اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

مشورت های رهبر انقلاب به کارگزاران نظام، یک فرهنگ سیاسی/ اصلاح طلبان رادیکال زخم خورده از دولت وفاق ملی!

مشورت های رهبر انقلاب به کارگزاران نظام، یک فرهنگ سیاسی/ اصلاح طلبان رادیکال زخم خورده از دولت وفاق ملی!
جریان تندرو و رادیکال اصلاحات از رای مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان و تشکیل دولت وفاق ملی زخم خورده و حمایت های رهبر انقلاب از دولت چهاردهم را تاب نیاورده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرانجام پس از فراز و فرودهای بسیار و اداره کشور در طول حدود 2 ماه توسط محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم، مسعود پزشکیان، منتخب مردم سکاندار قوه مجریه شد و مسئولیت اداره امور اجرایی کشور با رای مردم به وی واگذار شد.

مطابق قانون، نخستین اقدام رئیس جمهور برای آغاز به کار رسمی دولت معرفی اعضای کابینه و وزرای پیشنهادی به مجلس برای کسب رای اعتماد است اقدامی که در چارچوب قانون و مطابق اصل 133 قانون اساسی انجام گرفت.

بر طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌اش را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.تا پس از تایید از جانب رئیس‌جمهور ایران و مجلس شورای اسلامی کابینه جدید کار خود را در امور اجرایی کشور آغاز کند.

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی در حالی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد که هم در دوران تبلیغات انتخاباتی و هم پس از پیروزی در انتخابات بر اصل تشکیل دولت وفاق ملی تاکید داشت.

اگرچه این رویه پزشکیان با انتقاد های بسیاری آن هم از سوی جریان موافق و حامی وی همراه بود، اما توانست مورد توجه بسیاری از جریانات و چهره های سیاسی و همچنین محافل رسانه ای قرار گیرد.

پزشکیان در جریان سخنرانی های مختلف خود عنوان کرد که در جریان معرفی کابینه با چهره های سیاسی مختلف و جریانات فکری غالب کشور ساعت ها به مشورت پرداخته تا در تشکیل دولت وفاق ملی، سلیقه های سیاسی مختلف را گرد هم آورد.

شبهه افکنی تصمیم گیری رهبری برای دولت!

در حالی که مجلس شورای اسلامی حدود یک هفته به طور فشرده و سه شیف بررسی صلاحیت وزرا را در دستور کار خود قرار داد که عصر آخرین روز بررسی صلاحیت وزرا، رئیس جمهور در آخرین نطق دفاعی خود از وزرای کابینه چهاردهم بر حمایت های رهبری از دولت وی تاکید کرد.

موضوعی که نه تنها در دولت چهاردهم بلکه در تمام دولت های قبل نیز بارها و در اظهارات مختلف از سوی رهبر انقلاب شاهد بودیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در جریان دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با رهبر انقلاب بر حمایت از دولت چهاردهم و حسن همکاری و همدلی مجلس با دولت تاکید کردند و به طور قاطع فرمودند که مجلس از هرگونه مانع تراشی در مسیر حرکت دولت خودداری کرده تا هرچه سریعتر دولت چهاردهم مستقر شده و کار اداره امور اجرایی را بر عهده بگیرد.

حمایت تمام قد رهبر انقلاب از دولت چهاردهم در آغاز راه دولت است و بدون تردید در ادامه مسیر اداره کشور از سوی قوه مجریه توصیه ها، مشورت ها و حمایت های رهبری از رئیس جمهور و وزرای دولت امری حتمی و قطعی خواهد بود.

این در حالی است که رسانه هایی همچون بی بی سی و ایران اینترنشنال و حتی برخی جریانات سیاسی رادیکال در تلاش است تا با وام گیری از اظهارات رئیس جمهور در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی با موج سازی باطل در بین افکار عمومی نسبت به تصمیم گیری رهبر انقلاب برای دولت چهاردهم شبهه افکنی کند.

سناریوی چهره هایی همچون حسام الدین آشنا و حمید ابوطالبی از مشاوران و نزدیکان به دولت  حسن روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم واژه سازی «رئیس الوزرا» بود.

عبارتی که کلید موج رسانه ای را در اختیار بی بی سی فارسی و رسانه های همسو با آن قرار داد.

رادیکال ها انتظار حمایت رهبری از دولت چهاردهم را نداشتند!

اگرچه مشورت، توصیه و حمایت های ولی فقیه از دولت ها و کابینه های مختلف در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نهایت به یک فرهنگ سیاسی مبدل شده است اما این روزها جریان تندرو و رادیکال اصلاحات از رای مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان زخم خورده است.

تندروهای اصلاح طلب که همواره طی 30 سال گذشته نان خود را در ایجاد بلوا و درگیری و تحریم دیده‌اند، اینبار نیز انتظار داشتند که مجلس حداقل به چهار نفر از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد ندهد تا فضا برای جولان دادن، دو قطبی سازی، ایجا دبلوا و جوسازی‌های رسانه‌ای‌شان مهیا شود.

نطق کارساز رئیس جمهور نهم و اعلام ولایت پذیری‌اش در هماهنگی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اما نه تنها آنها را دچار شوک باور نکردنی کرد بلکه انتظار اینقدر صراحت گویی و حمایت‌های رهبر انقلاب را نیز نداشتند.

بدون شک اقتضای شأن رهبری و مدیریت کلان ولی فقیه، حمایت قاطع و کمک مستمر دولت ها است ولو در قامت نصیحت، توصیه، خطاب، انتقاد و تذکر.

چنین سلوک و رفتار قاعده مند و قانونی از رهبر معظم انقلاب و قبل از ایشان مرحوم امام (ره)، به یک فرهنگ سیاسی تبدیل شده است که کارگزاران نظام را مشتاقانه خواهان مشورت و نظرخواهی از ایشان کرده است از این رو ورود مصداقی به جزئیات تصمیمات یا تصمیم گیری به جای آن دستگاه، با قاموس این فرهنگ سیاسی بیگانه است. چرا که هر بخشی مسئولی دارد و هر مسئولی،‌ مسئولیت آن بخش را بر عهده گرفته است و چنین انتظاری اساسا به بی معنا شدن مسئولیت مسئولین درتصمیمات خود می انجامد.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این باره به دانا گفت: رهنمودهای رهبر انقلاب همواره در تمام ادوار شامل حال روسای جمهور بوده است و این رهنمودها گاهی در قالب توصیه و گاهی توام با حمایت و پیشنهاد بوده است.

وی این را هم گفت که سلوک رهبر انقلاب و امام خمینی حتی در دروان سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی به گونه ای بوده که بر اختیارات و حقوق مسئولان احترام گذاشته شود از این رو هر گونه ادعا درباره اینکه رئیس جمهور وزرایش را خودش انتخاب نکرده است از اساس ادعای نادرستی است.

خبرنگار : فاطمه کرمانی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه