اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

روزی روزگاری آبادان؛ نمایشی از تأثیرات جنگ بر زندگی خانوادگی

روزی روزگاری آبادان؛ نمایشی از تأثیرات جنگ بر زندگی خانوادگی
فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان»، نخستین ساخته حمیدرضا آذرنگ که قرار است از 10 مرداد اکران آن آغاز شود، داستان خانواده‌ای را در دهه هشتاد روایت می‌کند که با مشکلات داخلی و تأثیرات پساجنگ دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی وقوع حادثه‌ای مهیب پی به اهمیت همبستگی و نیاز به یکدیگر می‌برند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» اولین ساخته سینمایی حمیدرضا آذرنگ، به تهیه‌کنندگی عبدالله اسکندری و علی اوجی، پس از حدود پنج سال از چهارشنبه دهم مردادماه در سینماهای کشور اکران خواهد شد.

«روزی روزگاری آبادان» برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه بسیاری از تماشاگران و تحسین منتقدان قرار گرفت و در هفت رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

موضوع و موقعیتی که آذرنگ در فیلم «روزی روزگاری آبادان» روی آن دست گذاشته، مربوط به بیست سال قبل است، اما به وضعیت امروز جامعه خیلی هم بی‌ارتباط نیست.

روزی روزگاری آبادان

 

خلاصه داستان فیلم سینمایی روزی روزگاری آبادان

قصه در ابتدای دهه هشتاد اتفاق می‌افتد که وضعیت سیاسی کشور به شدت تحت تأثیر حمله نظامی آمریکا به افغانستان و عراق قرار گرفته و با وجود اینکه سال‌ها از پایان جنگ می‌گذرد، سایه ترس و وحشت دوباره مردم را به یاد روزهای تاریک گذشته انداخته است. ماجرا در مورد خانواده پنج نفره‌ای است که مشغول خرید عید هستند، اما پدر خانواده، مصیب با بازی محسن تنابنده، که گرفتار مواد مخدر و لنگ مواد است، جوّ خانه را به هم ریخته و خیری، مادر خانواده با بازی فاطمه معتمدآریا، تلاش می‌کند خانواده‌اش را آرام نماید. اما ناگهان وقوع حادثه‌ای مهیب همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این خانواده می‌فهمند که در فاصله کوتاه میان زندگی تا مرگ، بیش از هر زمانی به هم نیاز دارند.

روزی روزگاری آبادان

 

بازیگران فیلم سینمایی روزی روزگاری آبادان

فاطمه معتمد آریا، ، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی، امیرحسین ابراهیمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

روزی روزگاری آبادان

 

عوامل فیلم سینمایی روزی روزگاری آبادان

  • کارگردان:حمیدرضا آذرنگ
  • تهیه کننده:عبدالله اسکندری و علی اوجی
  • نویسنده:حمیدرضا آذرنگ
  • موسیقی:حسام ناصری
  • فیلم‌بردار:مسعود سلامی
  • تدوین‌گر:سپیده عبدالوهاب

 

تحلیل و نتیجه‌ گیری

فیلم «روزی روزگاری آبادان» با توجه به اینکه اولین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ است، توانسته توجه بسیاری از منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. فیلم از لحاظ موضوعی به بررسی تاثیرات جنگ و وضعیت سیاسی بر زندگی مردم عادی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه مسائل سیاسی و اجتماعی می‌توانند زندگی روزمره افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

انتخاب دهه هشتاد و بازتاب حملات نظامی آمریکا به عراق و افغانستان به عنوان زمینه‌ای برای داستان، به فیلم عمق تاریخی و اجتماعی می‌بخشد و تماشاگر را به تأمل در مورد تأثیرات بلندمدت جنگ‌ها بر جامعه و خانواده‌ها وا می‌دارد. در این میان، نمایش خانواده‌ای که با مشکلات داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کند، نشان‌دهنده اهمیت پیوندهای خانوادگی و نیاز به همبستگی در مواجهه با بحران‌هاست.

بنابراین، می‌توان گفت که «روزی روزگاری آبادان» نه تنها از نظر داستانی و هنری موفق است، بلکه از لحاظ پیام اجتماعی و انسانی نیز توانسته است تأثیرگذار باشد و مخاطبان را به فکر فرو ببرد.

روزی روزگاری آبادان

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه