اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اصلاح طلبان سهم خواه از تغییر آبدارچی ها هم چشم پوشی نخواهند کرد/انصاف داشته باشید!

اصلاح طلبان سهم خواه از تغییر آبدارچی ها هم چشم پوشی نخواهند کرد/انصاف داشته باشید!
در حالی انتقادها از لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس از سوی اصلاح طلبان رادیکال به اوج خود رسیده است که به نظر می رسد سهم خواهان این جریان حتی حاضر به چشم پوشی از تغییر یک آبدارچی هم نیستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از معرفی اعضای کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس، انتقادهای بسیاری از سوی جریان همسو با رئیس جمهور منتخب در فضای رسانه و محافل سیاسی نسبت به ترکیب وزرای پیشنهادی منتشر شد.

اصلاح طلبان تندرو با ایجاد یک موج رسانه ای پروژه فشار به رئیس جمهور منتخب را استارت زدند تا از این طریق فضا را برای گام های بعدی هموار کنند.

اوج گیری این سناریو اما زمانی اتفاق افتاد که رسانه ها خبر استعفای محمدجواد ظریف از معاونت راهبردی دولت را منتشر کردند.

همزمانی معرفی لیست وزرا با استعفای ظریف از دولت آن هم با نامه ای که تلویحا گله و شکایت از رئیس جمهور را به همراه داشت از یک سو و موج انتقادها از پزشکیان از سوی دیگر موجب شد گمانه زنی هایی در فضای رسانه ای کشور مبنی بر اینکه سهام خواهان از دولت به دنبال اعمال فشار حداکثری به پزشکیان هستند مطرح شود.

تاجایی که یک روز پس از نامه استعفا ظریف در نامه دوم خود تلاش کرد تا از شدت گلایه مندی و اعتراض خود در نامه استعفا بکاهد با این حال اما جریان فرصت طلب تلاش کرد این اقدام را برای فشار حداکثری به رئیس جمهور مصادره کند.

تلاش برای عقب نشینی سهم خواهان از دولت

دیکتاتوری برخی در اعتراض به رئیس جمهور نسبت به معرفی وزرا در حالی شکل گرفت که این مدعیان قانون تا چند روز قبل انتخاب اعضای کابینه را از حقوق مسلم رئیس جمهور عنوان می کردند حالا اما در شرایطی که صحبت آنها به کرسی ننشسته و رئیس جمهور خلاف میل آنها عمل کرده است، در حرکتی هماهنگ بنای تخریب و حمله به پزشکیان را گذاشتند.

حمله به پزشکیان و اعمال فشار به وی تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی اصلاح طلبان نجیب و اهل مشارکت بنای نصیحت هم حزبی های خود را آغاز کردند.

غلامحسین کرباسچی، در صفحه شخصی خود نوشت: پزشکیان می‌توانست با معرفی چهره‌های تند اصلاحات برای مردم خودشیرینی کند...و بعد از کلی درگیری و کش و قوس فراوان و معطل ماندن کارهای وزارخانه‌ها در نهایت –با اصرار- همین لیست فعلی را معرفی کند و رأی بگیرد و مردم هم راضی باشند.

او می‌افزاید: موضوع مهم، شخص رئیس‌جمهور و معاون اول می‌باشند که باید حافظ و نگهبان شعارها و وعده‌های انتخاباتی پزشکیان باشند تا با همین کابینه به اجرا برسد.

 کرباسچی همچنین خطاب به پزشکیان نوشت: "حال این شما هستید که پاسخگی وعده‌هایتان خواهید بود نه وزرا و معاونین و... لذا ما همچنان شخص جنابعالی و کابینه شما را حمایت می‌کنیم تا بتوانید پاسخگوی وعده‌هایتان باشید. ما به وزرا رأی ندادیم و به رئیس‌جمهور رأی دادیم و ایمان داریم شما به وعده‌هایتان عمل خواهید کرد. "

محمد خاتمی هم در اظهاراتی عنوان کرد: انتخاب اعضاء هیئت دولت در مجموع روند قابل فهم و طبیعی داشته است. طبعاً هر کار تازه‌ای ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این امر نباید موجب ارزیابی‌های شتابزده و نومیدی شود و نباید از موضع حمایت رئیس جمهوری که هنوز کار خود را شروع نکرده است به وادی انتقاد سخت و مخالفت افتاد.

او این را هم گفت که  ما هم ضمن تأیید انتخاب‌های خوبی که شده است بر این باوریم که در بعضی موارد می شد خیلی بهتر عمل کرد ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم و ایشان را صاحب حق در انتخاب همکارانشان می‌دانیم.

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در سخنانی عنوان کرد: باید منتظر رای اعتماد مجلس به وزرا و در ادامه منتظر عملکرد کابینه باشیم. اگر کابینه توانست مشکلاتی که اشاره کردم را حل کند، انتقادات کاهش می یابد و دیگر برای مردم خیلی اهمیت ندارد وزرا از چه جریان های سیاسی هستند. اگر تشکیل کابینه ائتلافی و حضور برخی وزرا از جریان رقیب پزشکیان منجر به کاهش مشکلات و فشار به مردم شود، حتما تشکیل کابینه ائتلافی ارزشش را دارد.

اعتراض ها و انتقادات به رئیس جمهور تا آنجایی ادامه پیدا کرده است که پزشکیان در جمع نمایندگان آذربایجان غربی گفت: «فهرست وزرا براساس اعتقاد به خردجمعی و تعامل با همه جریانات سیاسی تهیه شده است.»

این همان چیزی است که پزشکیان از ابتدای آغاز رقابت های انتخاباتی نسبت به آن وعده داده بود با این حال برخی سهم خواهان اطراف رئیس جمهور تصمیم و اقدام وی را تاب نیاوردو و به نظر می رسد به دنبال آن هستند که از صدر تا ذیل اعضای دولت در تمام بخش ها متناسب با میل آنها انتخاب شوند.

می خواهند آبدارچی ها هم عوض شوند

حسنی کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز ایران در این باره در گفتگو با راه دانا عنوان کرد: اصلاح طلبان رادیکال معتقد هستند که پزشکیان باید آبدارچی ها را هم عوض کرده و مطابق نظر آنها انتخاب کند!

اظهارات برخی اصلاح طلبان درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان خود موید این ادعاست چرا که چهره هایی مانند محمدعلی ابطحی در پستی در صفحه شخصی خود نوشت: «برای انتخاب وزرا و کابینه نگرانی نیست. نگراین در این است که وزرا معاونتها را به پیرمردها و یا مخالفان تفکر پزشکیان بسپارند!»

حالا اما باید دید پس از رای اعتماد مجلس به وزرای دولت، سناریوی فشار به رئیس جمهور از سوی سهم خواهان  در چه قالب های دیگری اتفاق خواهد افتاد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه