره سیستم اسکوربورد و VAR بیان کرد: در اسکوربرد نوشته‌هایی درج می‌شوند. مانند توضیح برای تصمیم داور VAR که باید حتما نمایش داده شود که این بخش را باید تنظیم کنیم. سیستم صوتی ورزشگاه هم بروز خواهد شد. اگر به هردلیلی استادیوم محل میزبانی ما تا زمانیکه بازرسین AFC‌ به ایران وارد می‌شوند یعنی اوایل شهریور بروز نشود، مخاطراتی مانند جریمه نقدی به مبلغ 250 هزار دلار، سلب میزبانی و کسر امتیاز وجود دارد. مثل دوره قبل در بازی کره شمالی و ژاپن که از کره شمالی کسر امتیاز شد. این برای تمامی فدراسیون‌هایی که در دور سوم مسابقات انتخابی جام جهانی هستند، وجود دارد. تمام این موضوعات و موضوعاتی دیگر در جلسه امروز مطرح شد.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به تغییر دولت گفت: به رئیس جمهور منتخب و محبوب مردم کشورمان عرض تبریک دارم. در ورزش کشور طی یکسال اخیر چالش‌های مختلفی را شاهد بودیم. خوشبختانه حضور کیومرث هاشمی که از بدنه ورزش کشور است کار را پیش برد. در کمتر از یکسال فضای تعاملی با فدراسیون‌ها ایجاد شد.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در مورد درخواست افزایش سقف بودجه برخی از باشگاه‌ها گفت: دستورالعمل سقف قراردادها به این دلیل است که نظمی در فوتبال کشور ایجاد و از هرج و مرج و بی‌نظمی‌ها فاصله گرفته شود. سقف بودجه در اروپا هم هست. اگر سقف بودجه همراه با حضور بازیکنان کیفی خارجی در باشگاه‌ها شود، خیلی خوب است. باشگاه‌ها می‌توانند درخواست‌شان را به سازمان لیگ بدهند. آقای تاج بارها گفته این در بسته نیست و باشگاه‌ها می‌توانند درخواست‌شان را به سازمان لیگ بدهند. اگر بازیکن خارجی باکیفیت باشد، چه اشکالی دارد به ایران بیاید؟! سازمان نیز باید بررسی کند و اگر فدراسیون کار کارشناسی را انجام دهد، کارها خودش پیش می‌رود.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه امسال هم برخی تیم‌ها با هزینه‌های زیاد در نقل‌وانتقالات سقف بودجه را رد کرده‌اند و چه ضمانتی برای اجرای دستورالعمل سقف بودجه وجود دارد، گفت: سقف قرارداد برای ما مهم است. قراردادی که در سیستم سازمان لیگ ثبت می‌شود، اهمیت دارد و آن اعداد و ارقامی که در جای دیگر ثبت می‌شود، برای ما سندیتی ندارد. اگر به هر دلیلی و به طور مستند کارگروه نقل‌وانتقالات به این جمع‌بندی برسد که باشگاهی تخلف کرده، براساس مستندات به ارکان قضایی می‌رود تا به آن رسیدگی شود. از مدیران باشگاه‌ها خواهش می‌کنم آن چیزی که در سیستم سازمان لیگ ثبت می‌شود، بدانند این برای ما ملاک است و خارج از آن ملاک نیست. اولین ضمانت اجرایی با خود باشگاه‌ها، هیئت مدیره و مجمع آنهاست. باشگاه‌ها باید در وهله‌ اول مراعات کنند و به هر دلیلی مرتکب تخلف نشوند. ما به لحاظ نظارت هم کارگروه نقل‌وانتقالات و هم صیانت را داریم و اگر تخلفی ببینیم، به بخش قضایی فدراسیون ارجاع می‌کنیم. بار دیگر از مدیران باشگاه‌ها می‌خواهیم براساس دستورالعمل سقف بودجه کار کنند.

نبی در مورد آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم فوتبال امید کشورمان و درخواست مناف هاشمی دبیرکل کمیته المپیک برای واگذاری کارهای تیم امید به این کمیته تأکید کرد: هاشمی دوست و از همکاران بسیار خوب ماست، اما حوزه اختیارات المپیک و فدراسیون فوتبال جدا از یکدیگر است. کاری به اسم‌ها ندارم، اما هر کسی به تیم امید می‌آید، باید با سرمربی بزرگسالان هماهنگ باشد. این موضوع نیاز به جلسات کمیته فنی و نظرات سرمربی تیم ملی دارد تا هماهنگی بیشتری بین تیم امید و بزرگسالان برقرار باشد.

وی در پاسخ به سئوال دانا مبنی بر به اظهارات نصیبی سرپرست مجموعه ورزشگاه آزادی مبنی بر آماده شدن این ورزشگاه تا پایان شهریور و اینکه آیا ورزشگاه دیگری برای جایگزینی مسابقات وجود دارد یا نه، گفت: در جلسه صبح امروز این موضوع مطرح شد. سعید ابوالفتحی معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و تجهیز گفت تمام تلاش‌‌مان را می‌کنیم ورزشگاه تا پایان مرداد ماه کامل شود. ما 25 مرداد آغاز لیگ را خواهیم داشت. چیزی که قول دادند این بود. سه فاز را پیش‌بینی کرده‌اند، فاز اول قسمت غربی استادیوم و سپس شمال و جنوب و در نهایت شرق است که پیش‌بینی شده نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در حال حاضر هزار و 200 میلیارد تومان اختصاص داده شده که این رقم در قسمت غرب استادیوم هزینه خواهد شد. بر اساس قول دوستان، تا 25 مرداد که شروع لیگ است بخش غربی ورزشگاه آزادی تکمیل می‌شود و سایر بخش‌ها طبق هماهنگی‌ها تکمیل خواهد شد.

نبی درباره ساخت ورزشگاه جدید برای میزبانی مسابقات رسمی خاطر نشان کرد: در این خصوص، شرکت تجهیز و توسعه باید پاسخگو باشد. قراردادی با پیمانکار بسته شده و نمی‌دانم به کجا رسیده است. آن چیزی که مسلم است در خود آزادی، کلنگ ساخت ورزشگاه 40 هزار نفری زده شده. بهترین آلترناتیو برای ورزشگاه آزادی همین ورزشگاه 40 هزار نفری است و می‌توان کار را دنبال کرد.

وی در مورد زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال یادآور شد: در انتخابات فدراسیون، دبیرکل باید دستورجلسه را به هیئت رئیسه بیاورد و زمانی که دستور آمد زمان برگزاری انتخابات مشخص خواهد شد.

نبی درباره پروسه خرید دستگاه VAR بیان کرد: پس از 42 جلسه از سال گذشته، این پول را آقای مخبر مصوب کرد و به حساب وزارت ورزش واریز شد. وزارت ورزش به هر دلایلی که معاون آن داشت و نمی‌دانم چه چیزی بود، پس از وقفه‌ای به حساب شرکت تجهیز و توسعه واریز کردند. این موضوع مصادف با رفتن دکتر عسگریان از شرکت توسعه و آمدن آقای طلا شد. شرکت تجهیز و توسعه تابع قوانین نظارتی کشور است و پس از طی کردن تشریفات و گذراندن 42 جلسه، منجر به توافق‌نامه‌ فدراسیون و شرکت تجهیز و توسعه شد. اولین دستگاه تا 10،12 روز آینده وارد تهران می‌شود. آوردن دستگاه اول پیش درآمدی برای 5 دستگاه دیگر است و فکر کنم آن 5 دستگاه دیگر 45 روز پس از 10 روز آینده طول بکشد که وارد ایران شود. علت آن این است که صداوسیما باید شرایط دستگاه را بررسی کند. این دستگاه باید تست شود و اگر جواب داد و صداوسیما نیز نظرش را دارد و امیدواریم ایرادی هم نگیرد، امیدوار خواهیم بود در هفته‌های اول لیگ استفاده از VAR‌ را داشته باشیم.

نبی راجع به وضعیت رده‌های پایه تیم‌های ملی تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری در فدراسیون مرکب از آقایان مجید جلالی، تارقلی‌ز‌اده و ... است. حدود 10، 15 نفر عضو این شورا هستند و تصمیم‌گیری‌هایی که می‌شود زیر نظر شورا خواهد بود. حسین عبدی در جام جهانی نوجوانان نتایج خوبی گرفت و روز گذشته نیز با تیم جوانان قهرمان کافا شد. در نوجوانان، عباس چمنیان در گذشته حضور مثبتی داشت و با نظر جلالی و تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، سرمربی تیم نوجوانان شد. برای تیم نونهالان 5 نفر که جزو شاخص‌ها هستند مدنظر قرار دارند و جلالی بررسی کرده و در شورا مطرح می‌کند. برای تیم امید هم گفتم باید تعاملی بین سرمربی تیم امید و بزرگسالان باشد. بدون شک فرایند تیم ملی بزرگسالان نیازمند شکل‌گیری از تیم‌های پایه به ویژه تیم امید است.

وی در واکنش به شایعه مذاکره برخی از بازیکنان تیم ملی در زمان نقل‌وانتقالات در اردوی این تیم گفت: ما به شخص ثالث که در این مسیر فعالیت می‌کند، اجازه ورود نمی‌دهیم مگر اینکه در آسمان با یکدیگر ارتباط داشته باشند! این مسئله شایعه است و آن را تکذیب می‌کنم.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال درباره اینکه با صحبت‌هایی انجام شده به نظر می‌رسد استفاده از سیستم VAR را در هفته‌های ابتدایی لیگ نخواهیم داشت، گفت: همانطور که گفتم تا 10، 12 روز آینده یک دستگاه VAR به ایران می‌آوریم. وقتی این دستگاه آمد، صداوسیما باید بررسی‌هایش را انجام دهد و تقریباً 40 روز دیگر 5 دستگاه دیگر می‌آید. ما تلاش می‌کنیم برای شروع لیگ از VAR استفاده شود. اگر به هر دلیلی تغییراتی رخ دهد، می‌توانیم از هفته چهارم به بعد از دستگاه VAR استفاده کنیم.

نبی در پاسخ به سئوال دانا مورد پرداخت مطالبات کادر فنی تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: معوقات سرمربی و کادر فنی تیم ملی تا پایان سال گذشته تسویه شده است. علاوه بر این معوقات بازیکنان هم بود که همه را پرداخت کرده‌ایم. آقای تاج در این بخش حساسیت خاصی داشت و به اتفاق ایشان و کمک وزیر ورزش، توانستیم معوقات بازیکنان و کادر فنی تیم ملی را بدهیم.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به دیگر سئوال دانا درباره مشمول شدن برخی از بازیکنان تیم ملی گفت: جلسه‌ای را اول مرداد ماه با امیر فولادی رئیس سازمان ورزش نیروهای مسلح است، خواهیم داشت. در این جلسه علاوه بر فدراسیون فوتبال، فدراسیون بسکتبال و والیبال نیز حضور خواهند داشت. جا دارد از سردار مهری ریاست حوزه نظام وظیفه تشکری داشته باشیم که همکاری زیادی با ورزش کشور به خصوص فوتبال ملی داشته است. همینطور سردار علی‌دوست، سردار علیزاده و امیر فولادی. چالشی که برای بازیکنان مشمول تیم ملی وجود دارد باید منتظر جلسه اول مرداد ماه باشیم و به جمع‌بندی برسیم.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال با اشاره به افتتاح ساختمان جدید فدراسیون فوتبال یادآور شد: ساختمان جدید فدراسیون با هشت هزار متر مربع در مرکز ملی ساخته خواهد شد. این پروژه مورد تأیید فیفا قرار گرفته است. فاز اول که مربوط به طراحی بوده، انجام شده است. کل فوتبال، فدراسیون، ارکان قضایی و ... همه در یک ساختمان جدید متمرکز خواهند شد و یادگار خوبی از این فدراسیون برای فوتبال کشور خواهد بود.

نبی در مورد حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال جلساتی در اینجا با نخبگان امر داشت. کارگروهی با فوریت کمیته تدوین مقررات تشکیل شده است. آیین‌نامه‌ای را برای حق پخش تهیه خواهیم کرد و آن را سرگشاده اعلام می‌کنیم. تا شهریور ماه فرصت داریم و بر اساس صحبت‌هایی که با وزارت ورزش داشتیم، این آیین‌نامه حق پخش را تنظیم می‌کنیم و زمانی که در مجمع فدراسیون مصوب شد، به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌کنیم، چون بیش از این نمی‌توانیم صبر کنیم. باشگاه‌های ما برای بقای‌شان دنبال کسب درآمد هستند. این کارگروه آیین‌نامه را به مجمع سازمان لیگ می‌برد و با حضور باشگاه‌های لیگ برتری، گمانه‌زنی‌ها انجام می‌شود و در نهایت به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال می‌آید و آن را سرگشاده اعلام خواهیم کرد.

وی با این سؤال روبه‌رو شد که برخی‌ها به امیر قلعه‌نویی و تیم ملی کمک لطف می‌کنند و گروه ایران را در مقدماتی جام جهانی آسان تلقی می‌کنند، گفت: دیگر نمی‌توان تیمی را ضعیف تلقی کرد و تیم ملی باید حمایت شود. در کنار این موضوع، باید تلاش خودمان را چندین برابر کمک کنیم. باید از طریق رئیس جمهور منتخب و دولت حمایت صورت بگیرد.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال با علام اینکه دو اسکوربورد جدید برای ورزشگاه آزادی خریداری شده، گفت: دو اسکوربورد برای ورزشگاه آزادی تعبیه شده که از به‌روزترین اسکوربوردهای داخل کشور است. اینها خریداری شده، ولی نیازمند آن است که یکسری نوشته‌ها از جمله تصمیم داور روی اسکوربورد نمایش داده شود. بخش سیستم صوتی ورزشگاه هم باید به‌روز شود. خوشبختانه جلسه امروز خوب بود، اگر چه فرصت‌مان کم است. اگر به هر دلیلی استادیوم محل میزبانی‌مان به‌روز نشود و زمانی که بازرسان AFC که اوایل شهریور وارد ایران می‌شوند، مجوز میزبانی ندهند، اولین جریمه 250 هزار دلار و سلب میزبانی خواهد بود، مثل دوره قبل بازی کره شمالی و ژاپن که کره شمالی نتوانست میزبانی کند و با کسر امتیاز نیز روبه‌رو شد.

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه