اخبار داغ

شرط وزیر امور خارجه در گفتگو با رسانه ژاپنی؛

عراقچی: به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با اروپایی ها هستیم

عراقچی: به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با اروپایی ها هستیم
وزیر امور خارجه ایران در نخستین مصاحبه خارجی خود گفت: به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی بر اساس شروطی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری "کیودو" ژاپن گفت: وزارت خارجه بر اساس نقشه راه جامعی که در نظر گرفته شده است، روابط تهران و توکیو را در همه ابعاد تقویت خواهد کرد و با توکیو برای رسیدگی به بحران منطقه همکاری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه با بیان اینکه ظرفیت و توانایی‌های ژاپن را می‌شناسد، تصریح کرد: ژاپن می‌تواند در بخش انرژی، نفت و اقتصاد ایران اهمیت بیشتری داشته باشد.

عراقچی با بیان اینکه ایران از شرکت‌های ژاپنی علاقمند به فعالیت در بخش نفت و انرژی استقبال خواهد کرد، یادآور شد: ژاپن می‌تواند به میادین نفتی ایران بازگردد و به توسعه تولید نفت کشورمان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه ایران و ژاپن با توانایی‌های متمایز و در عین حال مکمل خود، پتانسیل بسیار زیادی برای ایجاد یک مشارکت سودمند و پایدار در سراسر آسیا دارند، اظهار داشت: در این راستا، گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و ژاپن به عنوان یک انتخاب طبیعی و منطقی مطرح می‌شود.

عراقچی همچنین در این مصاحبه درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در آینده خاطرنشان کرد: دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را هدفی محوری دانسته و بر جایگاه برجسته ژاپن در این زمینه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در تشریح راهبرد خود برای تقویت روابط با ژاپن گفت: در مواجهه با ابهامات جهانی و تحولات سریع، گشودن راه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ضروری است.

وی افزود: ما باید از موانعی که مانع منافع متقابل می‌شوند، عبور کنیم و نیازهای حیاتی خود را اولویت بندی کنیم. با ارزیابی جامع چشم انداز فعلی، می‌توانیم یک مشارکت سازنده برای پیشبرد پیشرفت و رفاه ملت‌ها ایجاد کنیم.

این خبرگزاری ژاپنی همچنین نوشت: عراقچی در خصوص ابتکارات ژاپن برای مقابله با خصومت تهران و واشنگتن در سال 2019 گفت: ایران و ژاپن پیوندی را ایجاد کرده‌اند که ویژگی آن دوستی، درک متقابل، احترام و اعتماد است. رهبری هر دو ملت از این پایه تزلزل ناپذیر قدردانی می‌کنند. این مسئله ایران و ژاپن را قادر می‌سازد تا به طور مشترک به چالش‌های جهانی و منطقه‌ای با روحیه سازنده رسیدگی کنند. معتقدم همیشه فضایی برای مشارکت در ابتکارات وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این مصاحبه اظهار داشت: وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان گامی تعیین‌کننده در راستای رفع تحریم‌های اقتصادی ایران و بازگشت به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود، اما فقط به شرط آنکه آن‌ها رویکرد خصمانه خود را کنار گذاشته و برای احیای توافق هسته‌ای 2015 و رفع تحریم‌ها تلاش کنند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در سخنرانی سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی، هدف لغو تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه را از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار و با رعایت اصول اساسی مورد تاکید قرار دادم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه