اخبار داغ

ورزشکاران و مربیان ایران در پارالمپیک چه گفتند؟

افروز: بهترین رکوردهایم را زدم/ جوانمردی: دیگر کشش نداشتم

افروز: بهترین رکوردهایم را زدم/ جوانمردی: دیگر کشش نداشتم
ورزشکاران و مربیان ایران در پایان رقابتهای خود در هفتمین روز بازیهای پارالمپیک صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفتمین روز از بازیهای پارالمپیک پاریس 2024 آغاز شد و ورزشکاران ایران در 3 رشته به مصاف حریفان خود رفتند. 

در پایان مسابقات ورزشکاران ایران و مربیان صحبت کردند.

افروز: همه رقبا خوب بودند، اما بهترین رکوردهایم‌‌‌ را زدم

سعید افروز بعد از کسب مدال طلا و‌ شکستن رکورد جهان‌ و پارالمپیک در پرتاب نیزه کلاس F34 بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار داشت: به مناسبت شهادت امام رضا(ع) تسلیت عرض می کنم. پارالمپیک‌ پاریس برای من به پایان رسید و با توجه به رکوردهایی که در ‌دوره قبلی زده بودم، برایم خیلی مهم بود که این رکورد را افزایش دهم. سه سال زحمت کشیدم تا حتی اگر شده یک سانتی‌متر‌ این رکورد را بالا ببرم. به لطف خدا و با حمایت مسئولین و مردم توانستم رکورد خودم‌‌ را افزایش دهم و سه مرتبه‌ رکورد جهان را شکستم.

وی افزود: تمرینات خوبی زیر‌ نظر مربی ام آقای شاهرخی داشتم و‌ رکوردهای خوبی در تمرینات هم زده بودم. برایم باورنکردنی بود که امروز به چنین رکوردهایی برسم. 

مرد طلایی پرتاب نیزه‌‌ پارالمپیک عنوان کرد: به عشق امام رضا(ع) اینجا آمدم تا دل مردم‌ را شاد کنم و خدا را شکر‌ توانستم این کار را انجام دهم.

افروز در خصوص شش پرتابی که انجام داد، گفت: در‌ پرتاب اول انتظارم از خودم بالای ۴۰ متر بود. در‌ پرتاب های بعدی بهتر شدم‌ و ورزشگاه هم خیلی سنگین بود. خدا را شکر ۴۱.۱۶ متر‌ را ثبت کردم که خیلی رکورد خوبی بود و خیلی خوشحالم.

او‌ در خصوص رقبایش اضافه کرد: تقریبا چهار سال است که همدیگر‌ را می شناسیم و این دو رقیب کلمبیایی هم رکوردهای خوبی زدند. مخصوصا نفر‌ دوم که ۳۹ متر‌ پرتاب کرد. همه رقبا خوب بودند و افزایش رکورد داشتند، اما خدا را شکر‌ من امروز‌ بهترین‌ رکوردم را زدم. 

افروز در‌ پایان گفت: قبل از اینکه به پاریس بیایم، نذر کرده بودم که با توجه به همزمانی مسابقه من با شهادت امام‌رضا(ع) هر مدالی گرفتم، به امام هشتم تقدیم‌کنم. انشالله که امام رضا(ع) دست همه ما را بگیرد.

امیری: فکر می‌کردم سه مدال در پارالمپیک می‌گیریم

حسین امیری سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی در پایان رقابت نمایندگان کشورمان در این رشته در پارالمپیک پاریس که با کسب یک مدال طلا توسط ساره جوانمردی همراه بود، اظهار داشت: ما برای بیشتر از این آمده بودیم. تمرینات خیلی خوبی داشتیم و کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و توان یابان نیز زحمات زیادی کشیدند و همه توان خود را به کار بستند.

وی افزود: درخصوص سلاح ها باید عنوان کنم که ما به هر حال با تحریم مواجه هستیم. با این وجود در آخرین اردو بهترین فشنگ هم تهیه شد. نمی‌توانم بگویم که نتیجه در پاریس خیلی مرتبط با امکانات بوده است، اما بی تاثیر نیستند و البته شانس هم دخیل است.

امیری عنوان کرد: در تپانچه زنان فکر می‌کردیم 2 مدال می‌گیریم. متاسفانه نسرین شاهی دیسکالیفه شد و من هنوز هم این موضوع را باور ندارم. اگر 2 مدال در تپانچه گرفته بودیم، قطعا ساره جوانمردی امروز روحیه بهتری داشت. ساره کار بسیار بزرگی انجام داد. او چند ماه قبل رکورد جهان را شکست و در چنین شرایطی، رقابت بعد از آن سنگین است.

سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی گفت: درخصوص بخش سه وضعیت، باید بگویم که این رشته مرتبط با تجهیزات است. تجهیزات در این ماده کامل نبود. کمیته پارالمپیک و فدراسیون جانبازان و توان یابان هم تلاش زیادی کردند که امکانات کامل باشد. ما در نهایت یک اسلحه از بخش سالم ها گرفتیم، اما آن آپشن های اضافی مورد نظر را نداشتیم و این مسئله روی کیفیت کار شجاعی تاثیرگذار بود. در مجموع فکر می‌کردم یک طلا و نقره در تپانچه و یک مدال هم در تپانچه بادی آقایان بگیریم.

وی در پایان گفت: اینکه ما از دهکده ورزشکاران جدا بودیم، خیلی خوب بود، چون فشار کمتر بود و به لحاظ خواب و تغذیه و ... شرایط خوبی داشتیم. اگر هم ضعیف بودیم، من مسئولیت را برعهده می‌گیرم. 

جوانمردی: دلم برای به اهتزاز درآوردن پرچم ایران تنگ می شود

ساره جوانمردی پاراتیرانداز ایران که بعد از اتمام کارش در مسابقات میکس تپانچه خفیف ۵۰ متر SH1 و ایستادن در جایگاه پنجم این رقابت ها از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد در مورد این تصمیم خود و دیگر مسائل توضیح داد. 

وی گفت: بعد از مسابقه تپانچه ۱۰ متر قصد خداحافظی داشتم اما دیدم یک مسابقه دیگر پیش رو دارم و باید با امید بیشتری ادامه بدهم، امید هم داشتم که بتوانم در رقابت امروز یکی از سه سکو و مدال آن را بگیرم اما خدا نخواست.

جوانمردی ادامه داد: همیشه به خدا می گویم آنچه برایم‌ مقدر کردی، اتفاق بیفتد. هیچ وقت هیچ چیز را به زور از خدا نخواستم.

وی با اشاره عملکردش در مسابقه امروز که در میکس تپانچه خفیف ۵۰ متر SH1 برگزار شد، گفت: در مرحله مقدماتی خیلی خوب بودم و از عملکرم راضی ام اما فینال را دوست نداشتم. شرمنده مردم‌ شدم و‌ امیدوارم‌ همان مدال تپانچه ۱۰ متر را از من بپذیرند.

ملی پوش پاراتیراندازی در مورد تصمیمی که برای خداحافظی از دنیای قهرمانی گرفته، گفت: به نظر می رسد هستند ورزشکارانی که بتوان روی آنها سرمایه گذاری کرد. 

جوانمردی که ۴ طلای پارالمپیک در کارنامه دارد، ادامه داد: من‌ امروز میخواهم بگویم هنوز دود از کنده بلند می شود و هنوز ساره جوانمردی آنقدر توانمند است که طلای پارالمپیک و پنجمین مدالش (۴ طلا و یک برنز) در این بازی ها را بگیرد. امیدوارم تیم ملی پاراتیراندازی با بازیکنان جدیدش موفق باشد و‌ بتواند مدال های طلا را تا چند پارالمپیک بعد حفظ کند.

این پاراتیرانداز پارالمپیکی در مورد برنامه هایی که برای دوران بعد از خداحافظی خود دارد، خاطرنشان کرد: فعلا برنامه ای ندارم، می‌خواهم استراحت کنم و‌ به کارهای عقب افتاده زندگی و فرزندم برسم. دو هفته از او دور بودم و این تجربه تلخ و سختی بود. این اولین بار بود به این‌ اندازه دور بودم و می خواهم از این‌ به بعد بیشتر برای او مادری کنم. در چندماه اخیر واقعا نتوانستم آنطور که باید به او برسم.

جوانمردی در مجموع عملکردش در بازی های ۲۰۲۴ پاریس و کل ادوار این بازی ها گفت: شاید بگویند چه قضاوت خودخواهانه ای دارم اما اگر بخواهم قضاوت عادلانه داشته باید بگویم پاراتیراندازی و ساره جوانمردی در ۴ پارالمپیکی که در آن حضور داشت، به عنوان پدیده حضور پیدا کرد. قبل از من بودند پاراتیراندازانی که در پارالمپیک مدال گرفتند اما مستمر نبود. ساره جوانمردی اما ثابت کرد که یک خانم با همه مشکلات و محدودیت ها می تواند به عنوان یک ورزشکار شاخص و نخبه راهش را ادامه بدهد.

وی در عین حال تاکید کرد: دور از ذهن نیست که در پاراتیراندازی بتوانیم دوباره چنین ورزشکاری داشته باشیم. من از نظر روحی و روانی واقعا دیگر کشش نداشتم و‌ به همین دلیل تصمیم به خداحافظی گرفتم.

جوانمردی که در پارالمپیک ریو‌ به دو مدال طلا دست یافت با اشاره به رقابت های امروز که در تپانچه خفیف ۵۰ متر SH1 برگزار شد، تصریح کرد: پاراتیراندازی ایران برای این‌ ماده چیزی نکاشت که بخواهد برداشت کند. بعد از ۳ سال و نیم یعنی بعد از توکیو که تیر زده بودم دیگه تا ۳ ماه پیش تیر نزده بودم. ۵ جلسه تمرین کردم و رفتم کره جنوبی، آنجا مدال نگرفتم اما رکوردشکنی داشتم. بعد از آن‌ به رییس فدراسیون (جلیل کوهپایه زاده) درخواست تمرینات بین اردویی دادم اما آن را رد کرد. 

وی افزود: من فکر می کنم هرچه بکاریم، برداشت می کنیم و کاشته خوبی نداشتیم برای برداشت. اما واقعا دوست ندارم پاراتیراندازی جزو رشته هایی باشد که از دوره مدال آوری دور شود.

جوانمردی در پایان در مورد بوسه بر قرآن و پرچم که بعد از کسب مدال طلا در تپانچه ۱۰ متر اقدام به انجام آن کرد، گفت: قرآنی که من بوسیدم ۱۷ سال است که همراه و‌ یار من است و در خط ها کنار من است، جلد آن پاره شده چون سفرهای زیادی کنار من بوده است اما با داشتنش خیلی ارامش می گیرم. شاید خیلی ها به این موضوع گارد داشته باشند اما مونس من قرآن است.

جوانمردی در پایان و در ادامه این موضوع گفت: فارق از همه مسائل من فکر می کنم همه به پرچم کشورمان عرق داریم، عرق به وطن و پرچم اینجا نمود بیشتری دارد. خوشحالم که توانستم برای اخرین بار باعث اهتزاز پرچم و نواخته شدن سرود کشورم شدم، آن لحظه به این فکر می کردم که برای آخرین بار است و دلم برای این صحنه تنگ می شود.

پولادگر: برای تداوم حضور جوانمردی در عرصه قهرمانی تلاش می کنیم

سید محمد پولادگر سرپرست کاروان پارالمپیک ایران با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام هشتم شیعیان حضرت ثامن الحجج(ع)، درباره خداحافظی ساره جوانمردی گفت:  خبر خداحافظی ساره جوانمردی امروز و توسط خود ایشان اعلام شده، ابتدا باید بگویم که خانم جوانمردی با وجود فرزند خردسالش که در سنی است که به شدت به وجود مادر نیاز دارد و این نیاز دوطرفه هست، در اینجا حضور داشت و این بحران را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد و با شایستگی موفق به کسب مدال طلا شد.

وی ادامه داد: ساره جوانمردی توانست با کسب چهارمین مدال طلایش، در یک جایگاه بلند مرتبه در پارالمپیک قرار بگیرد و یک رکورد تکرارنشدنی از خودش بر جا گذارد، این نشان می‌دهد که او یک ورزشکار توانمند با مدیریت فوق العاده است و شایستگی این را دارد که کماکان در این عرصه مایه سربلندی، اقتدار و اهتزاز پرچم مقدس کشورمان در میادین ورزشی شود. 

سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک پاریس افزود: پس از مسابقه با جوانمردی صحبت کردم، فکر می‌کنم خستگی این چند روز حضور در کشور فرانسه و مسابقات، همچنین فشار اردوهای طاقت فرسا که پشت سر گذاشته، باعث اعلام این موضوع شد. جوانمردی سرمایه ارزشمند کشور است و قطعا همه تلاش می‌کنیم که حضورش در این عرصه ادامه داشته باشد. 

وی افزود: باید توجه کنیم که غلبه بر عشق مادری کار بسیار سختی است و هیچکس نمی‌تواند خودش را در جایگاه او قرار بدهد.  او خیلی شرایط سختی داشت و علی رغم فراهم شدن امکان همراهی فرزندش، تصمیم گرفت به تنهایی به مسابقات بیاید و باید او را تحسین کنیم که مدیریت کرد و به افتخار دیگری برای ایران عزیز اسلامیمان دست یافت.

عرب عامری: کماندار ترکیه‌ای دشوارترین حریفم بود

محمدرضا عرب‌عامری پاراکماندار ایران که صبح امروز با شکست حریفانی از آذربایجان و مالزی گام به مرحله یک چهارم نهایی گذاشته بود به مصاف سادیک ساواس از ترکیه رفت با شکست حریف راهی مرحله نیمه نهایی شد.

عرب‌عامری دارنده طلای بازی‌های پاراآسیایی هانگژو در خصوص بازی خود در مرحله یک‌چهارم نهایی گفت: صبح امروز مقابل حریفانی از آذربایجان و مالزی پیروز شده بودم اما این حریف ترکیه‌ای از دو حریف قبلی دشوارتر بود.

وی افزود: همانطور که صبح هم گفته بودم بازی به بازی در حال پیشرفت هستم و از عملکردم در این بازی رضایت دارم. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

عرب عامری در پایان گفت: امیدوارم در بازی بعدی برنده شوم و به فینال راه پیدا کنم. در حال حاضر در آمادگی کامل به سر می‌برم.

عرب عامری: استرس زیادی را تجربه کردم

عرب عامری در ریکرو انفرادی با شکست حریف استرالیایی به مدال برنز رسید.

عرب عامری گفت: بسیار بابت کسب این مدال خوشحالم و این مدال را ابتدا به مردم عزیز کشورم تقدیم می‌کنم  و سپس خانواده‌ام که در همه شرایط پشتیبان من بودند و سوم مربی عزیزم.

وی افزود: این نخستین حضور من در بازی‌های  پارالمپیک بود و برای همین استرس زیادی داشتم. شما در بازی نیمه نهایی با حریف هندی ببینید که چقدر با اختلاف نزدیک نتیجه را واگذار کردم و این همان استرسی بود که عنوان کردم.

عرب عامری در پایان گفت: می توانستم مدال خوشرنگ تری  بگیرم اما راضی هستم و آن را به مردم کشورم تقدیم می کنم. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه