اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

استعفای ظریف تکه کامل کننده پازل فشار بر پزشکیان/ چرا معاون راهبردی دولت همزمان با لیست وزرای پیشنهادی استعفا داد؟!

استعفای ظریف تکه کامل کننده پازل فشار بر پزشکیان/ چرا معاون راهبردی دولت همزمان با لیست وزرای پیشنهادی استعفا داد؟!
استعفای ظریف آن هم تنها چند ساعت پس از اعلام لیست وزرای پیشنهادی دولت آن هم در قالب نامه ای گلایه آمیز این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد می کند که آیا این استعفا تکه پازل فشار بر مسعود پزشکیان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرانجام با گذشت حدود 2 هفته از مراسم تحلیف رئیس جمهور چهاردهم، مسعود پزشکیان یکشنبه 20 مرداد لیست وزرای پیشنهادی دولت را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کرد تا مطابق قانون روال بررسی صلاحیت همکاران رئیس جمهور منتخب در دولت و رای اعتماد به آنها طی شود.

لیست پیشنهادی اما با واکنش های مختلفی از سوی چهره های سیاسی و رسانه ای مختلف مواجه شد. برخی چهره های رادیکال اصلاحات لب به اعتراض و شکایت از پزشکیان به خاطر نوع انتخابش گشوده و برخی وی را به پس گرفتن اسامی پیشنهادی توصیه کردند.

کمتر از 12 ساعت از انتشار لیست وزرای پیشنهادی اما انتشار خبر استعفای محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور در دولت چهاردهم در فضای مجازی خبرساز شد.

نامه استعفای ظریف در حالی در رسانه ها منتشر شد که برخی آن را گلایه تلویحی وی از مسعود پزشکیان دانستند.

ظریف در نامه خود نوشته بود: از ۱۹ وزیری که امروز معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند.

او دربخش دیگری از نامه استعفای خود این را هم گفته بود که از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌ بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام. البته هنوز برخی معاونت‌های رئیس جمهور باقی مانده که امید است این کاستی کمی جبران شود. 

حمله اصلاح طلبان رادیکال به کابینه پیشنهادی پزشکیان

واکنش ها به استعفای ناگهانی ظریف اما به سرعت در فضای رسانه ای منتشر شد.

برخی رسانه ها اعلام کردند که استعفای ظریف از این مسئولیت در پی اعلام نظر منفی مراکز استعلامی برای مسئولیت وی در دولت بوده است با این حال اما وی با تنها چند ساعت پس از اعلام لیست وزرای پیشنهادی و با متنی سراسر گلایه آمیز از رئیس جمهور، استعفا داد تا شاید تکه پازل فشار بر رئیس جمهور در نحوه پیدمان کابینه را کامل کند.

مسعود پزشکیان هم در دوران تبلیغات انتخاباتی و هم پس از آنکه به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور منتخب ملت معرفی شد، بر تصمیم خود نسبت به تشکیل دولت وفاق ملی تاکید کرد، موضوعی که از همان ابتدا با مخالفت و واکنش های تند جریان رادیکال اصلاحات همراه شد.

حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در یادداشتی خطاب به پزشکیان گفته بود: آقای  نه از حسن روحانی قدرتمندتر است و نه اندازه او تجربه حاکمیتی دارد.  بنابراین اطرافیان آقای پزشکیان باید بدانند که به هیچ وجه نباید اجازه دهند که با فرمانی حرکت شود که خدای ناکرده احزاب و گروه‌های حامی و پای کار ایشان در انتخابات، احساس کنند که نظرات و مطالبات‌شان نادیده انگاشته می‌شود.

او این را هم گفته بود که درباره کابینه وفاق ملی هم باید گفت که کابینه فراجناحی فقط در دوره آقای هاشمی اتفاق افتاده، عرفاً و منطقاً کابینه آقای پزشکیان باید کابینه جناح پیروز باشد و کاملاً رای‌دهندگانش را راضی و قانع کند.

او در این یادداشت تلویحا تصمیم رئیس جمهور برای تشکیل دولت وفاق ملی را امری نشدنی دانست تا آرام آرام تنور اختلافات با رئیس جمهور منتخب روشن شود.

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در شبکه ایکس نوشت: در آستانه معرفی ⁧کابینه دولت چهاردهم⁩ به مجلس، اخبار نگران‌کننده‌ای درباره برخی اسامی به‌گوش می‌رسد. برخی از آن‌ها نه نسبتی با ⁧اصلاحات⁩ دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم اساساً به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی شهره هستند. ‏اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکردهای امنیتی نسبت به فعالان سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این همه هزینه به کشور و بازی با روح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟

محمدعلی ابطحی، نیز در صفحه شخصی خود نوشت: کاش دکتر پزشکیان خودش و یا همکارانش دلایل انتخاب وزرا را -به خصوص آنها که هضمش برای هوادارانش سخت است- در این فضای پرالتهاب سیاسی توضیح می‌داد. ‏حتی کسانی از نزدیکانش و حتی به طور غیر رسمی. ‏رئیس جمهور به زبان گویا در این روزها بیشتر از هر وقتی نیاز دارد. ‏حد اقل آنها که منصوب شده‌اند این کار را بکنند. 

مصادره استعفای ظریف به نفع سهم خواهی های اصلاحات

حالا اما استعفای ظریف آن هم تنها چند ساعت پس از اعلام لیست وزرای پیشنهادی دولت آن هم در قالب نامه ای گلایه آمیز این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد می کند که آیا تمام این اقدامات تکه های یک پازل هستند که با هدف اعمال فشار بر رئیس جمهور در گام نخست و پس از آن برای امتیاز گیری از حاکمیت در حال شکل گیری است یا نه.

البته ظریف یک روز پس از نامه استعفای خود در نامه ای دیگر دلیل استعفایش را بازگشت به دانشگاه عنوان کرد و گفت که همچنان با تمام توان از دانشگاه ‎برای ایران در خدمت مسعود پزشکیان خواهم بود، اما جریان رسانه ای اصلاحات استعفای ظریف را به بهترین شکل به نفع سهم خواهی پدرخوانده های این جریان مصادره کرد.

خبرنگار : فاطمه کرمانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه